Wreszcie! Otwarto nowy odcinek autostrady A4!
W czwartek oddano do użytku 35-kilometrowy odcinek autostrady A4 Tarnów - Dębica. Dzięki temu o pół godziny skrócił się czas dojazdu z Krakowa do Rzeszowa; podróżni z Rzeszowa uzyskali także bezpośrednie autostradowe połączenie do Niemiec i Czech.
Zobacz również:
- Volkswagen pójdzie vabank. Od tego modelu zależy przyszłość elektryków
- Fabryka baterii do aut ma problem. Cztery zgony, śledztwo i wiele pytań
- Mazda świetnie trafiła z tym napędem. Polacy go uwielbiają
- Czeka nas powtórka kryzysu. Znów zacznie brakować samochodów, a ceny wystrzelą
- Kierowcy zapłacą nieswoje mandaty? Powodem nowe tablice rejestracyjne
Odcinek A4 Tarnów - Dębica przebiega przez obszar województw małopolskiego (ok. 14 km) i podkarpackiego (ok. 21 km). Cały odcinek można przejechać dwoma jezdniami z podwójnymi pasami, z wyjątkiem podwójnej estakady nad rzeką Wisłoką koło Dębicy. Tam ruch odbywa się po jednym obiekcie w dwóch kierunkach. Na drugim trwają jeszcze prace wykończeniowe.
Inwestycja prowadzona przez GDDKiA Oddział w Krakowie od maja ubiegłego roku obejmowała dokończenie budowy autostrady A4 na odcinku węzeł Krzyż - węzeł Dębica Pustynia wraz z drogami dojazdowymi, a także przebudowę dróg lokalnych.
W przetargu na wykonawcę inwestycji wybrano konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy - o wartości 981,5 mln zł brutto.
Na trasie tej zlokalizowano dwa węzły autostradowe: Dębica Żyraków i Dębica Pustynia, a także pięć mostów, dziewięć wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą oraz trzy przejścia dla zwierząt, jedną estakadę i jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie powstały dwa miejsca obsługi podróżnych - MOP Jastrząbka i MOP Jawornik.
GDDKiA w lipcu 2012 r. zerwała kontrakt na budowę odcinka autostrady A4 od Tarnowa do Dębicy po tym, jak konsorcjum firm, które go budowało (firmy SIAC Construction, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska), mimo deklaracji nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych.
Udostępniony w piątek odcinek to część biegnącej z zachodniej Europy na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość tej trasy w Polsce wyniesie ok. 670 km.
Po udostępnieniu odcinka między Tarnowem i Dębicą w budowie pozostaje jeszcze jeden fragment A4 - ponad 41-kilometrowy odcinek od Rzeszowa do Jarosławia na Podkarpaciu. W połowie stycznia br. GDDKiA zerwała umowę ze spółką Polimex-Mostostal na jego wykonanie. Powodem były znaczne opóźnienia w budowie. Inwestycja jest zrealizowana w ok. 70 proc.
We wrześniu GDDKiA podpisała umowę na dokończenie tego odcinka z konsorcjum firm Budimex i Strabag. Zadanie o wartości ponad 719 mln zł ma zostać wykonane w ciągu 14 miesięcy, a jedna nitka autostrady ma być ukończona w ciągu 12 miesięcy.