BMW M5 Edition 35 Years na 35-lecie
35 lat temu, na salonie motoryzacyjnym w Amsterdamie, zadebiutowało pierwsze BMW M5 - usportowiony sedan zbudowany w oparciu o typoszereg E28.
Producent z Bawarii postanowił uczcić rocznicę tego wydarzenia prezentując limitowaną serię specjalna obecnej generacji M5. BMW M5 Edition 35 Years - bo tak brzmi oficjalna nazwa jubileuszowego modelu - powstanie zaledwie w 350 egzemplarzach.
Wyróżnikiem limitowanej edycji jest lakier z palety BMW Individual o nazwie Frozen Dark Grey II. Zastosowano w nim specjalne pigmenty mające nadać karoserii wrażenie "jedwabistego matu". Odmiana Edition 35 Years może się też pochwalić czarnymi - wykończonymi na wysoki połysk - akcentami w postaci obramowania "nerek" czy obudów lusterek. Standardowo auto ma również lakierowane na czarno zaciski hamulcowe. W ramach wyposażenia opcjonalnego nabywca zamówić może ceramiczny układ hamulcowy, który rozpoznać można po - lakierowanych na złoto - zaciskach. Standardowo samochód porusza się na obręczach ze stopów lekkich w rozmiarze 20 cali.
W kabinie, oprócz "wielofunkcyjnych" foteli M i czarnej skórzanej tapicerki z beżowymi przeszyciami, znajdziemy nietypowe dekory w postaci kompozytów z włókien węglowych i anodowanego aluminium w kolorze złotym. W ten sposób wykończono: deskę rozdzielczą przed pasażerem, konsolę środkową i boczki drzwi. O posiadaniu egzemplarza z limitowanej edycji przypominają listwy progowe i maskownica uchwytów na kubki z wygrawerowanymi "M5 Edition 35 Jahre" oraz numerem konkretnego auta.
Pod maską znajdziemy rzecz jasna benzynowy silnik S63 o pojemności 4,4 l. V8 wspomagany przez doładowanie TwinPowerTurbo generuje moc 625 KM i rozwija maksymalny moment obrotowy 750 Nm. Dla porównania, pierwsza generacja M5 miała pod maską silnik R6 o pojemności 3,5 l, który rozwijał 286 KM i 340 Nm.
W układzie przeniesienia napędu (xDrive) pracuje ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów i aktywny, sterowany elektronicznie, mechanizm różnicowy tylnej osi. Sprint do 100 km/h zajmuje BMW M5 Edition 35 Years zaledwie 3,3 s. W 10,8 s od startu wskazówka prędkościomierza przekracza wartość 200 km/h. W M5 typoszeregu E28 sprint do 100 km/h zajmował 6,1 s, a moc przenoszona była wyłącznie na tylną oś (dyferencjał z 25 proc. "szperą") za pośrednictwem ręcznej, pięciostopniowej, skrzyni biegów Getrag.
Pierwsze egzemplarze BMW M5 Edition 35 Years trafić mają do klientów w lipcu.
Europejskie ceny limitowanej serii pozostają tajemnicą. Wiemy jednak, że w USA, gdzie trafić ma zaledwie 35 egzemplarzy, na zakup jednego z nich przygotować trzeba co najmniej 128 995 dolarów. W przeliczeniu na złotówki daje to kwotę blisko pół miliona...