Przebito pierwszy tunel na budowie drogi ekspresowej S1 na Śląsku
Oprac.: Mirosław Domagała
Na odcinku budowanej drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka na Śląsku wykonawcy udało się przebić tunel we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry.
Spis treści:
28 października została przebita pierwsza z naw. Drugą udało się przebić trzy tygodnie później, 22 listopada.
Dwunawowy tunel będzie miał 830 m długości, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m.
Wciąż drążony jest kolejny tunel
Na budowanym odcinku S1 Przybędza - Milówka powstaje jeszcze jeden, również dwunawowy tunel. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń.
Tunel ten drążony jest z obydwu stron. W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m.
Powstanie niemal kilometrowa estakada
W ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka powstanie również m.in. estakada w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m.
Sama droga S1 na tym odcinku będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.
Budowa odcinka S1 Przybędza - Milówka ma zakończyć się w 2024 roku
Budowa odcinka S1 Przybędza - Milówka trwa od końca 2019 r., a jej zakończenie planowane jest w III kwartale 2024 r. Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł.
***