Volvo V40 Cross Country D4 Summum - test

Kompaktowe V40 dostępne jest teraz w wersji Cross Country. Daleko mu do SUV-ów z rodziny XC, ale wyróżnia się na tle głównych rywali.

Motoryzacyjny świat pokochał SUV-y i crossovery, trudno się więc dziwić, że prawie każdy producent ma w ofercie auta tej klasy. Za sprawą modeli XC Volvo ma swój udział w tym sukcesie.

Teraz oferta szwedzkiej marki poszerza się o V40 Cross Country, czyli lekko uterenowioną wersję kompaktowego modelu.

Zmiana wyglądu

W porównaniu do standardowych odmian V40, Cross Country różni się dosyć wyraźnie. Masywniejsze zderzaki (ten z przodu ma wbudowane światła LED), nakładki na progi, osłona chłodnicy ze wzorem plastra miodu - to seria udanych zabiegów stylizacyjnych. Nie czynią jednak one Cross Country samochodem uterenowionym, tym bardziej że prześwit wzrósł raptem do 14,5 cm (o 1-2 cm w zależności od wersji). To wynik typowy dla... aut miejskich.

Reklama

We wnętrzu zmiany ograniczyły się do wprowadzenia nowej kolorystyki - trzeba przyznać, że efektownej. Kabina V40 wykończona jest przy tym bardzo starannie, a materiały i tworzywa uzasadniają obecność Volvo w klasie premium.

Typowa dla klasy premium jest również przeciętna przestronność kabiny. Zwłaszcza na tylnej kanapie odczuwalny jest deficyt przestrzeni. Zarówno na nogi, jak i nad głowami.

Gama silnikowa odmiany Cross Country to dwie jednostki benzynowe (180 i 254 KM) oraz 3 turbodiesle (od 115, przez 150 do 177 KM).

Najmocniejszy silnik wysokoprężny ma 5 cylindrów i pojemność 2,0 litra. Za sprawą wysokiej mocy (177 KM) i potężnego momentu obrotowego (400 Nm) zapewnia V40 świetne osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy, ale większe wrażenie robią elastyczność i przyjemne brzmienie silnika. Z jednostką D5 dobrze współpracuje 6-biegowy automat Geartronic, który wymaga dopłaty 9000 zł.

W parze z osiągami idzie rozsądne zużycie paliwa. W ruchu miejskim Volvo potrzebuje około 9 l/100 km, w trasie spalanie obniża się o ponad 2 litry.

Komfort i bezpieczeństwo

Volvo, w przeciwieństwie do niemieckich rywali, stawia na komfort jazdy i w przypadku V40 nie jest inaczej. Zawieszenie Cross Country sprawnie radzi sobie z niedoskonałościami drogi. Dosyć miękkie nastawy nie wpływają negatywnie na właściwości jezdne. Auto prowadzi się pewnie i stabilnie.

Kolejny mocny punkt V40 to wysoki poziom bezpieczeństwa potwierdzony rewelacyjnymi wynikami testów zderzeniowych Euro NCAP. Kierowcę wspomagają też liczne systemy bezpieczeństwa, a w razie kolizji z pieszym, skutki takiego wypadku łagodzi poduszka powietrzna umieszczona między maską silnika a przednią szybą.

W porównaniu do standardowych wersji V40, Cross Country jest droższe o 7520 zł, co przy cenie auta nie jest wygórowaną dopłatą. Szkoda
tylko, że napęd na 4 koła dostępny jest jedynie
w topowej wersji benzynowej T5 AWD.

Dane techniczne: Volvo V40 Cross Country D4 Summum

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1984 cm3
Układ cylindrów/zaworyR5/20
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna177 KM/3500
Maks. moment obrotowy400 Nm/1750
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Masa/ładowność1480/560 kg
Średnica zawracania12,3 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)335/1032 l
Pojemność zbiornika paliwa60 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)437/178/146 cm
Rozstaw osi265 cm
Opony225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)6,8/4,3/5,2
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)43,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)43,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)9,0/6,8
Rzeczywisty zasięg760 km
Cena wersji podstawowej**116 120 zł
Cena142 920 zł
*pomiary na oponach zimowych, przy temp. 1°C; **z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński

Zobacz także:

Używane Volvo S40/V50 (2004-2012) - OPINIE

Volvo V40 - zaktualizowana gama silników i napędów - WIADOMOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy