Światła drogowe. Kiedy można ich używać, kiedy trzeba je wyłączać
Odpowiednie używanie świateł w samochodzie wpływa nie tylko na komfort jazdy innych uczestników ruchu. Może także zapobiec groźnym zdarzeniom na drodze oraz pozwoli uniknąć mandatu karnego. Sprawdź, kiedy możesz włączyć światła drogowe, a kiedy powinno się je zmienić.
Spis treści:
Co to są światła drogowe?
Światła drogowe to najjaśniejszy typ reflektorów dostępny w samochodach osobowych. Wynika to przede wszystkim z ich ustawienia oraz mocy żarówek. Źródła światła są symetryczne, dzięki czemu w równym stopniu oświetlają prawą oraz lewą część jezdni.
Użycie tego rodzaju oświetlenia pozwala znacznie zwiększyć zasięg widzenia kierowcy. Najczęściej określamy je mianem świateł długich lub szosowych, jednak — z legislacyjnego punktu widzenia — to właśnie światła drogowe. Mimo tego, że to pierwsze określenie znacznie lepiej oddaje ich funkcjonalność.
Do świateł drogowych coraz rzadziej używa się żarówek próżniowych, które posiadały natężenie około 700 lumenów. W dzisiejszych pojazdach wykorzystuje się zwykle halogeny lub ksenony. Te pierwsze zapewniają strumień światła do 2100 lumenów, natomiast reflektory ksenonowe osiągają nawet 3200 lumenów przy znacznie mniejszym poborze energii.
Światła drogowe - jak włączyć
Nie jest to zadanie trudne do wykonania. Wystarczy, że, siedząc na fotelu kierowcy, zlokalizujesz dźwignię odpowiadającą za sterowanie kierunkowskazami i odsuniesz ją od siebie. Warto pamiętać, że do udanego włączenia świateł długich potrzebne jest wcześniejsze włączenie świateł mijania oraz ustawienie kluczyka w pozycji zapłon lub uruchomienie silnika.
Jeśli udało nam się włączyć światła drogowe, na desce rozdzielczej powinna zaświecić się nowa kontrolka. Jest to niebieski reflektor z pięcioma poziomymi kreskami symbolizującymi snop światła. Kierowcy powinni pamiętać też o tym, że każdy pojazd ma tylko dwa, obowiązkowo świecące na biało, światła szosowe.
Kiedy można używać świateł drogowych?Kwestia ta została bardzo precyzyjnie uregulowana w polskim prawodawstwie. Zgodnie z artykułem 51 ustęp 3 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, kierowca może używać świateł drogowych w określonych warunkach:
- od zmierzchu do świtu,
- na nieoświetlonych drogach,
- zamiast świateł mijania lub razem z nimi,
- gdy nie oślepia innych kierowców lub pieszych poruszających się w kolumnie.
Warto podkreślić, że te wymogi nie muszą zostać spełnione jednocześnie, wystarczy, że zaistnieje jeden z nich.
Kiedy wyłączyć światła drogowe?
Ten sam przepis określa w jakich sytuacjach kierowca, który korzysta z długich świateł, jest zobowiązany do ich wyłączenia. Ustawodawca określił trzy przypadki przełączenia świateł drogowych na mijania:
- gdy z naprzeciwka nadjeżdża pojazd i kierujący nim wyłączył oświetlenie szosowe,
- jeśli kierujący pojazdem z włączonymi "długimi" zbliża się do auta i istnieje możliwość oślepienia kierowcy tego samochodu,
- zbliżania się do pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, a odległość między nimi stwarza zagrożenie oślepienia osoby kierującej takim pojazdem.
Poza tym kierowca, który korzysta ze świateł drogowych, jest zobowiązany do przełączenia ich na światła mijania w momencie, gdy samochód znajdujący się za nim, rozpoczyna manewr wyprzedzania. Gdy taki pojazd zrówna się z naszym autem, jest to ostatni moment na wyłączenie "długich".
Warto również dodać, że korzystanie ze świateł drogowych niezgodnie z przepisami Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym może skutkować mandatem karnym w wysokości 200 złotych oraz trzema punktami karnymi. Taka sama kara grozi również za "mruganie" światłami szosowymi.
Światła drogowe a światła mijania - różnice
Podstawowa różnica między tymi dwoma rodzajami oświetlenia samochodowego to ich przeznaczenie. Światła mijania, które często nazywane są "krótkimi", używane są do oświetlania drogi przy jednoczesnym braku oślepiania innych uczestników ruchu. Światła drogowe mają za zadanie znacznie lepsze doświetlenie szosy w miejscach, gdzie jest to potrzebne. Można tu wskazać na przykład na nieoświetlone ciągi jezdne, czy takie, które znajdują się poza terenem zabudowanym.
Kluczowa różnica między tymi dwoma rodzajami oświetlenia jest widoczna także w sposobie padania snopu świetlnego. W przypadku "krótkich" jest on asymetryczny, czyli więcej światła pada na prawą stronę jezdni, gdzie najczęściej znajduje się pobocze. Światła drogowe padają symetrycznie, oświetlając w równym stopniu prawą i lewą część szosy.
***