Droga S7 to nie tylko Zakopianka. Najdłuższa ekspresówka z Trójmiasta na południe Polski
Oprac.: Tomasz Wróblewski
Ile kilometrów ma mieć droga S7? To nie tylko Zakopianka. Najdłuższa ekspresówka z Trójmiasta na południe Polski po ukończeniu prac budowalnych na wszystkich odcinkach będzie liczyć ok. 710 km. Jaki jest przebieg ekspresówki? Jakie odcinki trasy S7 są już gotowe?
Spis treści:
Droga S7. Jaki jest przebieg ekspresówki?
Trasa S7 to najdłuższa droga ekspresowa w Polsce, która łączy pięć województw:
- pomorskie;
- warmińsko-mazurskie;
- mazowieckie;
- świętokrzyskie;
- małopolskie.
Jaki jest przebieg ekspresówki mającej liczyć w sumie ponad 710 km? Droga S7 zaczyna się w okolicach Gdańska w Straszynie, gdzie łączy się z drogą ekspresową S6.
Dalej biegnie przez następujące miasta:
- Nowy Dwór Gdański;
- Elbląg;
- Ostróda;
- Olsztynek;
- Nidzica;
- Mława;
- Płońsk;
- Zakroczym;
- Nowy Dwór Mazowiecki;
- Łomianki;
- Warszawa;
- Grójec;
- Radom;
- Skarżysko-Kamienna;
- Suchedniów;
- Kielce;
- Chęciny;
- Jędrzejów;
- Kraków;
- Myślenice;
- Lubień.
Droga S7 kończy swój bieg w Rabce. Dalszy odcinek w stronę Nowego Targu będzie przebiegać dwujezdniową drogą krajową nr 47.
Jakie odcinki trasy S7 są już gotowe?
Budowa drogi S7 zakończyła się w województwach pomorskim, warmińsko-mazurskim oraz świętokrzyskim.
W pozostałych województwach oddane do użytkowania zostały fragmenty drogi S7, a pozostałe są w budowie i planach. Według stanu na czerwiec 2022 r. odcinki drogi S7 otwarte dla ruchu pojazdów liczą niecałe 490 km.
Gotowe odcinki drogi S7 na terenie województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego: Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Elbląg - Ostróda - Olsztynek - Nidzica - Napierki.
Ukończone fragmenty drogi S7 w województwie mazowieckim: Mława - Pieńki-Płońsk, następnie obwodnica Płońska. W okolicach Warszawy droga S7 biegnie ciągiem drogi ekspresowej S8 do węzła Konotopa i dalej ciągiem drogi S2 do węzła Lotnisko.
Kolejny gotowy fragment drogi S7 rozpoczyna się w Tarczynie i biegnie przez Grójec i Radom do województwa świętokrzyskiego, gdzie ukończono odcinki: Skarżysko-Kamienna - Kielce - Jędrzejów aż do granicy z województwem małopolskim.
Pierwszy ukończony odcinek zlokalizowany w województwie małopolskim to Szczepanowice - Widoma w okolicach Krakowa. Dalej ukończono fragment od Nowej Huty do autostrady A4, z którą droga S7 dzieli bieg od węzła Bieżanów do węzła Zakopiański. Jak łatwo się domyślić, w tym miejscu rozpoczyna się słynna "Zakopianka", o której zazwyczaj głośno się robi w wysokim sezonie turystycznym.
W ciągu Zakopianki ukończono odcinek od Myślenic do Naprawy oraz od Skomielnej Białej do Rabki Zdrój.
Jakie odcinki drogi ekspresowej S7 są w budowie i planach
Pomimo znacznego zaawansowania prac budowlanych na drodze S7 odcinki o długości ponad 200 km nie zostały jeszcze oddane do użytkowania. Jakie odcinki drogi ekspresowej S7 są w budowie i planach?
W województwie mazowieckim w budowie jest kilka odcinków drogi S7. Fragment Napierki (granica z województwem warmińsko-mazurskim) - Mława o długości niemal 14 km zostanie oddany do użytkowania w połowie lipca 2022 r.
Kolejny budowany odcinek drogi S7 od Pieniek do Płońska liczy 13,7 km i wg planów otwarcie ma nastąpić pod koniec czerwca 2022 r.
Na terenie województwa mazowieckiego w budowie są także dwa odcinki drogi S7 biegnące od obwodnicy Płońska do Modlina o długości ok. 25 km. Mają być gotowe w 2025 r. Kolejny odcinek będący w budowie łączy Modlin z Czosnowem. Ten fragment drogi S7, liczący niecałe 10 km, ma zostać ukończony listopadzie 2023 r.
Następny odcinek drogi S7 w trakcie budowy mieści się na południu Warszawy. Mowa o fragmencie od węzła Lotnisko przez węzeł Zamienie do węzła Lesznowola o długości 6,64 km. Planowana data zakończenia inwestycji to listopad 2022 r.
Od Lesznowoli do ukończonego już węzła Tarczyn Północ kierowcy pojadą dopiero w marcu 2024 r. Ten odcinek drogi S7 będzie liczył 14,8 km.
W województwie małopolskim w trakcie budowy jest odcinek od Moczydła (granica województwa świętokrzyskiego) do Miechowa o długości 18,7 km. Ma zostać oddany do użytku w maju 2023 r. Budowany jest także odcinek od Miechowa do Szczepanowic, gdzie połączy się z ukończonym fragmentem drogi S7. Będzie on liczył zaledwie 5,3 km i ma być gotowy w sierpniu 2024 r.
W budowie jest również fragment, który będzie stanowił element obwodnicy Krakowa od węzła Widoma do węzła Kraków Nowa Huta. Umowę na wykonanie drogi podpisano w lipcu 2021 r. Ten fragment będzie się składał z trzech odcinków. Jego całkowita długość wyniesie 18,3 km. Wykonawca na wybudowanie poszczególnych odcinków ma od 25 do 34 miesięcy.
Nadal ważą się losy odcinka drogi S7 od węzła Zakopiańska do Myślenic. Warianty ekspresówki zaproponowane przed GDDKiA zostały oprotestowane przez lokalne społeczności. Obecnie trwają konsultacje dotyczące przebiegu tej trasy.
W ciągu Zakopianki w budowie jest odcinek drogi S7 od Naprawy do Skomielnej Białej. Fragment ma liczyć ok. 3 km, a w jego ciągu biegnie tunel o długości 2058 m.
To właśnie wykonanie tego skomplikowanego obiektu inżynieryjnego powoduje opóźnienia w realizacji wspomnianego odcinka drogi S7. Według umowy zawartej przez GDDKiA z wykonawcą ukończenie fragmentu było zaplanowane na luty 2022 r. Obecnie wiele wskazuje na to, że oddanie do użytkowania tego odcinka będzie miało miejsce dopiero w ostatnim kwartale 2022 r.
Czy przejazd drogą S7 jest płatny?
Przejazd drogą S7 jest bezpłatny dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Korzystanie z tej ekspresówki przez pojazdy ciężarowe oraz autobusy jest płatne. Do wniesienia stosownych opłaty służy system e-TOLL.
Kierowcy jadący drogą S7 muszą pamiętać o przestrzeganiu przepisów kodeksu drogowego. Maksymalna dopuszczalna prędkość na drogach ekspresowych dwujezdniowych w Polsce wynosi 120 km/h. Na jednojezdniowych odcinkach ekspresówek nie można przekraczać prędkości 100 km/h.
Droga S7 bywa zatłoczona. W przypadku wystąpienia zatorów należy utworzyć korytarz życia. Jadąc drogą ekspresową, należy zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu.
Drogi ekspresowe w Polsce
Drogi ekspresowe w Polsce liczą już prawie 2900 km. Sukcesywnie oddawane są nowe odcinki, więc w niedalekiej przyszłości ich całkowita długość może przekroczyć 3000 km. Zdecydowana większość dróg ekspresowych w Polsce to odcinki dwujezdniowe, które są bezpieczniejsze i bardziej komfortowe dla użytkowników.
***