Lexus UX. Nowy miejski crossover

Europejscy klienci coraz częściej szukają luksusowych alternatyw dla konwencjonalnych sedanów, kombi i hatchbacków. Odpowiedzią na te potrzeby ma być nowy model Lexusa - UX.

Nazwa UX wywodzi się od koncepcji miejskiego crossovera (Urban Crossover). Samochód odegrać ma jedną z kluczowych ról w osiągnięciu ambitnego celu sprzedaży przez Lexusa w Europie 100 tys. samochodów rocznie do roku 2020.

UX jest pierwszym modelem Lexusa zbudowanym w oparciu o nową platformę GA-C (Global Architecture - Compact). Klienci ze Starego Kontynentu będą mieli do wyboru dwie odmiany: UX 250h (z samoładującym się napędem hybrydowym czwartej generacji) oraz UX 200, w którym dwulitrowy silnik benzynowy współpracuje z nową bezstopniową przekładnią Direct-Shift CVT.

Reklama

Model UX 250h dysponuje mocą 178 KM. Główną rolę odgrywa tu benzynowy silnik o pojemności 2,0 l wyposażony w "kombinowany" wtrysk paliwa D4-S (łączy wtrysk bezpośredni i pośredni) i układ sterowania zmiennymi fazami rozrządu VVT-iE dla zaworów ssących. Silnik spalinowy sprzężony jest z jednym lub - opcjonalnie - dwoma silnikami elektrycznymi (4x4).

Funkcja Sequential Shiftmatic umożliwia hamowanie silnikiem z sześcioma stopniami intensywności przełączanymi łopatkami pod kierownicą lub dźwignią biegów, dając efekt podobny do manualnej skrzyni biegów. Prędkość, przy której hybrydowy układ napędowy może wyłączyć silnik spalinowy zwiększono do 115 km/h. Opcjonalny system napędu na wszystkie koła E-Four wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny, napędzający koła tylnej osi.

Dla mniej zainteresowanych nowoczesnymi technologiami przewidziano klasyczną, spalinową odmianę UX 200 wyposażoną w ten sam dwulitrowy, rzędowy silnik czterocylindrowy. Motor generuje moc 171 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 205 Nm. Standardowe wyposażenie obejmuje bezstopniową przekładnię Direct-Shift-CVT

Ceny nowego Lexusa UX pozostają tajemnicą. Wiemy jednak, że już w podstawowej wersji klienci liczyć mogą m.in. na: pakiet Lexus Safety System+ 2 (obejmujący np.: automatyczny hamulec z funkcją wykrywania pieszych również w nocy i rowerzystów w dzień, aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków i wykrywania zmęczenia kierowcy) oraz: kamerę cofania, 17-calowe obręcze aluminiowe Aero, relingi dachowe z aluminium, dwustrefową automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele przednie, elektrochromatyczne lusterko wsteczne czy centralny ekran o przekątnej 7 cali.

Standard obejmuje też osiem poduszek powietrznych (przednie kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy i pasażera, zamontowane w fotelach boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne kurtynowe poduszki powietrzne na całej długości kabiny). Kierowca może wybierać między jednym z trzech trybów jazdy (normal, eco, sport) zmieniającym nastawy układu przepustnicy i wspomagania kierownicy. W wersjach Omotenashi i F SPORT wyposażonych w AVS (aktywne zawieszenie) dostępnych jest pięć trybów jazdy: Normal, ECO, Sport S, Sport S+ oraz tryb definiowany przez użytkownika.

Do wyboru jest 13 kolorów karoserii, w tym dwa zarezerwowane dla pakietu F SPORT. Poznamy ją m.in. po zmodyfikowanym pasie przednim (inny zderzak) i czarnych elementach ozdobnych.

Elementy wyposażenia wnętrza F SPORT obejmują m.in. specjalne, regulowane w ośmiu kierunkach, przednie fotele z regulację podparcia lędźwi, a także manualną regulację położenia zagłówków w poziomie. Wersje F SPORT zaopatrzone są ponadto w większy, 8-calowy ekran TFT LCD.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama