Paliwo premium. Trzeba uważać, czasem może poważnie zaszkodzić

Benzyna czy diesel – każdy rodzaj paliwa na stacjach ma swoją odmianę premium
Benzyna czy diesel – każdy rodzaj paliwa na stacjach ma swoją odmianę premium123RF/PICSEL

Co daje tankowanie droższego paliwa?

Paliwa premium, a stare auta. Co na to warsztaty?

To, co powinno pomóc, może wręcz zaszkodzić samochodom z dużym przebiegiem. Dodatki uszlachetniające i myjące obecne w paliwach premium mogą wypłukiwać nagromadzone w silniku zanieczyszczenia, które zmieszają się z olejem w misce olejowej. Mogłoby się wydawać, że to bardzo dobrze, ponieważ mamy czysty silnik, a olej wymieniamy przecież na bieżąco. Jednak wypłukany w ten sposób nagar zmniejszy szczelność tłoka w cylindrze. Tym samym obniży się stopień sprężania, co skutkować będzie zmniejszeniem mocy silnika, a nie jej podwyższeniem. Co więcej, detergenty zastosowane w paliwach premium mogą wypłukiwać zawarte w układzie paliwowym zanieczyszczenia, które z kolei są w stanie uszkodzić wtryskiwacze

Spalanie stukowe może być problemem

Za wzrostem oktanów mieszanek premium kryją się tzw. dodatki przeciwstukowe, które mają zapobiec wypaleniu tłoków i zaworów, a nawet uszkodzeniu głowicy silnika. Objawem spalania stukowego w trakcie jazdy jest charakterystyczny, metaliczny stukot podczas przyspieszania. Jeśli dany silnik nie jest wyposażony w ów czujnik, paliwo o zwiększonej liczbie oktanów może spowolnić proces spalania do tego stopnia, że silnik nie tylko nie zyska, ale wręcz straci swoją pierwotną moc. Na szczęście problem ten nie występuje w większości samochodów produkowanych od początku XXI wieku, wyposażonych w odpowiednie czujniki - wskazuje ekspert.

Uszlachetniacze a paliwa premium - co jest lepsze?

Zobacz również:

    Lepiej tankować zwykłe paliwo czy premium?

    "Wydarzenia": Wracają kursy redukujące liczbę punktów karnychPolsat NewsPolsat News
    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?