Tunel na Zakopiance to hit wśród kierowców. „Pękła dyszka”
Tunel na Zakopiance otwarty jest już blisko 1,5 roku. W tym czasie przejechało nim już ponad 10 mln pojazdów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła się również szeregiem danych dotyczących natężenia ruchu.
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S7 został oddany do użytku 12 listopada 2022 roku. Budowany był on sześć lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. od portalu północnego w Naprawie, na jezdni prowadzącej w kierunku Rabki-Zdroju. Względy technologiczne i bezpieczeństwa wymuszały prowadzenie w tzw. ruchu ciągłym, czyli 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
Ekipy drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego w październiku 2019 r. Pierwszą nawę tunelu, w kierunku Rabki-Zdroju, przebito po dwóch latach i pięciu miesiącach. Pół roku później, pod koniec kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebita została nawa w kierunku Krakowa.
W obu nawach tunelu znajdziemy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który, jak twierdzi GDDKiA, może stać się w przyszłości dodatkowym pasem ruchu. Bezpieczeństwa w konstrukcji pilnuje m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. System liczy również, ile pojazdów przejechało tunelem. Teraz pochwalono się, że od czasu oddania go do użytku odnotowano ponad 10 mln przejazdów. Taki wynik daje średni ruch dobowy na poziomie 20,7 tys. samochodów. Jeśli chodzi o największą liczbę przejazdów jednego dnia, wciąż niepobity jest wynik z 10 września 2023 roku. Wówczas tunelem przejechało 40 524 samochodów.