Aston Martin V12 Vantage S - test

Ma wymiary Porsche Caymana i potężny 573-konny silnik. To Aston Martin V12 Vantage S. Sprawdziliśmy, jak ten supersportowy samochód radzi sobie na polskich drogach.

Aston Martin V12 Vantage S
Aston Martin V12 Vantage SMotor

Mimo ponad stuletniej historii, marka Aston Martin wciąż jest w naszym kraju egzotyczna. Wiele osób zna te auta z ekranu, ale - choć od niedawna można je w Polsce oficjalnie kupić - na ulicy są rzadkim widokiem.

Ważną przyczyną jest często siedmiocyfrowa cena, ale czy jedyną? Postanowiliśmy to sprawdzić, użytkując Astona przez kilka dni w warszawskich warunkach. Wybraliśmy najbardziej szalone auto w ofercie, a przy tym najszybsze w historii brytyjskiej marki, bo osiągające aż 329 km/h. Model V12 Vantage S powstał przez wepchnięcie do najmniejszego nadwozia w gamie Astona Martina potężnego, niemal 6-litrowego silnika V12 o mocy aż 573 KM (a mamy do czynienia z autem wielkości Porsche Caymana).

Ręczna robota

Czerwona i purpurowa skóra nie pasują? Żaden problem - wybór jest niemal nieograniczony

Przy bliższym poznaniu ręcznie zbudowany Aston robi duże wrażenie. Kierowcę otaczają najlepsze gatunki skóry oraz alcantara, a pod nogami ma grubą na 2 cm wykładzinę i miękkie dywaniki (tak jest w testowanym aucie, ale liczba konfiguracji niemal nieskończona). A na dodatek świetne spasowanie i efektowne elementy z karbonu czy... szkła.

Jednak nie wszystko jest tu idealne. W testowanym aucie pokrywa niewielkiego schowka przed podłokietnikiem przy zamykaniu trzaska jak popielniczka w pociągu, są też miejsca (np. zagłówki), gdzie skóra nie przylega do obszytego elementu. Ale takie "niedociągnięcia" to nieszkodliwe cechy ręcznej produkcji.

Na co dzień...

Jak na co dzień użytkuje się takie auto? Przede wszystkim ostrożnie. Mały prześwit (tylko 10 cm) zmusza do ekwilibrystyki na progach zwalniających czy wjazdach do garaży podziemnych. Nieostrożny kierowca musi się liczyć z kosztami - tu o przeszkody nie zahacza się gumowym fartuchem, lecz spojlerem z włókna węglowego.

Nie pomaga też "automat". Nie jest to ani tradycyjna skrzynia automatyczna, ani tym bardziej przekładnia dwusprzęgłowa. Aston wybrał automatycznie sterowaną skrzynię manualną, czyli rozwiązanie znane np. z... Toyoty Aygo. Tyle że ta nie przepada za korkami, gdzie Aston wymaga szczególnie subtelnego operowania gazem - każde ruszenie inne niż delikatne kończy się smrodem spalonego sprzęgła.

Kokpit jest porządnie wykonany i ergonomiczny. Odważne kolory w testowanym aucie nie spodobają się każdemu, przełączniki z Volvo też. Za to „lustrzane” zegary są efektowne, ale i czytelne.Motor

Jazdy po mieście nie ułatwia też wysokość Astona (125 cm). Głowa kierowcy jest poniżej masek otaczających go SUV-ów, więc w korku zwykle widzi on jedynie tył auta przed nim. A na każdym skrzyżowaniu musi się schylić, żeby sprawdzić, czy światło już zmieniło się na zielone. Wrogiem jest też niepogoda. Gdy tylko nawierzchnia zrobi się choć trochę mokra, ESP nie pozwala ruszyć Astonem szybciej niż np. BMW X5 na pasie obok.

Twarde zawieszenie nie powoduje może bólu pleców, ale uniemożliwia szybką jazdę po zniszczonych ulicach.

No i spalanie - przy spokojnej jeździe w mieście to niemal 25 l na 100 km, przy mocnym wciskaniu gazu łatwo "dobić" do 40 l/100 km. W trasie zużycia spada do 11-16 l na 100 km.

...i od święta

Za to poza miastem, na gładkiej drodze i przy dobrej pogodzie V12 Vantage S wynagradza miejskie męczarnie.

573 KM płynące na tylną oś i 500 Nm momentu dostępne już poniżej 1000 obr./min nadają temu Astonowi wręcz diabelską naturę. Tył auta wije się po każdym mocniejszym dodaniu gazu, starając się znaleźć dla szerokich na niemal 30 cm opon jak najwięcej przyczepności. Już uśpienie ESP (trzeba przytrzymać odpowiedni przycisk przez 4 s) zmusza do częstych korekt toru jazdy.

Wyłączenie układu nie bez powodu wymaga kolejnych 4 s - tego nie powinno się robić przypadkiem. Bez pomocy elektroniki V12 Vantage S zmienia się w bestię wymagającą doświadczonego i skoncentrowanego kierowcy. Ale wynagradza to jednym z najlepszych na planecie układów jezdnych.

Aston Martin V12 Vantage S

Aston Martin V12 Vantage S (czytaj test)

Aston Martin V12 Vantage SMotor
Aston Martin V12 Vantage SMotor
Zamontowana z lewej strony dźwignia „ręcznego” opada po zaciągnięciu, więc nie utrudnia wysiadania.Motor
Kokpit jest porządnie wykonany i ergonomiczny. Odważne kolory w testowanym aucie nie spodobają się każdemu, przełączniki z Volvo też. Za to „lustrzane” zegary są efektowne, ale i czytelne.Motor
Uchwyty na napoje są na podłokietniku, więc aby oprzeć łokieć, kierowca musi umieścić w uchwycie specjalną poduszkę. Bardzo dziwne rozwiązanie.Motor
Aston Martin V12 Vantage SMotor
Ten widok budzi respekt – nawet sportowe auta szybko ustępują Astonowi miejsca na lewym pasie.Motor
Aston Martin V12 Vantage SMotor
Aston nazywa ten częściowo szklany kluczyk „Emotional Control Unit” (z ang. – jednostka sterująca emocjami). Nowy kosztuje ok. 6000 zł.Motor
Za fotelami przewidziano miejsce na podręczny bagaż. Pod półką – akumulator, apteczka i narzędzia.Motor
Głębokie, zamontowane niemal na podłodze fotele i wielki tunel środkowy nie zostawiają wątpliwości co do charakteru auta. Miejsca jest całkiem sporo, a widoczność wokół okazuje się zaskakująco dobra.Motor
Seryjne hamulce ceramiczne. Z przodu: tarcze o średnicy 40 cm i 6-tłoczkowe zaciski, z tyłu – 36 cm i po cztery tłoczki na zacisk.Motor
Za każdego zbudowanego ręcznie Astona odpowiada konkretny pracownik (za tego - pan Matt Robbins).Motor
Potężny silnik szczelnie wypełnia przestrzeń pod maską. Wbrew oznaczeniu, jego pojemność to 5,9 l, ale przy tej wielkości można już chyba trochę zaokrąglać.Motor
Bagażnik jest wyraźnie ograniczony przez zamontowany poniżej półki zbiornik paliwa. Mimo to mieści codzienne pakunki albo weekendowe bagaże.Motor

Prowadzenie jest fenomenalne. Mimo wielkiego silnika, auto okazuje się świetnie wyważone (skrzynia biegów jest przy tylnej osi) i właściwie nie zna podsterowności. Za to nadsterowność pojawia się na żądanie i daje się całkiem łatwo kontrolować. Spora w tym zasługa ultraprecyzyjnego układu kierowniczego (klasycznie, hydraulicznie wspomaganego) i faktu, że siedzi się prawie nad tylną osią, więc wszelkie uślizgi tyłu bardzo łatwo wyczuć.

Podczas agresywnej jazdy przestaje nawet przeszkadzać wcześniej bardzo daleki od ideału "automat" Vantage’a. W trybie sportowym potrafi on szybko (i dość brutalnie) zmieniać biegi, a przy tym sprawnie reaguje na polecenia wydane łopatkami przy kierownicy.

Bez tego rozpędzenie się do 100 km/h w 4,2 s, a do 200 km/h - w 11,9 s nie byłoby możliwe.

Usłyszysz zanim zobaczysz

Nie można zapomnieć o jedynym w swoim rodzaju dźwięku wyczynowego V12. Uruchomienie zimnego silnika potrafi wzbudzić alarmy w autach sąsiadów. Ale i uśmiechy na ustach fanów motoryzacji. Gardłowy ryk przechodzi przy wysokich obrotach w skowyt bliższy silnikom F1 niż jakimkolwiek drogowym pojazdom (oczywiście chodzi o starsze bolidy - tegoroczne brzmią przy Astonie jak zabawki).

Wyposażenie jest bogate, z opcji uwagę zwraca np. audio Bang & Olufsen z 11 głośnikami (w tym 3 subwoofery). Ale i ten sprzęt przegrywa z dźwiękami płynącymi spod maski

Aston Martin V12 Vantage S - podsumowanie

V12 Vantage S to fenomenalny samochód. Wybitnie elitarny, a przy tym niesamowicie dziki. Podczas dynamicznej jazdy wymaga pełnego zaangażowania, ale za to każda przejażdżka - nawet poranny dojazd do pracy - na długo pozostaje w pamięci. Owszem, ten Aston ma kosmiczną wręcz cenę, ale lubiący sportową jazdę i ekskluzywny charakter nie pożałują ani jednej wydanej na niego złotówki.

Aston Martin V12 Vantage S: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • fenomenalny design,
  • efektowne, unoszące się przy otwieraniu drzwi, szlachetne materiały wykończeniowe,
  • wielka sztywność nadwozia

Minusy:

  • mały prześwit,
  • "niedoróbki" we wnętrzu

Aston Martin V12 Vantage S: układ napędowy

Plusy:

  • potężny silnik,
  • ogromny moment obrotowy tuż powyżej obrotów biegu jałowego,
  • piękny dźwięk silnika

Minusy:

  • męczący w mieście "automat",
  • duże zużycie drogiej, 98-oktanowej benzyny

Aston Martin V12 Vantage S: właściwości jezdne

Plusy:

  • świetne prowadzenie,
  • "dzika" natura,
  • jeden z najlepszych układów kierowniczych na świecie,
  • nadsterowność na życzenie,
  • odporność na bardzo brutalne traktowanie

Minusy:

  • ograniczony komfort jazdy

Aston Martin V12 Vantage S: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bogate wyposażenie,
  • duży wybór materiałów wykończeń i lakierów,
  • świetne audio B&O

Minusy:

  • astronomiczna cena,
  • cennik w euro - wzrost kursu o 10 gr podnosi cenę auta aż o 26 tys. zł

Astonem na co dzień

Użytkowanie Astona na co dzień nie jest łatwe. Przeszkadza niski dach, mały prześwit i męczący podczas manewrowania "automat" (przycisków D i R można używać tylko po całkowitym zatrzymaniu).

W mieście często trzeba się schylać, by dostrzec sygnalizację świetlną.Motor
W garażach innym użytkownikom może przeszkadzać głośność Astona.Motor
Na podjazdach trzeba bardzo uważać na niski przedni spojler z karbonu.Motor
 
Aston Martin V12 Vantage S
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
5935 cm3
Układ cylindrów/zawory
V12/48
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
573 KM/6750
Maks. moment obrotowy
620 Nm/5750
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
439/187/125 cm
Rozstaw osi
260 cm
Średnica zawracania
11,8 m
Masa/ładowność
1665/295 kg
Pojemność bagażnika
239 l
Poj. zbiornika paliwa
80 l (Pb 98)
Opony (przód; tył)
255/35 R19; 295/30 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
329 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
3,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,2 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
8,5 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
11,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
33,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
33,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
70,5 dB
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,5
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
24,3/11,7/16,4
Teoretyczny zasięg
490 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
24,4/11,6/18,0
Rzeczywisty zasięg
440 km
Cena wersji podstawowej**
1 083 000 zł***
Cena
1 083 000 zł***
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem;
***wg kursu: 1 euro – 4,2 zł

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas