VW ID. Buzz GTX. 340 KM mocy i napęd na 4 koła. A zasięg?
Przedłużony rozstaw osi, możliwość ciągnięcia przyczepy o masie 1800 kg, 7 miejsc w kabinie. A do tego napęd na 4 koła i moc, jakiej jeszcze nigdy nie widziano w marce Volkswagen Samochody Dostawcze. Oto Volkswagen ID.Buzz GTX.
GTX to coś jak rodzina w rodzinie. A precyzyjniej - rodzina najmocniejszych modeli w rodzinie elektrycznych modeli Volkswagena. Jeśli dobrze liczę, to niemal wszystkie modele z rodziny ID. mają już swoje supermocne odmiany:
Brakuje ID.7 GTX w wersji nie Tourer, a do dzisiaj brakowało ID. Buzza. Do dzisiaj, bo oto już jest:
Volkswagen zaprezentował produkcyjną wersję elektrycznego "Bulliego" w elektrycznym wcieleniu modeli GTI. Trudno powiedzieć, kto tak naprawdę będzie potrzebował takiego samochodu, ale nie da się ukryć, że ta odmiana może sprawić, że wokół ID. Buzza znowu zrobi się głośno.
Najmocniejszy Buzz dostał dwa silniki elektryczne - po jednym na każdą oś. Generują one w sumie 340 KM mocy, co czyni z Buzza najmocniejsze auto w historii modeli klasyfikowanych jako dostawcze. Auto dostępne będzie z dwoma rodzajami akumulatorów - o pojemności 79 lub 86 kWh (84 i 91 kWh brutto). Pojemność baterii zależy od rozstawu osi - a te są dwa: 2989 lub 3239 mm. Volkswagen nie przewiduje możliwości zamówienia auta z krótszym rozstawem i większą baterią, co może być pewnym zaskoczeniem, bo w ID.7 GTX Tourer, pomimo rozstawu osi poniżej 3 metrów, jakoś udało się ją wcisnąć.
W tej kwestii póki co musimy obejść się smakiem - VW czeka na wyniki pomiarów przygotowanych zgodnie z procedurą WLTP. Nie podano nawet danych szacunkowych. Szacunkowo wiemy, że 6,5 sekundy zajmie mu rozpędzanie się do 100 km/h, co stawia to słoniątko zdecydowanie przed większością samochodów osobowych poruszających się po naszych ulicach. I to nawet tych, ze sportowymi aspiracjami.
Oczywiście, jak przystało na samochód kupowany z myślą o pracy, Buzz nawet w wersji GTX został zaprojektowany z myślą o ciągnięciu przyczepy. W wersji z krótszym rozstawem osi może ona ważyć do 1800 kg. DMC przyczepy dla wersji o wydłużonym rozstawie osi to 1600 kg. W porównaniu ze zwykłą, 204-konną odmianą modelu oznacza to przyrost o odpowiednio 800 i 600 kg.
Jak się łatwo domyślić, dwa rozstawy osi oznaczają dwie różne przestrzenie do przewożenia bagaży. Auto ze standartowym rozstawem osi ma bagażnik o pojemności 1123 litrów. Jeśli złożymy oparcie kanapy - przestrzeń rośnie do 2123 litrów. Dłuższą odmiana może się pochwalić odpowiednio 1340 litrami liczonymi do górnej krawędzi oparć siedzeń drugiego rzędu i 2469 l, jeśli autem podróżują 2 osoby. Za trzecim rzędem zmieści się jeszcze 306 litrów bagażu.
W odmianie ze standardowym rozstawem osi może być pięcio- lub sześcioosobowy, czyli mieć w fotele i kanapę, albo po 2 fotele w trzech rzędach. Długi może być jeszcze siedmiomiejscowy - z trzyosobową kanapą w drugim i dwoma miejscami w trzecim rzędzie. Co warto podkreślić, mocowania ISOFIX do fotelików przewidziano w fotelu pasażera z przodu, bocznych siedziskach kanapy i obu siedzeniach w trzecim rzędzie.
Ta jak pozostałe modele w rodzinie, GTX ma dwa charakterystyczne wloty powietrza z boków zderzaka i światła do jazdy dzienne w kształcie trójkątów, umieszczonych jeden nad drugim, dzięki czemu przypominają grot strzały. Jeśli widzisz takie dowolne ID. - wiedz, że to GTX. Dodatkowe wyróżniki to lakierowane na czarno obudowy lusterek zewnętrznych no i oczywiście napisy GTX. Standardowo ID. Buzz w tej wersji wyjeżdża z salonu na 19-calowych obręczach Venlo, ale opcjonalnie można dobrać felgi o średnicy nawet 21 cali.
Najmocniejsza odmiana Buzza nie zostałą jeszce wyceniona. Póki co wiadomo tylko, że GTX-a będzie można zamawiać już niedługo, a pierwsze auta powinny pojawić się około połowy roku.