Polskie drogi stają się coraz bardziej „samowystarczalne”. Co to oznacza?
Jak informuje GDDKiA - polskie drogi coraz częściej korzystają z odnawialnych źródeł energii. Panele fotowoltaiczne zasilają już MOP-y, obwody drogowe, a wkrótce mają zapewnić energię do oświetlenia dróg oraz tuneli.

Przy drogach krajowych administrowanych przez GDDKiA częstym widokiem są znaki aktywne podłączone do pojedynczych paneli fotowoltaicznych lub małych turbin wiatrowych. Na części obwodów montowane są mikroinstalacje OZE, a w ubiegłym roku pierwsza tego rodzaju instalacja pojawiła się na Miejscu Obsługi Podróżnych Zbójecka Górka przy S7 w okolicy Rabki-Zdroju. Instalacja o mocy niespełna 10 kW w okresie od kwietnia 2022 r. do grudnia 2022 r. wyprodukowała 7816 kWh.
Panele fotowoltaiczne pojawiają się też na budynkach sanitariatów na MOP-ach, a pozyskiwana energia wykorzystywana jest na potrzeby infrastruktury toalet.
Niebawem "samowystarczalnych" dróg będzie więcej
GDDKia weryfikuje już ferty złożone w przetargach na dokumentację poszerzenia dwóch odcinków autostrad, A1 pomiędzy węzłami Toruń Południe i Włocławek Północ oraz A2 Łódź Północ - Konotopa.
Zadaniem wykonawców będzie nie tylko opracowanie projektu dobudowy dodatkowego pasa ruchu, ale również instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Oprócz wykonania koncepcji oraz projektów instalacji OZE przeprowadzą szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.

Odnawialne źródła energii zasilą także tunele
Korzyści z wykorzystania instalacji OZE mogą niebawem trafić także do tuneli drogowych. To właśnie tam zużycie energii w ciągu dnia jest największe.
Pierwsze zapisy na ten temat pojawiły się już w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Lutcza - Domaradz z tunelem blisko kilometrowej długości. Instalacje OZE zostaną zainstalowane nad tunelem dla potrzeb zasilnia go w energię elektryczną, a także na terenie obwodu drogowego w Domaradzu.
Instalacje fotowoltaiczne powstaną także w przypadku budowy budowy S17 Piaski - Hrebenne (na potrzeby obwodu drogowego w Krasnymstawie) oraz na S16 Olsztyn - Barczewo (do zasilnia w energię infrastruktury zlokalizowanej w obszarze węzłów drogowych.
Decyzja w zakresie wyboru przyjętego rozwiązania tzn. formy (rodzaju) i konfiguracji instalacji OZE, zostanie podjęta przez GDDKiA po przedstawieniu przez wykonawcę szczegółowej analizy ekonomicznej (bilans kosztów i zysków oraz czasu zwrotu) tzn. wyliczeń, dotyczących kosztów budowy, eksploatacji oraz uzyskanych korzyści.

GDDKiA planuje zwiększać liczbę instalacji OZE
Dążąc do coraz większej samowystarczalności energetycznej urzędnicy planują zwiększać liczbę instalacji OZE. W ramach projektów pilotażowych planowane jest oddanie w dzierżawę terenów w pasie drogowym pod budowę OZE wraz z jednoczesnym utrzymaniem i modernizacją oświetlenia na węźle. Kolejnym kierunkiem rozwoju ma być szersze wykorzystania OZE na terenie MOP-ów.
Głównym celem jest ograniczenie kosztów zakupu energii wykorzystywanej do oświetlenia rosnącej liczby węzłów drogowych oraz MOP-ów.
***