Pułapki na polskich ekspresówkach. Nie zawsze można jechać 120
Drogi szybkiego ruchu i autostrady tworzą coraz gęstszą sieć w Polsce - dzięki nim możemy ominąć korki w wielu większych polskich miastach i dostać się z jednego końca kraju na drugi znacznie szybciej niż to miało miejsce jeszcze kilka lat temu. Na drogach szybkiego ruchu dozwolona prędkość jest znacznie wyższa niż na zwyczajnych drogach krajowych, gminnych i powiatowych o niższej randze, ale jeśli wjeżdżamy na drogę dwupasmową nie zawsze oznacza to że możemy przyspieszyć do 120 lub 140 km/h.
Najczęstszym tłumaczeniem kierowców podczas kontroli drogowej z powodu prędkości są teksty o tym, że śpieszą się, nie zauważyli ograniczenia, lub myśleli, że na danym odcinku można jechać szybciej. Żadne z tych tłumaczeń nie zwalnia kierowców z przestrzegania przepisów oraz ograniczeń, dlatego warto przypomnieć sobie najważniejsze limity prędkości i najczęściej występujące ograniczenia na polskich drogoach.
Limit prędkości w terenie zabudowanym wynosi obecnie 50 km/h, chyba, że znaki wskazują inaczej. Co ważne limit ten obecnie obowiązuje przez całą dobę. Jeszcze kilka lat temu inny limit obowiązywał w ciągu dnia, a inny w godzinach nocnych (od 23 do 5 rano można było jechać 60 km/h). Ta zasada została zniesiona w 2021 roku.
Poza terenem zabudowanym, na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych można poruszać się z prędkością 90 km/h. Na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych, o dwóch pasach ruchu można jechać maksymalnie 100 km/h.
Limit prędkości na polskich autostradach wynosi 140 km/h. Na drogach ekspresowych limit prędkości zależy przede wszystkim od konstrukcji drogi, co często powoduje, że nieświadomi kierowcy przekraczają prędkość.
Jeśli droga ekspresowa jest dwujezdniowa i dwukierunkowa maksymalna prędkość jest ograniczona do 120 km/h. Błąd popełniają jednak kierowcy, którzy z taką prędkością poruszają się po drogach ekspresowych jednojezdniowych, bowiem w takim przypadku prędkość jest ograniczona do 100 km/h.
Opisane powyżej prędkości dotyczą samochodów do 3,5 tony (osobowych i ciężarowych) i motocykli, a pozostałe pojazdy i zespoły pojazdów podlegają pod zupełnie inne ograniczenia:
- Autobusy: 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej, 90 w terenie niezabudowanym, 50 w terenie zabudowanym
- Ciężarówki: 80 km/h na autostradach, drogach ekspresowych i zwykłych, 50 w terenie zabudowanym
- zespoły pojazdów (np. samochody z przyczepą): 80 km/h na autostradach, drogach ekspresowych i zwykłych, 50 w terenie zabudowanym
Od września 2022 znacznie wzrosły też kary za przekroczenie prędkości, co oznacza, że każde takie wykroczenie będzie kosztować kierowcę znacznie więcej. Oto taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości:
- do 10 km/h - 50 zł i 1 pkt karny,
- o 11-15 km/h - 100 zł i 2 pkt karne,
- o 16-20 km/h - 200 zł i 3 pkt karne,
- o 21-25 km/h - 300 zł i 5 pkt karnych,
- o 26-30 km/h - 400 zł i 7 pkt karnych,
- o 31-40 km/h - 800 zł i 9 pkt karnych,
- o 41-50 km/h - 1000 zł i 11 pkt karnych,
- o 51-60 km/h - 1500 zł i 13 pkt karnych,
- o 61-70 km/h - 2000 zł i 14 pkt karnych,
- od 71 km/h - 2500 zł i 15 pkt karnych.
Razem z nowym taryfikatorem, 17 września 2022 roku weszła też zasada recydywy, czyli podwójnej stawki mandatu dla kierowcy, który popełnił drugi raz to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat. Do recydywy nie łapią się lżejsze przewiny, czyli przekroczenie prędkości o maksymalne 30 km/h. Oto stawki za większe przekroczenia:
- o 31-40 km/h - 1600 zł i 9 pkt karnych,
- o 41-50 km/h - 2000 zł i 11 pkt karnych,
- o 51-60 km/h - 3000 zł i 13 pkt karnych,
- o 61-70 km/h - 4000 zł i 14 pkt karnych,
- od 71 km/h - 5000 zł i 15 pkt karnych.
***