Chiński CATL postawi na Węgrzech gigantyczną fabrykę akumulatorów
Chińska firma Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) wybuduje na Węgrzech fabrykę akumulatorów do samochodów elektrycznych. Ma to być największa inwestycja w historii Węgier.
Fabryka baterii w Debreczynie we wschodnich Węgrzech, którą ma wybudować chiński producent Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL),
CATL napisał w komunikacie opublikowanym w piątek, że zainwestuje 7,34 mld euro w fabrykę baterii do samochodów elektrycznych o mocy produkcyjnej 100 GWh. Będzie to druga po Niemczech tego typu inwestycja chińskiego producenta w Europie. Fabryka będzie miała powierzchnię 221 hektarów i zapewni pracę 9 tys. osobom.
- Będzie to największy projekt inwestycyjny w historii Węgier - poinformował w piątek sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i Handlu Levente Magyar.
Dodał również, że w momencie, kiedy wojna na Ukrainie wpędziła Europę w recesję, celem rządu węgierskiego jest utrzymanie kraju z dala od pogłębiającego się kryzysu. Według niego jest to możliwe dzięki utrzymaniu wzrostu gospodarczego poprzez przyciąganie wielkich inwestycji na Węgry.
"Debreczyn znajduje się w sercu Europy, a dzięki bliskiej odległości od fabryk takich producentów jak Mercedes-Benz, BMW, Stellantis i Volkswagen, fabryka CATL pomoże firmie lepiej reagować na zapotrzebowanie europejskiego rynku na baterie, a także usprawnić globalną sieć produkcyjną oraz przyspieszyć e-mobilność i transformację energetyczną w Europie" - napisała w komunikacie chińska spółka.
CATL to lider w produkcji baterii litowo-jonowych, odpowiedzialny za jedną trzecią globalnego rynku. Firma rozważała lokalizację fabryki baterii w Polsce, ostatecznie jednak wybrała węgierski Debreczyn.
Budowa fabryki ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Plany zakładają jej ukończenie w 64 miesiące. Będzie to największy zakład produkcyjny akumulatorów w Europie.
Obecnie w Debreczynie powstaje fabryka samochodów BMW, na Węgrzech zakłady produkujące samochody ma również Mercedes i Audi. Mercedes już potwierdził, że będzie w swoich pojazdach montował baterie z fabryki CATL. Volkswagen, BMW i Stellantis na razie nie zabrały głosu w tej sprawie.
***