Światła dzienne w kierunkowskazach. Co mówią o nich przepisy?

Odpowiednie i zgodne z przepisami elementy oświetlenia samochodowego pełnią wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim zaś zapewniają nam widoczność na drodze, co przekłada się na wzrost bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów, ale i innych uczestników ruchu. Czy w kierunkowskazach można legalnie zamontować światła dzienne? Sprawdźmy!

Należy odróżnić światła mijania od tych do jazdy dziennej. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, producenci mogą montować światła dzienne bez ich połączenia z tylnymi światłami pozycyjnymi. Najczęściej posiadają one od kilku do kilkunastu watów mocy. 

Co to są światła dzienne?

Co o światłach dziennych mówi Kodeks Drogowy? Zgodnie z art. 51, kierowca ma obowiązek używania oświetlenia pojazdu podczas poruszania się w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. W ciągu dnia, czyli od świtu do zmierzchu, zamiast tradycyjnych świateł mijania, kierujący może używać świateł do jazdy dziennej. 

Reklama

Każdy kierowca podczas dobrych warunków pogodowych (czyli gdy nie występuje mgła lub opady deszczu itd.) ma możliwość wyboru oświetlenia pojazdu. Mogą być to zarówno światła mijania, jak i te służące do jazdy dziennej. 

Warto pamiętać, że używanie świateł dziennych w warunkach utrudniających widoczność, w razie kontroli drogowej, może skutkować nałożeniem mandatu karnego. Zgodnie z taryfikatorem, zapłacimy 100 złotych, a dodatkowo zostaną naliczone 2 punkty karne.

Czy światła dzienne można zamontować w kierunkowskazach?

Właściciele pojazdów, w których nie były one zamontowane już na etapie produkcji pojazdu, coraz częściej decydują się na tego typu instalację. Jednak nie każdy komplet oświetlenia samochodowego może być zamontowany zgodnie z literą prawa obowiązującego w Polsce. Jak zatem we właściwy sposób montować światła do jazdy dziennej?

Kluczowe jest to, że muszą one posiadać świadectwo homologacji. Aby się upewnić, że dany produkt zawiera wymagane oznaczenie, wystarczy obejrzeć dokładnie obudowę lampy. Homologacja jest oznaczana skrótem "RL", znakiem homologacji z literą E oraz liczbą. Używanie świateł, które nie spełniają tych wytycznych, może skutkować nałożeniem mandatu karnego podczas kontroli drogowej. Zgodnie z nowym taryfikatorem mandatów, kwota, jaką zapłacimy, to 200 złotych. Wykroczenie będzie też skutkować naliczeniem czterech punktów karnych.

Warto pamiętać też o tym, że dobrej jakości oświetlenie w pojeździe ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. To kolejna przesłanka, by wybrać profesjonalne, w pełni zgodne z przepisami rozwiązanie od wybranego producenta, a nie akcesoria "no-name". 

Coraz częściej posiadacze samochodów, które nie mają wbudowanych świateł dziennych, decydują się na samodzielny montaż np. w kierunkowskazach. Czy jednak jest to zgodne z przepisami kodeksu drogowego?

Odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca. Tego typu montaż pozwala na ograniczenie ingerencji w inne elementy pojazdu jak np. zderzak. Trzeba jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Tylko przy zachowaniu tych zasad kierunkowskaz ze wmontowanym światłem do jazdy dziennej jest legalny.

Światła dzienne. Czego zabraniają przepisy

Niezgodne z prawem o ruchu drogowym w Polsce jest przerabianie standardowego klosza i umieszczenie w nim światła LED. Tego typu zabieg jest niezgodny z przepisami o homologacji (rozdział 1a ustawy Prawo o Ruchu Drogowym).

Dodatkowo kierowca jest zobowiązany dostosować światła do obowiązującego prawa i uzyskać świadectwo homologacji. Dlatego umieszczenie w miejscu zwykłej żarówki głowicy ledowej jest naruszeniem prawa o ruchu drogowym. 

Warto pamiętać też o tym, że pojazd posiadający niehomologowane światła nie przejdzie pozytywnie okresowego badania technicznego. Poruszanie się takim autem będzie więc niezgodne z prawem.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: światła dzienne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy