Toyota Supra po zmianach. Wśród nowości manualna skrzynia biegów
Toyota poszerza gamę modelu GR Supra o pojazd wyposażony w manualną przekładnię o sześciu przełożeniach. Do tej pory ten sportowy samochód dostępny był wyłącznie z "automatem".
- GR Supra otrzymuje opracowaną specjalnie do tego modelu, manualną skrzynię biegów o 6 przełożeniach iMT
- Skrzynia iMT wykorzystuje inteligentny system sterowania
- Tuning podwozia i modyfikacje wnętrza dostosowane do nowej manualnej skrzyni biegów
- Nowa funkcja Hairpin+ zapewnia radość z jazdy na górskich drogach
GR Supra to pierwszy globalny model opracowany przez Toyota Gazoo Racing (GR). Samochód zadebiutował w 2019 roku, a technologicznie oparty został na BMW Z4. Z niemieckiego coupe pochodziła płyta podłogowa, silniki, układ przeniesienia napędu z automatyczną przekładnią oraz w dużej mierze wnętrze.
Od swojej premiery GR Supra oferowana jest z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 3,0 l i mocy 340 KM (250 kW), współpracującym z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Rok później do oferty został dodany nowy 2,0-litrowy silnik o mocy 258 KM (190 kW), również z automatyczną skrzynią biegów w standardzie.
To nie podobało się fanom, którzy dopytywali o przekładnią manualną. Toyota wysłuchała tych głosów i zdecydowała się na wprowadzenie tego rozwiązania. Dodanie tej opcji do gamy GR Supry oznacza, że Toyota będzie oferować wszystkie trzy modele z linii GR dostępne w Europie z manualną skrzynią biegów i trzema pedałami w standardzie (GR Yaris) lub jako opcja (GR Supra, GR86).
Nowa skrzynia biegów wraz z nowym sprzęgłem została zaprojektowana specjalnie z myślą o charakterystyce trzylitrowego silnika GR Supry, co oznacza, że samochody z jednostką dwulitrową nadal będą dostępne wyłącznie z "automatem". Jednocześnie Japończycy poprawili układ hamulcowy i zawieszenie GR Supry. Te zmiany zostaną wprowadzone do wszystkich wersji napędowych GR Supry.
Manualna skrzynia biegów zamontowana w GR Suprze została specjalnie zaprojektowana i dostrojona, aby płynnie współpracować z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem GR Supry. Zespół inżynierów zmodyfikował obudowę, wał napędowy i zestaw kół zębatych skrzyni biegów oraz usunął elementy, które nie były niezbędne, aby dodatkowo zmniejszyć jej masę.
Samochód otrzymał też nowo zaprojektowane sprzęgło o większej średnicy i wzmocnionej sprężynie membranowej.
Przekładnia iMT wykorzystuje inteligentny system sterowania z nowym oprogramowaniem, który stawia na pierwszym miejscu sportowe osiągi. Podczas zmiany biegu na wyższy, parametry są tak dostosowywane, aby zoptymalizować moment obrotowy silnika w chwili załączania i puszczania sprzęgła. Oprogramowanie zostało dopracowane także pod kątem osiągów przy redukcji biegu. Skrzynia iMT oprócz domyślnych ustawień oferuje także tryb Sport.
Aby zwiększyć dynamikę podczas startu i zapewnić większą radość z jazdy, przełożenie pierwszego biegu zostało zmodyfikowane z 3,15 (w automatycznej skrzyni biegów) do 3,46. To sprawia, że GR Supra z manualną skrzynią rusza i rozpędza się z niskich prędkości jak przystało na rasowy samochód sportowy.
Wszystkie wersje GR Supry otrzymują teraz bardziej sportowe zawieszenie, tak zmodyfikowane, aby dawać lepszą przyczepność. Zmiany obejmują sztywniejszą, wulkanizowaną gumę w przednich i tylnych tulejach stabilizatora oraz zmodyfikowane amortyzatory. Dostrojono również elementy mechaniczne elektrycznego wspomagania kierownicy oraz parametry pracy systemu.
Wprowadzenie do GR Supry manualnej skrzyni biegów wymagało dostosowania konsoli centralnej, aby zapewnić kierowcy komfortowe, ergonomiczne manewrowanie dźwignią zmiany biegów. Nie wystarczyło tylko zmienić jedną dźwignię na inną. Inżynierowie Toyoty poświęcili szczególną uwagę temu, by optymalnie umieścić gałkę lewarka i zapewnić precyzyjną, szybką zmianę biegów.
Konstrukcja konsoli środkowej nie zapewniała wystarczającego odstępu między dźwignią zmiany biegów nowej skrzyni manualnej a panelem sterowania klimatyzacją. Dlatego przeprojektowano konsolę i przełącznik trybów jazdy. Zastosowano także drążek o krótszym skoku, aby zmiana biegów była szybka i łatwa. Zmieniony układ zapewnia 42-milimetrowy prześwit między gałką zmiany biegów a panelem klimatyzacji.
Toyota zoptymalizowała również kontrolę trakcji i układ hamulcowy.
W samochodzie z automatyczną skrzynią możliwe jest użycie drugiego biegu podczas ruszania pod górę, gdy koła znajdują się na nawierzchni o różnym poziomie przyczepności - na przykład, gdy samochód jest częściowo zaparkowany na oblodzonej drodze. Dzięki temu ruszanie odbywa się płynnie i bezpiecznie. W przypadku manualnej skrzyni biegów konieczne jest użycie pierwszego biegu podczas ruszania, dlatego puszczenie sprzęgła zwiększa ryzyko poślizgu kół. Aby rozwiązać ten problem, inżynierowie Toyoty dostroili system kontroli trakcji (TRC) samochodu, aby uzyskać płynną pracę, taką jak w przypadku skrzyni automatycznej. System został także zoptymalizowany pod kątem charakterystycznego wysokiego momentu obrotowego silnika GR Supry, szerokich opon i napędu na tylne koła.
Zachowanie samochodu podczas przyspieszania przy wychodzeniu z zakrętu jest kluczowym elementem koncepcji właściwości jezdnych "Fun to Drive" opracowanej przez Toyotę dla GR Supry. W nowej wersji z manualną skrzynią biegów optymalna kontrola trakcji była jednym z głównych celów pracy inżynierów, którzy chcieli zapewnić idealną równowagę między zwinnością a stabilnością podczas wychodzenia z zakrętu. Interwencja systemu kontroli trakcji została tak skalibrowana, by utrzymać stabilność samochodu, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej mocy i sportowych odczuć.
Ambicja Toyoty, aby jazda GR Suprą sprawiała przyjemność nawet w najbardziej wymagających sytuacjach, zainspirowała zespół inżynierów TOYOTA GAZOO Racing, by wprowadzić nową funkcję Hairpin+. Zapewnia ona większą swobodę podczas pokonywania ciasnych zakrętów na wzniesieniach (ponad 5% nachylenia) z nawierzchnią o wysokim współczynniku tarcia - takich, jakie często występują na górskich trasach w Europie.
Lekkie buksowanie kół sprawi, że jazda na takich trasach będzie przyjemniejsza, dlatego Toyota zoptymalizowała sterowanie momentem obrotowym, aby umożliwić większą różnicę w prędkości obrotowej kół po lewej i po prawej stronie.
Bardzo zwrotny pojazd z oponami o wysokim współczynniku tarcia może być wrażliwy na nagłą nadsterowność - zjawisko, które jest trudne do opanowania za pomocą samego układu kontroli stabilności pojazdu (VSC). Aby temu przeciwdziałać, GR Supra zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów otrzymała system antypoślizgowy (ARP). Sprawia on, że system VSC włącza się szybciej, aby zapobiec każdej nagłej utracie przyczepności.
Ponadto tryb Track został tak dostrojony, aby ułatwić kontrolowanie przepustnicy podczas driftingu. Pojazd pozostaje zwrotny, ale dzięki lepszemu panowaniu nad pracą silnika i momentem obrotowym istnieje mniejsze ryzyko niekontrolowanego poślizgu.
Zmodyfikowana gama modelowa GR Supry obejmie znaną już podstawową wersję Dynamic z silnikiem 2.0 i automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach, dostępną z pakietem Sport, oraz wersję Executive z silnikiem R6 3.0, sparowanym z 8-biegową automatyczną skrzynią lub 6-biegową skrzynią manualną.
Nowa gama GR Supry otrzymuje nowe kolory Moareki Grey i Dawn Blue. Ponadto nowa najwyższa wersja wyposażenia Executive z silnikiem 3.0 i manualną skrzynią biegów jest dostępna ze specjalnym, ekskluzywnym, matowobiałym lakierem Moonstone White. We wnętrzu oferowana dotychczas tapicerka z czerwonej skóry została zastąpiona nowymi brązowymi obiciami.
***