Jaguar F-Type V8 S - test

Choć brytyjska arystokracja kojarzy się raczej z flegmatycznymi dżentelmenami, nowy Jaguar F-Type udowodnił, że potrafi ona mieć zupełnie inne oblicze.

Oto pierwszy od lat sportowy Jaguar. Dotychczas najwięcej emocji budził model XKR-S o mocy 550 KM, oferujący osiągi zbliżone do F-Type'a. Z masą 1,9 t i długością 4,8 m jest on jednak typowym GT i daleko mu do sportowego prowadzenia – to jest domeną F-Type'a.
Oto pierwszy od lat sportowy Jaguar. Dotychczas najwięcej emocji budził model XKR-S o mocy 550 KM, oferujący osiągi zbliżone do F-Type'a. Z masą 1,9 t i długością 4,8 m jest on jednak typowym GT i daleko mu do sportowego prowadzenia – to jest domeną F-Type'a.Motor

Swoje oblicze zmienia też Jaguar, jeszcze niedawno oferujący wyłącznie samochody zaprojektowane w stylu retro. Proces przemian rozpoczął w 2007 r. model XF, który jako pierwszy pożegnał typowe dla ówczesnych Jaguarów krągłości. Potem z niemal niezmienną od 45 lat linią zerwał XJ. Teraz przyszedł czas na nowy model, który ma przypomnieć o sportowym rodowodzie Jaguara.

Nazwa F-Type sugeruje, że jego protoplastą jest legendarny model E-Type sprzed pół wieku. I rzeczywiście, linia tyłu nowego Jaguara mogła mieć tylko jedną inspirację. Trudno jednak o lepsze wzorce. Długa maska, wyraźnie zaznaczone błotniki i krótki, uniesiony tył to wciąż najlepszy przepis na pięknego roadstera.

F-Type ma 447 cm długości i jest dość niski (132 cm), a przy tym wyjątkowo szeroki - aż 192 cm (Porsche 911, przy zbliżonej długości i wysokości, jest o ponad 11 cm węższe).

Wygodna turystyka

Tkaninowy dach otwiera się automatycznie w 12 s - także podczas jazdy, o ile prędkość nie przekracza 50 km/h. Pozwala to nie bać się nawet gwałtownego deszczu. Fotele zamontowano na tyle nisko, że powietrze opływające auto nie zepsuje fryzury nawet osób o wzroście 185 cm. Do ok. 120 km/h w kabinie można swobodnie rozmawiać, przy wyższych prędkościach robi się już głośno.

Mimo aż 20-calowych kół F-Type okazuje się zaskakująco komfortowy, aktywne zawieszenie w standardowym trybie zupełnie dobrze radzi sobie z nierównościami. Ma jednak nieduży skok, więc wszelkie progi trzeba pokonywać bardzo wolno.

Nie zmienia to faktu, że klienci szukający w nowym Jaguarze luksusu znajdą go tu naprawdę sporo.

Czarny charakter

Wystarczy jednak rzut oka na auto, by wiedzieć, że poszukujący szybkości też nie będą zawiedzeni. Niesamowite proporcje, agresywny design, pokaźny grill, wielkie koła, spoiler wysuwany z krawędzi bagażnika i dyfuzor między czterema końcówkami wydechu sprawiają, że F-Type wygląda na potwornie mocną maszynę.

Jaguar F-Type V8 SMotor

Nie jest to tylko wrażenie - w testowanej, topowej wersji V8 S 5-litrowy silnik dzięki kompresorowi może się pochwalić mocą 495 KM i 625 Nm momentu obrotowego (w zakresie 2500-5500 obr./min). A także wyjątkowo efektownym dźwiękiem - basowy bulgot spod maski wraz ze wzrostem obrotów przechodzi w rasowy ryk, a wszystkiemu towarzyszą głośne wystrzały z wydechu po każdym ujęciu gazu.

F-Type V8 S potrafi rozpędzić się do 300 km/h, pierwszą "setkę" osiągając w 4,2 s. Druga pojawia się na liczniku niecałe 14 s od startu. Ośmiobiegowy "automat" błyskawicznie zmienia przełożenia i bardzo szybko reaguje na polecenie wydane jedną z aluminiowych łopatek przy kierownicy.

Jak cały ten zestaw zachowuje się na drodze? Rewelacyjnie. Optymalny rozkład masy - po połowie na każdą oś - i aktywne zawieszenie czynią go zadziwiająco zwinnym jak na auto ważące całe 1665 kg (niby dużo, ale to masa na poziomie topowych odmian mniejszych roadsterów, jak BMW Z4 czy Mercedes SLK).

Jaguar F-Type V8 S

Jaguar F-Type V8 S (czytaj test)

Silnik topowej wersji ma 5 l pojemności, 8 cylindrów, kompresor, aluminiową głowicę, bezpośredni wtrysk benzyny i... seryjny system Stop/Start.Jaguar
Efektowny „gadżet” – środkowe nawiewy wysuwają sie tylko wtedy, gdy są w użyciu.Motor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Przyciskami między fotelami steruje się DSC, wydechem, systemem Start/Stop oraz spoilerem.Motor
Bardzo czytelne wskaźniki. Ich skala nie jest przesadzona – F-Type rozpędza się do 300 km/h, a jego silnik – niemal do 7000 obr./min.Motor
Kubełkowe fotele wymagają dopłaty (10 240 zł), ale są tego warte – zapewniają świetne podparcie, a mimo to są szalenie wygodne.Motor
Łopatki z anodowanego aluminium pozwalają całkowicie (bez ingerencji automatu) przejąć kontrolę nad zmianą przełożeń.Motor
Do głównych zalet F-Type'a należy z kolei imponujący dźwięk wydechu. Żadne inne auto tak nie brzmi.Motor
Jedną z wad modelu jest nieduży (196 l) i trudno dostępny bagażnik. Zmieści on tylko małe walizki.Motor
Dach można otworzyć podczas jazdy, o ile prędkość nie przekracza 50 km/h.Motor
Oto pierwszy od lat sportowy Jaguar. Dotychczas najwięcej emocji budził model XKR-S o mocy 550 KM, oferujący osiągi zbliżone do F-Type'a. Z masą 1,9 t i długością 4,8 m jest on jednak typowym GT i daleko mu do sportowego prowadzenia – to jest domeną F-Type'a.Motor
Wielka i otwierana do przodu maska to kolejne wyraźne nawiązanie do legendarnego modelu E-Type.Motor
Charakterystyczny, uniesiony tył w topowej wersji kryje aż cztery wydechy. Siatka między chromowanymi pałąkami ogranicza zawirowania w kabinie.Motor

Drapieżnik

W zakrętach F-Type zachowuje się neutralnie. Jeśli zbyt szybko wjedzie się w łuk, auto odpowie lekką podsterownością. Jeśli kierowca za wcześnie doda gazu na wyjściu z zakrętu - "urwać" spróbuje się tył, ale powstrzyma go system DSC.

Wystarczy jednak przełączyć DSC w sportowy tryb Trac, by przestało przeszkadzać w szybkiej jeździe. Wtedy F-Type zaczyna delikatnie "zamiatać" tyłem po każdym mocniejszym dodaniu gazu. I prawidłowo - w końcu nosi na masce symbol drapieżnika.

Efektowny design, absolutnie niepowtarzalny dźwięk, świetne zachowanie na drodze - na takiego Jaguara czekaliśmy

Całkowite wyłączenie DSC budzi potwora wymagającego silnej (i szybkiej) ręki. O odpowiednią trakcję napędzanej osi dba aktywny dyferencjał, który rozdziela moc między tylne koła przy pomocy mechanicznej, ale sterowanej elektronicznie "szpery". A mimo to o zerwanie przyczepności jest - nawet na gładkim i suchym asfalcie - bardzo łatwo (na mokrej nawierzchni najlepiej nawet nie próbować wyłączania DSC).

Kontrolowanie poślizgów ułatwia fakt, że kompresor nie wzmacnia silnika przy określonych obrotach, jak turbosprężarka, lecz cały czas. Przyrost mocy jest więc liniowy, a reakcje na ruchy pedału gazu - błyskawiczne. Nadążanie z kontrami ułatwia z kolei wyjątkowo bezpośredni układ kierowniczy. Na uwagę zasługują też skuteczne hamulce F-Type'a.

Droga zabaw(k)a

Trzeba się jednak liczyć z błyskawicznym zużyciem opon - bez DSC każde mocniejsze wciśnięcie prawego pedału sprawia, że piękny tył Jaguara tonie w kłębach białego dymu.

Jaguar F-Type V8 S

Jaguar F-Type V8 S (czytaj test)

Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor

Taka zabawa potrafi bardzo szybko zniszczyć tylne ogumienie. A nie są to przeciętne opony - przy rozmiarze 295/30 R20 para dobrych gum tylko na tylne koła kosztuje blisko 4 tys. zł, a zimówek - nawet 5 tysięcy!

Poza szybkim zużyciem opon, przy częstym korzystaniu z dużej mocy odczuwalnie rośnie zapotrzebowanie na paliwo. W mieście, podczas dynamicznej jazdy, topowy F-Type potrafi zużyć nawet przeszło 30 l na każde 100 km, w trasie taka jazda kończy się wynikiem na poziomie 17 l/100 km.

Przy spokojnej jeździe, np. gdy kierowca otworzy dach i zechce się chwilę zrelaksować, zużycie w trasie spada do imponujących 8 l/100 km (słabsze, bo 400-konne Porsche 911 i Chevrolet Camaro "palą" minimalnie po 9 l/100 km). Spokojnie jeżdżąc po mieście, Jaguar zużyje ok. 16 l na 100 km.

F-Type w topowej wersji wymaga wydania 524 000 zł. Bogato doposażone auto na zdjęciach (m.in. fotele kubełkowe, nagłośnienie Meridian, kamera cofania czy skrętne biksenony) kosztuje ponad 630 tys. zł. Dużo, ale rywale wcale nie są tańsi. Chcąc wydać mniej, najlepiej po prostu zdecydować się na słabszego F-Type'a - bazowy (340 KM) osiąga 100 km/h w 5,3 s, a kosztuje 387 500 zł.

Jaguar F-Type V8 S - podsumowanie

Jaguar dawno nie przedstawił równie udanego modelu - nowy F-Type pod żadnym względem nie zawodzi. A pod wieloma zachwyca. Potężny silnik i świetne zachowanie na drodze sprawiają, że model ten od razu dołączył do najlepszych aut sportowych na rynku.

Do jakiej klasy zaliczyć nowego Jaguara?

F-Type nie ma bezpośrednich rywali. Pod względem rozmiarów plasuje się między Mercedesami SLK i SL, choć gama silnikowa i cennik stawiają go w jednym rzędzie z większym z nich. Mimo zupełnie innej konstrukcji może odebrać część klientów Porsche 911 Cabrio. Może też powalczyć z otwartymi wersjami Audi RS 5 i BMW M6.

Do jakiej klasy zaliczyć nowego Jaguara?Motor

Alfabet Jaguara, czyli sportowe legendy marki sprzed ponad pół wieku

Te modele są duchowymi przodkami F-Type'a. Pierwsze dwa wsławiły się sukcesami sportowymi, trzeci stał się ikoną designu lat 60. XX w.

1951 r.

C-Type 2 razy wygrał wyścig 24h Le Mans. Silnik 3.4, moc 160-205 KM, 0-100: ok. 8 s.Jaguar

1954 r.

D-Type – trzy zwycięstwa w Le Mans. Silniki 3.4-3.8, 250-265 KM, 0-100: ok. 5 s.Jaguar

1961 r.

E-Type to jedno z najpiękniejszych aut świata. Silnik 3.8, 265 KM, 0-100: ok. 7 s.Jaguar

Multimedia w służbie sportu

Topowy F-Type seryjnie oferuje regulację ustawień dynamicznych za pomocą ekranu dotykowego oraz dodatkowe menu, zwane Dynamic-i, pokazujące szczegółowe parametry (m.in. przeciążenia).

Kierowca może skonfigurować konkretne parametry trybu Dynamic, np. sposób pracy silnika, skrzyni biegów czy zawieszenia.Motor
Można na bieżąco śledzić wartości przeciążeń, można też sprawdzić maksymalne wartości zapisane podczas przejazdu.Motor
Kolejne wskazanie – użycia pedałów gazu i hamulca. Przycisk „Wykres” pokazuje ich użycie w dłuższym okresie.Motor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
Jaguar F-Type V8 SMotor
 
Jaguar F-Type
Silnik
benzynowy, kompresor
Pojemność skokowa
5000 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
495 KM/6500
Maks. moment obrotowy
625 Nm/2500
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość
447/192/132 cm
Rozstaw osi
262 cm
Średnica zawracania
10,7 m
Masa/ładowność
1665/360 kg
Pojemność bagażnika
196 l
Poj. zbiornika paliwa
72 l (Pb 95)
Teoretyczny zasięg
650 km
Opony (przód; tył)
255/35 R20; 295/30 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
300 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
15,9/8,3/11,1
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,2 s
Przyspieszenie 0-150 km/h
8,1 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
13,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
34,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,6 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
16,2/8,1
Rzeczywisty zasięg
590 km
Cena wersji podstawowej**
524 000 zł
Cena
524 000 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński, Robert Brykała, wideo: Grześ

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas