Znak D-42 to zmora kierowców. To przez niego często tracą prawo jazdy
Oprac.: Mirosław Domagała
Nie powinno być tajemnicą dla każdego kierowcy, że nie tylko same znaki ograniczenia prędkości, regulują szybkość, z jaką możemy się poruszać. Tymczasem wielu kierujących nie wie o tym lub nie zauważa znaków, regulujących obowiązujący limit. Jednym z nich jest znak D-42.
Spis treści:
Co oznacza znak D-42?
Znak D-42 to nic innego jak charakterystyczna czarno-biała tablica, informująca o wjechaniu do terenu zabudowanego. To oznacza oczywiście ograniczenie prędkości do 50 km/h (przez całą dobę; dawniej w nocy limit prędkości był wyższy i wynosił 60 km/h). Jeśli się do tego nie zastosujemy, grozi nam nie tylko wysoki mandat.
Kary za zignorowanie znaku D-42
Przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h, za znakiem D-42, czyli w terenie zabudowanym, w 2023 roku skutkuje mandatem w wysokości 1000 zł. Jeśli kierowca popełni to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat, zapłaci już dwa razy więcej. Zgodnie z wprowadzoną we wrześniu 2022 roku zasadą recydywy.
To jednak nie koniec problemów, jakie może nieść znak D-42. Jeśli pojedziemy o 51 km/h szybciej niż wynosi limit prędkości, zapłacimy mandat w wysokości 1500 zł (3000 zł w przypadku recydywy) i pożegnamy się z prawem jazdy na trzy miesiące.
Przy okazji na konto kierowcy trafi 13 punktów karnych - to więcej niż połowa dopuszczalnego limitu 24 punktów karnych. Wystarczy jeszcze jeden taki występek w ciągu dwóch lat, żeby stracić uprawnienia do kierowania pojazdem.
Mechanizm recydywy w 2023 r.
Mechanizm recydywy wprowadzono 17 września 2022 roku i obowiązuje on w 2023 roku. Reguluje go art. 38, par. 2 Kodeksu wykroczeń:
Kierującemu pojazdem mechanicznym ukaranemu za wykroczenie określone w art. 86 § 1a i 2, art. 86b § 1, art. 87 § 1 art. 92 § 2, art. 92a § 2, art. 92b, art. 94 § 1 albo art. 97a, który w ciągu dwóch lat od ostatniego prawomocnego ukarania popełnia to samo wykroczenie wymierza się karę grzywny w wysokości nie niższej niż dwukrotność dolnej granicy ustawowego zagrożenia.
Zasada podwójnych mandatów dotyczy jedynie wybranych, poważnych wykroczeń. Wśród nich są kary za przekroczenie prędkości, ale tylko te poważniejsze, powyżej 30 km/h:
- 31-40 km/h - 800 zł, recydywa 1600 zł
- 41-50 km/h - 1000 zł, recydywa 2000 zł
- 51-60 km/h - 1500 zł, recydywa 3000 zł
- 61-70 km/h - 2000, recydywa 4000 zł
- 71 km/h i więcej - 2500 zł, recydywa 5000 zł
Oprócz mandatów za przekroczenie limitów prędkości, ustawodawca przewidział podwójne grzywny także za poniższe wykroczenia:
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu - 1500 zł, recydywa 3000 zł
- wyprzedzanie na przejściu lub przed nim - 1500 zł, recydywa 3000 zł
- omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu - 1500 zł, recydywa 3000 zł
- niezachowanie ostrożności i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym z następstwem w postaci poszkodowanego pieszego, rowerzysty itp. - 1500 zł, recydywa 3000 zł
- złamanie zakazu wyprzedzania - 1000 zł, recydywa 2000 zł
- wjeżdżanie na torowisko przy zaporach, które są opuszczane, opuszczone lub nie skończyło się ich podnoszenie - 2000 zł, recydywa 4000 zł
- wjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle sygnalizatora lub jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy - 2000 zł, recydywa 4000 zł
- prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po spożyciu alkoholu lub innego, podobnie działającego środka - 2500 zł, recydywa 5000 zł
Zatrzymywanie prawa jazdy za prędkość nie jest zgodne z konstytucją
Warto przy okazji przypomnieć, że przepisy o czasowym zatrzymywaniu prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym trafiły do Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Obywatelskich wskazywała na "brak podstawowych gwarancji proceduralnych" oraz na fakt, że jedynym dowodem przekroczenia prędkości przez kierowcę były informacje przekazane przez policję.
Kierujący pojazdem nie mają żadnych możliwości ochrony swoich praw zarówno w postępowaniu administracyjnym, jak i sądowo-administracyjnym oraz kwestionowania prawidłowości pomiaru prędkości stwierdzonego przez organ kontroli ruchu drogowego. Dlatego Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepisy, na mocy których kierowcy tracą prawo jazdy na okres trzech miesięcy, stoją w sprzeczności z artykułem 2. Konstytucji, a prowadzone w ten sposób postępowania nie mogą być uznane za rzetelne.
Taryfikator mandatów. Jakie mandaty za prędkość w 2023 roku
Przy okazji warto jeszcze przypomnieć, jakie mandaty obecnie obowiązują za przekroczenie prędkości. Uwagę powinien zwrócić szczególnie fakt, że nawet za najmniejsze wykroczenie poza limit, wiąże się zarówno z grzywną jak i z punktami karnymi. Same punkty kasują się dopiero po dwóch latach od opłacenia mandatu (a nie od popełnienia wykroczenia), a powtórzenie niektórych wykroczeń w tym czasie, skutkuje podwojeniem grzywny.
Mandaty za prędkość w 2023 roku wynoszą:
- do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
- ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
- ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
- ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
- ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych
***