Błąd u wulkanizatora może kosztować majątek. Właściciele Tesli w stresie
Kierowcy samochodów spalinowych mogą spać spokojnie – mechanicy przez lata dokładnie poznali słabe punkty tych konstrukcji. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku aut elektrycznych, których właściciele muszą zachować znacznie większą ostrożność nawet podczas z pozoru prostej wizyty u mechanika. Wynika to ze specyficznej budowy tych pojazdów oraz dużej baterii trakcyjnej. Przekonał się o tym pewien Duńczyk, który został zobowiązany do zapłaty niemal 60 tys. zł.

W skrócie
- Kierowcy samochodów elektrycznych muszą być świadomi specyficznej budowy swoich pojazdów i potencjalnych problemów serwisowych związanych z baterią.
- Nieprawidłowe podnoszenie Tesli Model 3 może prowadzić do poważnych uszkodzeń konstrukcyjnych, co pokazał przypadek duńskiego właściciela.
- Tesla ostrzega przed używaniem niewłaściwych punktów podparcia, a instrukcje obsługi zawierają istotne informacje na temat prawidłowego podnoszenia samochodu.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Montowany w podłodze auta elektrycznego akumulator wymaga opracowania specjalnych metod montażu, a następnie odpowiedniego obchodzenia się z pojazdem nawet podczas błahych napraw. Z pozoru drobne niedopatrzenia i niezastosowanie się do wytycznych mogą skutkować dotkliwą dla portfela naprawą. Duński serwis nyheder24.dk opisał przypadek, który powinien być przestrogą dla każdego właściciela Tesli Modelu 3.
Oddał Teslę po zakończeniu leasingu. Otrzymał rachunek na 60 tys. zł
Duńczyk po zakończeniu czteroletniego leasingu oddał swoją Teslę Model 3 - jak sam twierdzi - w całkiem dobrym stanie. Samochód nosił normalne ślady użytkowania, wynikające z przebiegu oraz wieku, ale nic nie wskazywało na poważniejsze uszkodzenia. Rutynowa kontrola wykazała jednak, że doszło do naruszenia elementów konstrukcyjnych w miejscach mocowania podnośnika, a także uszkodzenia samej baterii. Mężczyzna musiał być nieźle zaskoczony, gdy otrzymał rachunek za naprawę opiewający na ponad 100 tys. koron duńskich, czyli niespełna 60 tys. zł.
Podnosisz Teslę do wymiany kół? Musisz być ostrożny
Powodem powstania uszkodzeń było nieprawidłowe podnoszenie pojazdu. Tesla Model 3, podobnie jak wiele innych samochodów elektrycznych, posiada dużą baterię umieszczoną pod podwoziem. To bardzo delikatny i wrażliwy element, podatny na różnego rodzaju uszkodzenia. Z tego powodu producenci przewidują specjalne punkty podparcia - w przypadku Tesli są to dokładnie cztery miejsca. Kluczowe jest, aby podczas podnoszenia auta do naprawy czy wymiany opon korzystać wyłącznie z tych wyznaczonych, wzmocnionych miejsc. Ma to zapobiec pęknięciom i deformacjom zarówno konstrukcji, jak i samej baterii. Nie wszyscy mechanicy jednak o tym wiedzą i najczęściej nie przywiązują uwagi do wybrania prawidłowych miejsc podparcia.
Tesla zna problem i ostrzega właścicieli
Amerykański producent z Austin doskonale zdaje sobie sprawę z tego problemu i ostrzega, że podnoszenie auta w niewłaściwy sposób grozi poważnymi uszkodzeniami, które nie są objęte gwarancją. Mechanicy powinni korzystać wyłącznie z wyznaczonych punktów podparcia, aby bezpiecznie unieść Teslę. Historia Duńczyka nie jest odosobniona, a w przeszłości odnotowano już podobne przypadki, z których niektóre kończyły się nawet w sądzie.
Zdarzyło się, że Tesla została zmuszona do pokrycia kosztów naprawy, choć na pewno wygranie sprawy z firmą Elona Muska nie było łatwym zadaniem. W instrukcji obsługi pojazdu zawarte są dokładne informacje na temat lokalizacji punktów podparcia oraz zasad prawidłowego podnoszenia samochodu. Jeżeli sąd orzekł winę producenta można przypuszczać, że pojazd był serwisowany w autoryzowanym punkcie, a uszkodzenia powstały na skutek zaniedbań ze strony pracowników. Jak zakończy się historia Dennisa, tego jeszcze nie wiadomo.
Tesla Model 3 z tego rocznika jest szczególnie narażona na uszkodzenia podczas podnoszenia
Duńczycy zwracają uwagę, że problem dotyczy głównie Tesli Model 3 wyprodukowanych w USA w latach 2020-2021. Tesla nie potwierdziła, aby rocznik oraz miejsce produkcji miało związek z występowaniem tych uszkodzeń. Właściciele powinni zachować jednak szczególną ostrożność i zwracać uwagę mechanikom podczas wizyty w nieautoryzowanych serwisach.
Przed samodzielnym podniesieniem samochodu - chociaż jest to z pozoru błaha rzecz - należy zapoznać się z wytycznymi w instrukcji obsługi. Akumulatory znajdujące się w podłodze są jednym z najdroższych elementów samochodów elektrycznych.