Wjeżdżasz na pas rozbiegowy i co dalej. Kto ma pierwszeństwo?
Pas rozbiegowy to element infrastruktury drogowej, który pozwala bezpiecznie wjechać na autostradę czy drogę szybkiego ruchu. Nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak z niego korzystać i czy wyprzedzanie na pasie rozbiegowym jest dozwolone oraz jakie zasady dotyczące pierwszeństwa na nim obowiązują.
Pas rozbiegowy stosuje się go najczęściej przy wjazdach na autostradę czy drogę ekspresową, aby umożliwić przyspieszenie do takiej prędkości, która pozwoli kierowcom bezpiecznie zająć prawy pas. Pasy rozbiegowe można też spotkać przy stacjach benzynowych albo skrzyżowaniach w mieście, w zależności od miejsca mają od kilkunastu do nawet kilkuset metrów. Niektórzy kierowcy błędnie interpretują przepisy i nie wiedzą, kto na pasie rozbiegowym ma pierwszeństwo. Wszystko bowiem zależy od konkretnej sytuacji.
Podstawowym błędem kierowców jest pogląd, że pas rozbiegowy służy do włączania się do ruchu. Otóż, w świetle przepisów, tak nie jest, bowiem włączanie się do ruchu następuje po postoju lub zatrzymaniu się niewymuszonym sytuacją drogową czy wjazdem na jezdnię na przykład z pobocza, pola czy strefy zamieszkania.
Pas rozbiegowy to po prostu pas jezdni, tyle, że krótszy i obowiązują na nim dokładnie takie same zasady dotyczące pierwszeństwa.
Miejsce z pasem rozbiegowym jest bowiem traktowane, jak skrzyżowanie dróg jednokierunkowych. W ustawie Prawo o ruchu drogowym we fragmencie o zmianie kierunku jazdy lub pasa ruchu czytamy, że: "Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony." Ustępy 4a i 4b dotyczą sytuacji, w której ruch jest spowolniony i należy zastosować zasadę jazdy na suwak.
Natomiast przy normalnym natężeniu ruchu pojazd jadący prawym pasem autostrady, którego kierowca chce wjechać na pas rozbiegowy (na przykład w sytuacji, gdy za chwilę zmienia się on w pas do zjazdu) powinien ustąpić pierwszeństwa kierowcy znajdującemu się na nim zgodnie z zasadą "prawej strony". W przypadku gdy jednocześnie na prawy pas autostrady wjeżdża pojazd z pasa rozbiegowego i ten znajdujący się na lewym pasie pierwszeństwo ma ten pierwszy. Na niektórych skrzyżowaniach z pasem rozbiegowym kierowcy jadący prosto mają pierwszeństwo przejazdu przed kierowcami skręcającymi w lewo lub w prawo. Podczas normalnego ruchu na pasie rozbiegowym nie występują też podstawy do zastosowania jazdy na suwak.
Do najpopularniejszych błędów należy zbyt powolne rozpędzanie się oraz próba zmiana pasa przy zbyt niskiej prędkości względem poruszających się prawym pasem pojazdów. Może to powodować konieczność gwałtownego hamowania. Niektórzy kierowcy nie sygnalizują też odpowiednio wcześniej chęci wjazdu na prawy pas kierunkowskazem. Zbyt nagła lub zbyt powolna zmiana pasa rozbiegowego na prawy pas często generuje problemy i niebezpieczne sytuacje, co widać na wielu filmach nadsyłanych przez kierowców z wideorejestratorami.
Jak się zachować widząc auto na pasie rozbiegowym próbujące zmienić pas? Warto zachować rozsądek i jeśli nie ma możliwości zmiany pasa ruchu na lewy, lekko zwolnić i pozwolić kierowcy wjechać przed siebie, w ramach zwykłej, ludzkiej przyzwoitości, szczególnie tam, gdzie ruch jest gęsty. To jednak na kierowcy poruszającego się pasem rozbiegowym leży odpowiedzialność w razie kolizji z pojazdem, który nie zmienia pasa ruchu.