Przy używaniu świateł awaryjnych kierowcy popełniają nagminny błąd
Używanie świateł awaryjnych w niewłaściwy sposób może skończyć się mandatem. Warto więc znać przepisy, które regulują zasady włączanie tego oświetlenia. Kiedy więc legalnie można korzystać ze świateł awaryjnych, a kiedy jest to zabronione?
Spis treści:
Światła awaryjne to połączone systemy prawych i lewych kierunkowskazów z przedniej i tylnej części samochodu. Światła awaryjne działają bez konieczności uruchomienia silnika.
Można je włączyć poprzez oddzielny przycisk znajdujący się na desce rozdzielczej. Najczęściej jest to duży i charakterystyczny przycisk pomalowany na kolor czerwony i z symbolem trójkąta.
Kiedy wolno włączyć światła awaryjne?
Podstawowym zadaniem świateł awaryjnych jest ostrzeganie innych kierowców przed niebezpieczeństwem. Można ich używać np. podczas postoju spowodowanego uszkodzeniem pojazdu lub wypadku drogowego.
Jeśli kierowca w takiej sytuacji jest zmuszony zatrzymać się w miejscu niedozwolonym, powinien włączyć światła awaryjne, a następnie postępować zgodnie z przepisami. To oznacza np. ustawienie trójkąta ostrzegawczego w odpowiedniej odległości:
- 100 m, gdy zdarzenie miało miejsce na autostradzie lub drodze ekspresowej,
- od 30 do 50 m na drodze poza obszarem zabudowanym.
- tuż za pojazdem, jeśli do sytuacji doszło w mieście.
Warto pamiętać, że światła awaryjne nie mogą być używane w czasie holowania pojazdu. Za niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu silnikowego z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej grozi mandat w wysokości 300 zł i 1 punkt karny.
Natomiast za brak sygnalizowania lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu z powodu uszkodzenia lub wypadku przewidziano w taryfikatorze 150 zł mandatu i 1 punkt karny.
Światła awaryjne to nie wytrych
Natomiast w sytuacji, gdy kierowca zaparkował w danym miejscu nielegalnie, ale używa świateł awaryjnych - łamie jednocześnie dwa przepisy. Nadużywa świateł awaryjnych, a do tego nie stosuje się do zakazu zatrzymania. W ekstremalnym przypadku policjant może dołożyć mandat za ograniczanie płynności ruchu. Najgorszy wariant przewiduje karę w wysokości kilkuset złotych i kilku punktów karnych. Funkcjonariusz może w takiej sytuacji zlecić odholowanie samochodu na parking depozytowy.
"Dziękowanie" i "przepraszanie" to miły gest, ale nielegalny
Wielu kierowców korzysta ze świateł awaryjnych w geście podziękowania innemu kierowcy lub przeproszenia za niewłaściwe zachowanie na drodze. W tym przypadku jest to również nadużywanie świateł awaryjnych, ale policja przymyka oko na takie zachowanie na drodze, mimo że jest to nielegalne.
Gwałtowne hamowanie. To już dzieje się automatycznie
Kierowcy często korzystają ze świateł awaryjnych przed gwałtownym hamowaniem. Jeśli do takiego manewru doszło z powodu nieoczekiwanej sytuacji, w której inni uczestnicy ruchu również mogą być narażeni - używanie świateł jest w pełni uzasadnione. Wielu nowych samochodach awaryjne hamowanie automatycznie uruchamia włączanie świateł awaryjnych.
Ostrzeganie o wysiadających dzieciach
Kolejną sytuacją, która wymaga używania świateł awaryjnych przez kierującego autobusem szkolnym lub pojazdem przewożącym zorganizowaną grupę młodocianych pasażerów - dotyczy sytuacji w czasie wsiadania i wysiadania pasażerów. Brak świateł awaryjnych w takim przypadku jest karany mandatem w wysokości 200 zł i 2 punktów karnych.
To samo dotyczy kierującego pojazdem przeznaczonym do przewozu osób niepełnosprawnych, również podczas wsiadania i wysiadania.