Strefy bez samochodów nie tylko w miastach, również... we wsiach!

Sejm nie odrzucił w czwartek projektu noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która m.in. ma ułatwić instalowanie w budynkach wielorodzinnych punktów ładowania aut elektrycznych. Prace nad projektem będą kontynuowane w komisji.

Strefy czystego transportu to miejsca, do których nie będzie można wjechać samochodami spalinowymi. Taką strefą na Kazimierzu mieszkańców próbował uszczęśliwić Kraków, co wywołało gwałtowne protesty mieszkańców
Strefy czystego transportu to miejsca, do których nie będzie można wjechać samochodami spalinowymi. Taką strefą na Kazimierzu mieszkańców próbował uszczęśliwić Kraków, co wywołało gwałtowne protesty mieszkańcówJan GraczyńskiEast News

Sejm zdecydował w czwartek o kontynuowaniu prac nad nowelą ustawy o elektromobilności, po oddaleniu wniosku Konfederacji o odrzucenie projektu po pierwszym czytaniu. Za dalszym procedowaniem głosowało 433 posłów, przeciw było 12, wstrzymało się 2 posłów.

Ma być łatwiej instalować ładowarki w blokach

Według ministerstwa klimatu i środowiska, w które przygotowało projekt, nowe przepisy mają wesprzeć rozwój elektromobilności oraz infrastruktury paliw alternatywnych, a tym samym zachęcić konsumentów do zakupu pojazdów napędzanych tymi paliwami. Ponadto, krajowe prawo zostało dostosowane do przepisów Unii Europejskiej m.in. w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego.

Wśród najważniejszych rozwiązań zawartych w projekcie jest m.in. uregulowanie procedury dotyczącej instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Jak wyjaśniono w uzasadnieniu, przepisy ułatwią montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców danego budynku, dzięki temu osoby zainteresowane zakupem takiego pojazdu otrzymają możliwość ładowania go w swoim miejscu zamieszkania.

W ocenie projektodawców, tego rodzaju model ładowania jest najkorzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ odbywa się najczęściej w porze nocnej, kiedy pojazd nie jest użytkowany, a zużycie prądu jest niższe niż w dzień, co stabilizuje pracę sieci energetycznej.

Strefy bez samochodów również na wsiach?!

W projektowanej zmianie doprecyzowane zostały także zasady tworzenia stref czystego transportu. "Chodzi m.in. o możliwość ustanawiania stref we wszystkich gminach (niezależnie od liczby mieszkańców). To także wprowadzenie specjalnych oznaczeń dla pojazdów uprawnionych do poruszania się w obrębie stref oraz uelastycznienie przepisów w tym zakresie i pozostawienie większej możliwości ich kształtowania gminom" - wyjaśniono.

Projekt trafi pod obrady połączonych Komisji do Spraw Energii, Komisji Klimatu, Aktywów Państwowych oraz Komisji Infrastruktury. ***

Moto Flesz. Odcinek 8INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas