Autostrada A18 do granicy z Niemcami. Droga wstydu wkrótce zniknie z mapy
Jesienią kierowcy będą mogli skorzystać z nowej państwowej autostrady A18. Chodzi o ponad 70-kilometrowy fragment od węzła Golnice w województwie dolnośląskim łączący autostradę A4 z przejściem granicznym z Niemcami w Olszynie. Prace na budowie drogi są już na ukończeniu.
Spis treści:
Nazwa - A18 - nie jest przypadkowa. Trasa powstała w wyniku przebudowy dawnej drogi krajowej nr 18 do standardu autostrady. Sama droga stanowi fragment międzynarodowego połączenia E36/40. To międzynarodowy korytarz transportowy spinający:
- Ukrainę,
- Polskę,
- Słowację
- Niemcy.
W Olszynie autostrada A18 łączy się z niemiecką autostradą A15. W Polsce - na węźle Krzyżowa - przechodzi w biegnącą od wschodu autostradę A4.
Najdłuższe schody świata znikają z mapy Polski
Wśród kierowców południowa nitka DK18 dorobiła się niechlubnego miana "patatajki" lub "najdłuższych schodów świata". To efekt technologii wykorzystanej przy jej budowie jeszcze w latach trzydziestych. Warto przypomnieć, że południowa jezdnia DK18, której modernizacja do standardów autostrady dobiega właśnie końca, pamięta jeszcze lata trzydzieste ubiegłego wieku.
Droga pierwotnie nosiła nazwę RAB 9 (skrót od Autostrada Rzeszy nr 9) i łączyła Wrocław z Berlinem, który już wówczas pochwalić się mógł autostradową obwodnicą. Nawierzchnia drogi wykonana była z betonowych płyt, które - po latach intensywnej eksploatacji - popękały i osiadły. Efektem były więc duże ubytki, które wymuszały wprowadzenie licznych ograniczeń prędkości.
Co ciekawe, po jej rozebraniu, fragmenty pierwotnej betonowej nawierzchni, zyskały nowe życie. Materiał uzyskany z rozbiórki poniemieckiej drogi wykorzystano do stworzenia warstwy podbudowy dla nowej nawierzchni, która wykonana została z betonu cementowego
Autostrada A18 - kierowcy pojadą nią po wakacjach
Modernizacja drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady ruszyła z początkiem stycznia 2020 roku. Łączna wartość kontraktu to ponad 286 mln zł.
Aktualnie zakończono już wszelkie prace na najważniejszym - liczącym ponad 21 km - odcinku - odcinku nr 2. Trwają jeszcze prace wykończeniowe na pozostałych odcinkach: 1 - od granicy do węzła Żary-Zachód (10,36 km) oraz na wybranych fragmentach odcinków 3 i 4 (Iłowa - granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice).
***