Cała prawda o autach elektrycznych w Polsce. Marzymy o jednej marce

Już tylko niespełna 938,8 tys. samochodów dzieli nas od obiecanego przez premiera Mateusza Morawieckiego miliona samochodów elektrycznych. Z danych, do jakich dotarła Interia.pl wynika, że na koniec kwietnia bieżącego roku liczba rejestracji elektryków w Polsce przekroczyła 61,1 tys. sztuk. Polscy miłośnicy samochodów ładowanych z gniazdka szczególnie upodobali sobie Teslę. Dużą popularnością cieszy się też Nissan Leaf.

Polacy powoli przekonują się do samochodów elektrycznych. Tesla marzeniem fana elektryków
Polacy powoli przekonują się do samochodów elektrycznych. Tesla marzeniem fana elektrykówJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, do jakich dotarła Interia.pl, wynika, że na koniec kwietnia 2024 roku liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych przekroczyła 61,1 tys. sztuk. To o blisko 18,3 tys. więcej niż jeździło po polskich drogach w maju 2023 roku. Wzrost liczby rejestracji w porównaniu do ubiegłego roku jest więc doprawdy imponujący i wynosi ponad 42 proc.

Dane nieco różnią się od publikowanego cyklicznie przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności "licznika elektromobilności", według którego na koniec marca po polskich drogach poruszało się w sumie 62 629 samochodów "całkowicie elektrycznych". Różnica dotyczyć może jednak np. zarejestrowanych w Polsce elektrycznych pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Jakie samochody osobowe szczególnie upodobali sobie polscy miłośnicy aut elektrycznych?

Samochody elektryczne w Polsce w 2024 roku. Średni wiek i przebieg

Według danych CEPiKu średni wiek zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych z napędem elektrycznym wynosi zaledwie trzy lata. To ciekawa informacja szczególnie w kontekście dyskusji dotyczących pożarów samochodów elektrycznych. Dla porównania średni wiek samochodu w Polsce bez względu na rodzaj zasilania (z wyłączeniem tzw. martwych dusz) to blisko 15 lat.

Średni przebieg elektrycznego samochodu w Polsce to obecnie 61 800 km. W przypadku aut benzynowych (dane nie uwzględniają pojazdów z normą emisji spalin Euro 0) to ponad 192 tys. km, a wysokoprężnych (bez Euro 0) - przeszło 329 tys. km. Śmiało można więc powiedzieć, że statystyczny samochód z napędem elektrycznym w Polsce ma dziś trzykrotnie mniejszy przebieg niż statystyczne auto benzynowe i przeszło pięciokrotnie mniejszy niż auto napędzane silnikiem Diesla.

Ulubione samochody elektryczne Polaków. W Polsce rządzi Tesla

Z danych udostępnionych nam przez Ministerstwo Cyfryzacji wynika, że najpopularniejszą marką samochodu osobowego z napędem elektrycznym jest dziś w Polsce Tesla. Na dzień 30 kwietnia 2024 roku w Polsce zarejestrowanych było 10 732 egzemplarzy aut amerykańskiego producenta. Drugie miejsce pod względem rejestracji, z wynikiem 7267 egzemplarzy, zajmuje obecnie Nissan. Ostatni stopień podium to BMW z wynikiem 4398 rejestracji. W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze kolejno marki: 4. Kia - 4061 rejestracji i 5. Volkswagen - 3747 rejestracji.

Ciekawie prezentuje się również zestawienie najpopularniejszych modeli. W takim rankingu, kolejny raz, pierwsze odgrywa Tesla. Najpopularniejszym autem elektrycznym w Polsce jest obecnie Tesla Model 3 z liczbą przeszło 4931 rejestracji na koniec kwietnia 2024 roku. Zaraz za nią znajdziemy Teslę Model Y z przeszło 4107 rejestracjami. Na podium znalazł się też Nissan Leaf. Na dzień 30 kwietnia po polskich drogach poruszało się dokładnie 2611 Leafów. W rzeczywistości Leaf powinien być jednak skalsyfikowany na drugim miejscu, przed Teslą Model Y, bo CEPiK - jako osobny model - traktuje pojazd "Nissan Leaf 40 kWh" (1597 rejestracji). Po zsumowaniu wyników wszystkich odmian Leafa otrzymamy więc wynik 4208 pojazdów.

W pierwszej piątce są jeszcze: 4. Renault ZOE - 1962 rejestracje i 5. Kia Niro - 1866 rejestracji. Wśród stosunkowo popularnych w Polsce samochodów elektrycznych wymienić można jeszcze m.in.: Kię EV6 (1483 rejestracji), Dacię Spring (1393 rejestracje), Forda Mustanga Mach-E (1321 rejestracji) oraz BMW i3 (1272 rejestracje).  

Podpalił auto, bo kierowca miał nie ustąpić mu pierwszeństwaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas