Przerwy w dostawach prądu nieuniknione? Gdzie naładujemy auta elektryczne?
Unia Europejska chciałaby od 2035 roku całkowicie zakazać sprzedaży samochodów spalinowych i dopuścić do rejestrowania wyłącznie samochody elektryczne i wodorowe.
Ostatecznie - po sprzeciwie Niemiec - Unia wykonała krok w tył i dopuści do sprzedaży samochody spalinowe, jedyny warunek to taki, by były zasilane wyłącznie paliwami syntetycznymi. I całe szczęście.
Rozwój elektromobilności oznacza znaczny wzrost zapotrzebowania energię elektryczną. Tymczasem naukowcy ostrzegają, że ze podczas upałów w miastach... już wktóce może dochodzić do przerw w dostawach prądu. Artkuł na ten temat opublikowano w piśmie "Nature energy".
Według nowych badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w szwedzkim Lund ochłodzenie mieszkańców miast podczas fal upałów wymaga dużych inwestycji w sieć elektryczną.
Z badań wynika, że zapotrzebowanie na energię w ekstremalnych sytuacjach pogodowych (np. fale upałów) rośnie szybciej, niż wcześniej sądzono. W toku badań określono, że w najgorętszy dzień roku zapotrzebowanie na energię (zasilającą urządzenia chłodzące) wzrasta o 68 procent w Sztokholmie i o 43 procent w Madrycie.
Nieuwzględnienie tego może prowadzić do błędnych szacunków zapotrzebowania miast na energię, a w skutek tego - do niedoborów prądu, a nawet przerwy w jego dostawach.
"Nasze wyniki pokazują, że obszary o dużej gęstości zaludnienia powodują zjawisko zwane miejskimi wyspami ciepła, które sprawiają, że miasta są bardziej podatne na skutki ekstremalnych zjawisk klimatycznych, szczególnie w południowej Europie. Na przykład temperatura może wzrosnąć o 17 procent, podczas gdy prędkość wiatru spadnie o 61 procent. Zagęszczanie miast - zalecana strategia rozwoju dążąca do osiągnięcia celów ONZ w zakresie energii i klimatu - może sprawić, że sieć elektroenergetyczna stanie się bardziej podatna na zagrożenia. Należy to wziąć pod uwagę przy projektowaniu miejskich systemów energetycznych" - powiedział uczestnik badania, adiunkt w dziedzinie fizyki budynków i miast na Uniwersytecie w Lund, Kavan Javanroodi.
Czy stawianie na elektromobilność, wobec powyższych uwag naukowców, to naprawdę dobry pomysł?
***