Jaguar F-Type Coupe R - test
Jaguar wraca do tworzenia arcydzieł na kołach. Nowy F-Type Coupe nawiązuje do legendarnych modeli tej marki sprzed ponad pół wieku.
Trzy lata temu Jaguar zaprezentował C-X16 - prototyp zapowiadający nowy model brytyjskiej marki. Rok później do sprzedaży wszedł bardzo podobny do niego roadster F-Type, a w ubiegłym roku Brytyjczycy pokazali jego odmianę coupe, która niemal nie różni się od wspomnianego prototypu z 2011 r.
Lepszy niż roadster
F-Type bez dachu, którego topową wersję testowaliśmy przed rokiem, zrobił na nas ogromne wrażenie. Ale coupe ma jeszcze więcej argumentów.
Przede wszystkim - przepiękne nadwozie. Dzięki zwężającej się ku tyłowi kabinie samochód wygląda muskularniej niż roadster i jeszcze bardziej przypomina legendarny model E-Type. Nowy Jaguar to zdecydowanie jedno z najładniejszych coupe na rynku.
Znacznie ważniejsze jest jednak to, czego nie widać z zewnątrz. Najmocniejsza odmiana Coupe kryje pod maską to samo 5-litrowe V8 co roadster, ale tutaj, zamiast 495 KM, jednostka ta może się pochwalić mocą aż 550 KM. Moment obrotowy wzrósł z 625 do 680 Nm.
Dzięki temu coupe osiąga według producenta 100 km/h w 4,2 s (roadsterowi powinno to zająć 4,3 s). W rzeczywistości różnica jest większa. Podczas naszych pomiarów model bez dachu osiągnął "setkę" w 4,2 s, a F-Type Coupe poradził sobie z tym samym w czasie 3,8 s! Pomaga w tym świetny, 8-biegowy automat ZF. Dobiera on przełożenia tak dobrze, a w sportowym trybie potrafi je zmieniać tak szybko, że tryb ręczny staje się właściwie rzadko używanym "gadżetem". Mimo że działa naprawdę wyśmienicie.
Topowe Coupe waży 1665 kg (roadster o 10 kg mniej). Jest zatem o 70 kg cięższe od Porsche 911 Turbo, ale i o 185 kg lżejsze niż BMW M6.
Jeśli Jaguar to ten
F-Type to nie tylko najmniejszy model Jaguara od 60 lat, to także zdecydowanie najciekawszy spośród współczesnych Jaguarów. A przy okazji jedno z najlepszych sportowych aut, jakie można dzisiaj kupić.
Poza potwornie mocnym silnikiem i świetną skrzynią biegów przyczynia się do tego także wyjątkowo sztywne nadwozie o idealnym rozkładzie mas - dokładnie po połowie na przednią i tylną oś.
Niesamowicie precyzyjny układ kierowniczy i niemal niewystępująca podsterowność czynią z F-Type'a wyjątkowo zwinną maszynę. A liniowo rozwijający swą moc silnik w połączeniu z aktywną, elektroniczno-mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału zapewniają fantastyczne panowanie nad autem w zakrętach. Żaden Jaguar nie prowadzi się tak dobrze jak F-Type Coupe. Ba - niewielu rywali może mu pod tym względem dorównać.
Zresztą, potwierdza to nieoficjalny czas okrążenia legendarnego Nurburgringu - 7:39 min. Taki sam wynik osiągnęło Ferrari 430 Scuderia, a Mercedes SLS czy Lamborghini Gallardo i Murcielago, nawet w najostrzejszych wersjach, nie były w stanie pojechać tak szybko.
Jaguar F-Type Coupe R
Jaguar F-Type Coupe R (czytaj test)
Tańszy od rywali
Z ceną ok. 540 tys. zł topowy F-Type nie jest tani. Jeśli jednak porównać jego cenę z największymi rywalami, Jaguar okaże się aż o 279,5 tysiąca tańszy od 520-konnego Porsche 911 Turbo (400-konna wersja Carrera S jest o 16,7 tys. tańsza od F-Type'a). Inny z konkurentów, 560-konne BMW M6, kosztuje aż 608 tys. zł.
Jaguar F-Type Coupe R
Jaguar F-Type Coupe R (czytaj test)
Jaguar F-Type Coupe R - podsumowanie
Najnowszy Jaguar w topowej odmianie to jedno z najlepszych aut, jakie testowaliśmy. Prawie ideał.
Jaguar F-Type Coupe R: plusy
- fenomenalny design,
- świetne prowadzenie,
- rewelacyjne osiągi,
- skuteczne hamulce,
- niepowtarzalny dźwięk silnika i wydechu
Jaguar F-Type Coupe R: minusy
- wysoka cena zakupu,
- kiepska widoczność do tyłu,
- bardzo wąski otwór załadunkowy bagażnika
Jaguar F-Type Coupe | |
---|---|
Silnik | benzynowy, kompr. |
Pojemność skokowa | 5000 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 550 KM/6500 |
Maks. moment obrotowy | 680 Nm/2500 |
Napęd | tylny |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. went. |
Długość/szerokość/wysokość | 447/192/132 cm |
Rozstaw osi | 262 cm |
Średnica zawracania | 10,7 m |
Masa/ładowność | 1665/385 kg |
Pojemność bagażnika | 315 l |
Poj. zbiornika paliwa | 72 l (Pb 95) |
Opony (przód; tył) | 255/35 R20; 295/30 R20 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 300 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,2 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,8 s ↑ |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 8,4 s ↑ |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 12,9 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 34,0 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 33,9 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 68,6 dB ↓ |
Rzeczywista prędkość* | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,3 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 15,9/8,3/11,1 |
Teoretyczny zasięg | 650 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 23,0/10,6/16,8 |
Rzeczywisty zasięg | 430 km |
Cena wersji podstawowej** | 539 800 zł |
Cena | 539 800 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała