Widzisz przewrócony pachołek na drodze? Lepiej zostaw go w spokoju
Może się zdarzyć, że podczas jazdy samochodem zauważymy leżący na drodze przewrócony pachołek. Chociaż sumienie nakazywałoby się zatrzymać i ustawić go w sposób prawidłowy, warto się przed tym powstrzymać. W wielu przypadkach jest to ważny znak używany przez służby ratownicze.
Wbrew pozorom położony bokiem pachołek nie zawsze okazuje się porzuconym i zapomnianym elementem po niedawnym remoncie nawierzchni. W wielu przypadkach pełni on funkcję ważnego oznaczenia - np. dla służb ratowniczych. Jak się bowiem okazuje, rozwiązanie to sprawdza się lepiej od nawigacji.
Właśnie z takiego sposobu korzystają m.in. strażacy, którzy ustawiają przewrócone słupki w przypadku kiepsko oznaczonych skrzyżowań lub rozstajów dróg.
Gdy w słabo zurbanizowanym terenie dochodzi np. do pożaru lasu i na miejsce konieczny jest przyjazd kilku wozów strażackich, pierwsza ekipa może w ten sposób wskazać odpowiednią drogę dla kolejnych. W ten sposób strażacy mogą szybciej dotrzeć na miejsce zdarzenia i usunąć przyczynę wezwania. W takiej sytuacji szpiczasty koniec pachołka wskazuje najczęściej odpowiednią drogę, którą powinny skierować się oddziały strażaków.
Informacja ta jest szczególnie ważna zwłaszcza w obecnym czasie, kiedy pola i lasy są suche i narażone na trudne do ugaszenia pożary.
No dobrze, ale dlaczego zamiast pachołków służby nie korzystają z nowoczesnej technologii? Odpowiedź jest bardzo prosta - bo ta bywa zawodna. Jak wspomnieliśmy na początku, przewrócone pachołki stosuje się najczęściej w przypadku słabo zurbanizowanych terenów, gdzie nierzadko standardowa nawigacja może okazać się bezużyteczna.
Urządzenia nawigujące mogą się także zwyczajnie w świecie popsuć, dlatego m.in. strażacy wolą polegać na bardziej "analogowych" wskazówkach. Pachołki w tym przypadku okazują się bardzo dobrym wyborem.
Co ciekawe ze sposobu tego korzystają nie tylko polskie służby, ale także niemieckie. Nasi zachodni sąsiedzi co pewien czas prowadzą nawet specjalne akcje informacyjne, w których przestrzegają kierowców przed ruszaniem przewróconych pachołków.