Audi SQ8 TDI zaprezentowane
Do gamy usportowionych modeli Audi dołącza właśnie mocna wersja Q8. Oczywiście z dieslem pod maską.

Audi Q8 bazuje technicznie na Q7, więc zaskoczeniem nie jest jednostka, która trafiła pod maskę usportowionej odmiany. To 4-litrowe V8, które oprócz dwóch turbosprężarek ma także elektryczny kompresor, poprawiający reakcję na gaz i dostępność maksymalnego momentu obrotowego. Efektem jest aż 900 Nm generowanych już od 1250 obr./min aż do 3250 obr./min. Z kolei moc wynosi 435 KM i jest dostępna od 3750 do 5000 obr./min.
Innymi słowy, kierowca SQ8 TDI ma w każdej chwili dostęp do pełni możliwości silnika, co przekłada się na świetne osiągi. Sprint do 100 km/h trwa 4,8 s, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Przyspieszaniu towarzyszy charakterystyczny gulgot V-ósemki, za który odpowiada "oscylator dźwiękowy w układzie wydechowym", czyli głośnik, wzbogacający brzmienie diesla o milsze dla ucha brzmienie.
Audi SQ8 TDI na zdjęciach




















Elektryczny kompresor w usportowionym SUVie Audi zasilany jest z niewielkiej baterii za pośrednictwem 48-voltowej instalacji elektrycznej. Auto wyposażone jest też w rozrusznik zintegrowany z alternatorem, co czyni go tak zwaną "miękką" hybrydą (tak jak ma to miejsce w przypadku innych wersji silnikowych w dużych modelach producenta). Pozwala to między innymi na żeglowanie z wyłączonym silnikiem (prędkości 55-160 km/h) i gaśnięcie jednostki napędowej nie po zatrzymaniu, ale już poniżej 22 km/h. Te zabiegi mają obniżyć średnie zużycie paliwa o 0,5 l/100 km, co ostatecznie powinno dać średni wynik 7,8 l/100 km.

Audi SQ8 TDI standardowo jest wyposażone w adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie, a stały napęd na wszystkie koła domyślnie rozdziela moc w proporcji 40:60. Opcjonalnie dostępny jest sportowy tylny mechanizm różnicowy (niezależnie rozdziela moc między kołami), skrętna tylna oś (koła wychylają się nawet o 5 stopni), a także aktywne stabilizatory ograniczające przechyły. Na listę dodatków trafiły też ceramiczne hamulce wzmacniane włóknem węglowym oraz 22-calowe felgi (seryjne mają 21 cali średnicy).
Na europejskie drogi SQ8 TDI wyjedzie pod koniec lata.