Strefy bez samochodów nie tylko w miastach, również... we wsiach!
Sejm nie odrzucił w czwartek projektu noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która m.in. ma ułatwić instalowanie w budynkach wielorodzinnych punktów ładowania aut elektrycznych. Prace nad projektem będą kontynuowane w komisji.
Sejm zdecydował w czwartek o kontynuowaniu prac nad nowelą ustawy o elektromobilności, po oddaleniu wniosku Konfederacji o odrzucenie projektu po pierwszym czytaniu. Za dalszym procedowaniem głosowało 433 posłów, przeciw było 12, wstrzymało się 2 posłów.
Ma być łatwiej instalować ładowarki w blokach
Według ministerstwa klimatu i środowiska, w które przygotowało projekt, nowe przepisy mają wesprzeć rozwój elektromobilności oraz infrastruktury paliw alternatywnych, a tym samym zachęcić konsumentów do zakupu pojazdów napędzanych tymi paliwami. Ponadto, krajowe prawo zostało dostosowane do przepisów Unii Europejskiej m.in. w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego.
Wśród najważniejszych rozwiązań zawartych w projekcie jest m.in. uregulowanie procedury dotyczącej instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Jak wyjaśniono w uzasadnieniu, przepisy ułatwią montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców danego budynku, dzięki temu osoby zainteresowane zakupem takiego pojazdu otrzymają możliwość ładowania go w swoim miejscu zamieszkania.
W ocenie projektodawców, tego rodzaju model ładowania jest najkorzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ odbywa się najczęściej w porze nocnej, kiedy pojazd nie jest użytkowany, a zużycie prądu jest niższe niż w dzień, co stabilizuje pracę sieci energetycznej.
Strefy bez samochodów również na wsiach?!
W projektowanej zmianie doprecyzowane zostały także zasady tworzenia stref czystego transportu. "Chodzi m.in. o możliwość ustanawiania stref we wszystkich gminach (niezależnie od liczby mieszkańców). To także wprowadzenie specjalnych oznaczeń dla pojazdów uprawnionych do poruszania się w obrębie stref oraz uelastycznienie przepisów w tym zakresie i pozostawienie większej możliwości ich kształtowania gminom" - wyjaśniono.
Projekt trafi pod obrady połączonych Komisji do Spraw Energii, Komisji Klimatu, Aktywów Państwowych oraz Komisji Infrastruktury. ***