Jaguar F-Type Coupe R - test

Jaguar wraca do tworzenia arcydzieł na kołach. Nowy F-Type Coupe nawiązuje do legendarnych modeli tej marki sprzed ponad pół wieku.

Jaguar F-Type Coupe R - test
Jaguar F-Type Coupe R - testMotor

Trzy lata temu Jaguar zaprezentował C-X16 - prototyp zapowiadający nowy model brytyjskiej marki. Rok później do sprzedaży wszedł bardzo podobny do niego roadster F-Type, a w ubiegłym roku Brytyjczycy pokazali jego odmianę coupe, która niemal nie różni się od wspomnianego prototypu z 2011 r.

Lepszy niż roadster

F-Type bez dachu, którego topową wersję testowaliśmy przed rokiem, zrobił na nas ogromne wrażenie. Ale coupe ma jeszcze więcej argumentów.

Przede wszystkim - przepiękne nadwozie. Dzięki zwężającej się ku tyłowi kabinie samochód wygląda muskularniej niż roadster i jeszcze bardziej przypomina legendarny model E-Type. Nowy Jaguar to zdecydowanie jedno z najładniejszych coupe na rynku.

Znacznie ważniejsze jest jednak to, czego nie widać z zewnątrz. Najmocniejsza odmiana Coupe kryje pod maską to samo 5-litrowe V8 co roadster, ale tutaj, zamiast 495 KM, jednostka ta może się pochwalić mocą aż 550 KM. Moment obrotowy wzrósł z 625 do 680 Nm.

Dzięki temu coupe osiąga według producenta 100 km/h w 4,2 s (roadsterowi powinno to zająć 4,3 s). W rzeczywistości różnica jest większa. Podczas naszych pomiarów model bez dachu osiągnął "setkę" w 4,2 s, a F-Type Coupe poradził sobie z tym samym w czasie 3,8 s! Pomaga w tym świetny, 8-biegowy automat ZF. Dobiera on przełożenia tak dobrze, a w sportowym trybie potrafi je zmieniać tak szybko, że tryb ręczny staje się właściwie rzadko używanym "gadżetem". Mimo że działa naprawdę wyśmienicie.

Nie brak tu drogich materiałów (jak zamsz na kierownicy), ale jakość niektórych nie przystaje do auta w tej cenie.Motor

Topowe Coupe waży 1665 kg (roadster o 10 kg mniej). Jest zatem o 70 kg cięższe od Porsche 911 Turbo, ale i o 185 kg lżejsze niż BMW M6.

Jeśli Jaguar to ten

F-Type to nie tylko najmniejszy model Jaguara od 60 lat, to także zdecydowanie najciekawszy spośród współczesnych Jaguarów. A przy okazji jedno z najlepszych sportowych aut, jakie można dzisiaj kupić.

Poza potwornie mocnym silnikiem i świetną skrzynią biegów przyczynia się do tego także wyjątkowo sztywne nadwozie o idealnym rozkładzie mas - dokładnie po połowie na przednią i tylną oś.

Niesamowicie precyzyjny układ kierowniczy i niemal niewystępująca podsterowność czynią z F-Type'a wyjątkowo zwinną maszynę. A liniowo rozwijający swą moc silnik w połączeniu z aktywną, elektroniczno-mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału zapewniają fantastyczne panowanie nad autem w zakrętach. Żaden Jaguar nie prowadzi się tak dobrze jak F-Type Coupe. Ba - niewielu rywali może mu pod tym względem dorównać.

Zresztą, potwierdza to nieoficjalny czas okrążenia legendarnego Nurburgringu - 7:39 min. Taki sam wynik osiągnęło Ferrari 430 Scuderia, a Mercedes SLS czy Lamborghini Gallardo i Murcielago, nawet w najostrzejszych wersjach, nie były w stanie pojechać tak szybko.

Jaguar F-Type Coupe R

Jaguar F-Type Coupe R (czytaj test)

Jaguar F-Type Coupe RMotor
Prawy przycisk zmienia dźwięk wydechu z całkiem efektownego na absolutnie niepowtarzalny.Motor
...lub wyłączyć.Motor
Można konfigurować pracę elementów decydujących o charakterze auta – silnika, automatu, układu kierowniczego i zawieszenia. W zależności od wyboru, jeździ się dobrze albo fenomenalnie.Motor
Przednie tarcze mają średnicę 380, a tylne – 376 mm. Skuteczność tych hamulców jest wręcz fenomenalna.Motor
F-Type Coupe to zdecydowanie jedno z najpiękniejszych aut na rynku.Motor
Układ stabilizacji toru jazdy DSC można „uśpić” (pozwala wtedy na lekkie uślizgi)...Motor
Dzięki doładowaniu kompresorem, 5-litrowy silnik najmocniejszego F-Type'a rozwija swoją moc w wyjątkowo przewidywalny, liniowy sposób.Motor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Kubełkowe fotele nie tylko dają świetne podparcie, są też duże i wygodne, dzięki czemu nie męczą nawet po kilku godzinach jazdy.Motor
Nie brak tu drogich materiałów (jak zamsz na kierownicy), ale jakość niektórych nie przystaje do auta w tej cenie.Motor

Tańszy od rywali

Z ceną ok. 540 tys. zł topowy F-Type nie jest tani. Jeśli jednak porównać jego cenę z największymi rywalami, Jaguar okaże się aż o 279,5 tysiąca tańszy od 520-konnego Porsche 911 Turbo (400-konna wersja Carrera S jest o 16,7 tys. tańsza od F-Type'a). Inny z konkurentów, 560-konne BMW M6, kosztuje aż 608 tys. zł.

Jaguar F-Type Coupe R

Jaguar F-Type Coupe R (czytaj test)

Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor
Jaguar F-Type Coupe RMotor

Jaguar F-Type Coupe R - podsumowanie

Najnowszy Jaguar w topowej odmianie to jedno z najlepszych aut, jakie testowaliśmy. Prawie ideał.

Jaguar F-Type Coupe R: plusy

  • fenomenalny design,
  • świetne prowadzenie,
  • rewelacyjne osiągi,
  • skuteczne hamulce,
  • niepowtarzalny dźwięk silnika i wydechu

Jaguar F-Type Coupe R: minusy

  • wysoka cena zakupu,
  • kiepska widoczność do tyłu,
  • bardzo wąski otwór załadunkowy bagażnika
 
Jaguar F-Type Coupe
Silnik
benzynowy, kompr.
Pojemność skokowa
5000 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
550 KM/6500
Maks. moment obrotowy
680 Nm/2500
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
447/192/132 cm
Rozstaw osi
262 cm
Średnica zawracania
10,7 m
Masa/ładowność
1665/385 kg
Pojemność bagażnika
315 l
Poj. zbiornika paliwa
72 l (Pb 95)
Opony (przód; tył)
255/35 R20; 295/30 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
300 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
3,8 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
8,4 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
12,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
34,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
33,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,6 dB
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,3
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
15,9/8,3/11,1
Teoretyczny zasięg
650 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
23,0/10,6/16,8
Rzeczywisty zasięg
430 km
Cena wersji podstawowej**
539 800 zł
Cena
539 800 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas