Czy to już koniec Volkswagena Passata?

Zaskakujące doniesienie płyną do nas zza Odry. Niemiecki dziennik Hannoversche Allgemeine Zeitung poinformował właśnie, że fabryka Volkswagena w Emden przygotowuje się do zakończenia produkcji Volkswagena Passata.

Nie było by w tym może nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że - zdaniem niemieckich mediów - auto nie doczeka się kolejnej generacji! Czy po latach rynkowej dominacji "król segmentu D" zniknie z motoryzacyjnej sceny?

Reklama

Zdaniem Hannoversche Allgemeine Zeitung Passat może przejść na zasłużoną emeryturę już w 2022 roku. Ogromny zakład produkcyjny w Emden, w którym do tej pory budowane były wszystkie kolejne generacje modelu, ma wówczas przejść daleko idącą transformację. Dziennikarze sugerują, że fabryka przestawiona zostanie na produkcję zupełnie nowych modeli z napędem elektrycznym. Pod znakiem zapytania pozostaje natomiast poziom zatrudnienia. W samym tylko bieżącym roku w wyniku redukcji zatrudnienia firma zaoszczędziła już 2,2 mld euro.

Gazeta zauważa, że w przeszłości w fabryce powstawało około 250 tys. samochodów rocznie (zdolności produkcyjne to około 280 tys.) Bieżący rok zamknie się wynikiem około 230 tys. aut. W Emden coraz częściej zdarzają się też przestoje.

Przedstawiciele niemieckiego koncernu milczą na temat przyszłości modelu, ale nie ulega wątpliwości, że rola Passata w portfolio niemieckiej marki coraz bardziej się marginalizuje. Jeszcze dekadę temu co piąty sprzedawany przez Volkswagena samochód należał do tej rodziny modelowej. Obecnie udział Passata w ogóle sprzedaży niemieckiej marki wynosi zaledwie około 10 proc.

Mimo wszystko Passat pozostaje najchętniej kupowanym autem segmentu D w Europie. W ubiegłym roku, w skali globu, firma z Wolfsburga dostarczyła nabywcom blisko 470 tys. egzemplarzy. Daje to Passatowi 22. pozycję w rankingu najchętniej wybieranych nowych aut na świecie. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przed Passatem uplasowało się aż pięć innych modeli niemieckiego producenta! Były to odpowiednio: 19. Volkswagen Lavida (chińska wariacja Jetty - 513 tys. sztuk), 16. Volkswagen Jetta (550 tys. sztuk), 10. Volkswagen Polo (656 tys. sztuk), 7. Volkswagen Tiguan (703 tys. sztuk) i 3. Volkswagen Golf (953 tys. sztuk).

Przypominamy, że premiera pierwszej generacji Volkswagena Passata odbyła się przeszło 45 lat temu - w lipcu 1973 roku. Od tego czasu samochód doczekał się już ośmiu generacji.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje