Audi SQ8 TDI zaprezentowane

Do gamy usportowionych modeli Audi dołącza właśnie mocna wersja Q8. Oczywiście z dieslem pod maską.

Audi SQ8 TDI
Audi SQ8 TDIInformacja prasowa (moto)

Audi Q8 bazuje technicznie na Q7, więc zaskoczeniem nie jest jednostka, która trafiła pod maskę usportowionej odmiany. To 4-litrowe V8, które oprócz dwóch turbosprężarek ma także elektryczny kompresor, poprawiający reakcję na gaz i dostępność maksymalnego momentu obrotowego. Efektem jest aż 900 Nm generowanych już od 1250 obr./min aż do 3250 obr./min. Z kolei moc wynosi 435 KM i jest dostępna od 3750 do 5000 obr./min.

Audi SQ8 TDI.

Innymi słowy, kierowca SQ8 TDI ma w każdej chwili dostęp do pełni możliwości silnika, co przekłada się na świetne osiągi. Sprint do 100 km/h trwa 4,8 s, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Przyspieszaniu towarzyszy charakterystyczny gulgot V-ósemki, za który odpowiada "oscylator dźwiękowy w układzie wydechowym", czyli głośnik, wzbogacający brzmienie diesla o milsze dla ucha brzmienie.

Audi SQ8 TDI na zdjęciach

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Elektryczny kompresor w usportowionym SUVie Audi zasilany jest z niewielkiej baterii za pośrednictwem 48-voltowej instalacji elektrycznej. Auto wyposażone jest też w rozrusznik zintegrowany z alternatorem, co czyni go tak zwaną "miękką" hybrydą (tak jak ma to miejsce w przypadku innych wersji silnikowych w dużych modelach producenta). Pozwala to między innymi na żeglowanie z wyłączonym silnikiem (prędkości 55-160 km/h) i gaśnięcie jednostki napędowej nie po zatrzymaniu, ale już poniżej 22 km/h. Te zabiegi mają obniżyć średnie zużycie paliwa o 0,5 l/100 km, co ostatecznie powinno dać średni wynik 7,8 l/100 km.

Audi SQ8 TDIInformacja prasowa (moto)

Audi SQ8 TDI standardowo jest wyposażone w adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie, a stały napęd na wszystkie koła domyślnie rozdziela moc w proporcji 40:60. Opcjonalnie dostępny jest sportowy tylny mechanizm różnicowy (niezależnie rozdziela moc między kołami), skrętna tylna oś (koła wychylają się nawet o 5 stopni), a także aktywne stabilizatory ograniczające przechyły. Na listę dodatków trafiły też ceramiczne hamulce wzmacniane włóknem węglowym oraz 22-calowe felgi (seryjne mają 21 cali średnicy).

Sportowe zawieszenie Audi SQ8 TDI.

Na europejskie drogi SQ8 TDI wyjedzie pod koniec lata.

Układ MHEV w Audi SQ8 TDI.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?