Strefa Ograniczonego Postoju. Chcesz zaparkować? Pamiętaj o tych zasadach
Strefy Ograniczonego Postoju powstają najczęściej w dużych miastach i są połączone ze strefami płatnego parkowania. Jakie zasady w nich obowiązują?
Strefy Ograniczonego Postoju znajdują się najczęściej w miejscach, w których istnieje duże natężenie ruchu. Należą do nich:
- centra dużych miast
- osiedla o gęstej zabudowie
- miejsca z wieloma skrzyżowaniami
Tego typu strefy wyznaczono na przykład w Gdańsku czy Gdyni, a zrobiono to na podstawie Obwieszczenia Ministra Infrastruktury oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 stycznia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministrów Infrastruktury, oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, art. 29, ust. 1. Znakiem informującym o wjechaniu do Strefy Ograniczonego Postoju jest znak B-39, czyli biała, prostokątna tarcza, na której umieszczony jest symbol znaku B-35 "zakaz postoju". Znaki B-39 mają wymiary jak duże znaki informacyjne. Co istotne, znaku B-39 nie odwołuje kolejne skrzyżowanie, tylko znak B-40 - koniec strefy ograniczonego postoju. W ten sposób na terenie strefy nie trzeba stawiać wielu znaków dotyczących zasad parkowania.
Dodatkowe znaki informacyjne mogą określać:
- Dopuszczalny czas postoju (np. "1 minuta").
- Dni i godziny obowiązywania strefy.
- Rodzaj pojazdów, dla których dopuszczony jest postój (np. "tylko dla mieszkańców").
W Strefach Ograniczonego Postoju kierowców zasadniczo dzielimy na tych, którzy posiadają identyfikatory uprawniające do parkowania w strefie (chodzi na przykład o mieszkańców tej strefy) oraz na "przyjezdnych", czyli tych bez identyfikatorów. Ci pierwsi mogą zaparkować samochód w strefie na ogólnych zasadach - czyli tam, gdzie pozwalają na to przepisy Prawa o Ruchu Drogowym (w odpowiedniej odległości od przejść przez jezdnię i skrzyżowań, poza drogami i pasami dla rowerów, uwzględniając obowiązek pozostawienia pieszym 1,5 metra szerokości chodnika). Z kolei ci drudzy mogą zatrzymać się tylko na jedną minutę, chyba, że znajdą płatne, wyznaczone miejsca do parkowania, oznakowane znakami pionowymi i poziomymi. Wysokość opłaty zależy od danej strefy. Za zaparkowanie w Strefie Ograniczonego Postoju na zasadach ogólnych bez odpowiedniego uprawnienia grozi mandat w wysokości 100 zł oraz jeden punkt karny. Nałożyć go może zarówno policjant jak i strażnik miejski.
Kierowca, który bez uprawnień zaparkuje w Strefie Ograniczonego Postoju musi się też liczyć z ryzykiem odholowania pojazdu na drogi parking lub założeniem blokady na koło. Ta pierwsza sytuacja występuje najczęściej wtedy, gdy samochód utrudnia ruch lub blokuje wyjazd.
Oczywiście, od mandatu można się odwołać w czasie do siedmiu dni od jego wystawienia. W odwołaniu należy zawrzeć następujące informacje:
- Imię i Nazwisko,
- Numer PESEL,
- Miejsce zamieszkania,
- Serię i numer mandatu (oraz jego kserokopię jako załącznik),
- Opis zdarzenia oraz uzasadnienie Twojego punkt widzenia i przyczynę odwołania od mandatu.
Odwołanie można przesłać internetowo lub doręczyć osobiście.
Z naszych informacji wynika jednak, że sądy i instytucje takie jak policja czy straż miejska są nieubłagane i tłumaczeń pt. "nie było tam znaku zakazu parkowania" nie przyjmują. Tym bardziej należy szczególną uwagę zwracać na prostokątne tabliczki informujące o wjeździe do strefy oraz dodatkowe informacje występujące pod nimi. W końcu Strefy Ograniczonego Postoju to żadna nowość, np. w Gdańsku pierwsze takie strefy pojawiły się w 2017 roku.