Prawo jazdy kat. B pozwala jeździć motocyklami i to nie tylko 125
Wprowadzona lata temu zmiana w przepisach, pozwoliła kierowcom z prawem jazdy kategorii B na prowadzenie motocykli z silnikami o pojemności do 125 ccm. Tym o czym wiele osób nie wie jest fakt, że w pewnych przypadkach możliwa jest też jazda maszynami ze znacznie większymi silnikami.
Przypomnijmy, że kierowcy w Polsce mogą prowadzić motocykle z silnikami o pojemności do 125 ccm już od 9 lat. Dla wielu osób, szczególnie tych mieszkających w dużych, zakorkowanych miastach, jest to świetna alternatywa dla samochodu i sposób na znacznie sprawniejsze przemieszczanie się. Problem tylko w tym, że takie motocykle mogą mieć najwyżej 15 KM, a osoby, które polubiły jednoślady, chętnie przesiadłyby się na coś mocniejszego. Zwykle oznacza to konieczność wyrobienia prawa jazdy kategorii A, ale nie zawsze.
Zgodnie z przepisami, które weszły w życie w 2015 roku, posiadacze prawa jazdy kategorii B nie muszą mieć żadnego dodatkowego przygotowania, ani zaliczonego kursu. Mogą z marszu wsiadać na motocykl z silnikiem 125 ccm i ruszać na drobi publiczne. Jest tylko jeden warunek - trzeba mieć prawo jazdy kategorii B od przynajmniej trzech lat. Oznacza to w praktyce, że minimalny wiek, pozwalający na jazdę motocyklami bez kategorii A, to 21 lat.
Dodajmy, że posiadając uprawnienia kategorii B, mamy również możliwość prowadzenia motorowerów i skuterów klasy 50 ccm, których prędkość maksymalna nie przekracza 45 km/h i nie ma tu żadnych dodatkowych wymagań, takich jak wiek kierującego. Wszystkie jednoślady o większej pojemności czy prędkości są traktowane jako motocykle.
Mówiąc o motocyklach, które można prowadzić z prawem jazdy kategorii B trzeba przypomnieć, że pojemność silnika nie jest jedynym warunkiem technicznym, jaki trzeba spełnić. Wymagane jest aby:
- pojemność skokowa silnika nie może przekraczać 125 ccm
- moc maksymalna nie może być wyższa niż 11 kW, czyli 15 KM
- stosunek mocy do masy motocykla nie może być większy niż 0,1 kW/kg, co w praktyce oznacza, że przy maksymalnej mocy 11 kW motocykl nie może być lżejszy niż 110 kg
Wytyczne te sprawiają, że wymagania na kategorię B spełnia zdecydowana większość motocykli dostępny na rynku, choć na rynku używanych można spotkać motocykle klasy 125, które przekraczają limit mocy (np. dwusuwowa Aprilia RS125).
Popularnymi modelami są wszelkiego rodzaju skutery i maksi skutery klasy 125 - bardzo praktyczne w mieście, a także motocykle sportowe i klasyczne takie jak Honda CB 125, Yamaha R125 czy polskie Junaki i Romety.
Tym o czym większość kierowców nie wie, jest fakt, że nowelizacja przepisów w 2015 roku nie była jedyną, jaka miała miejsce w sprawie wymogów do prowadzenia motocykli. W grudniu 2018 roku pojawił się zapis, pozwalający prowadzenie na kategorię B także motocykli trójkołowych i to bez ograniczeń co do pojemności lub mocy silnika. Ale pojawiły się inne zastrzeżenia.
Motocykl trójkołowy na prawo jazdy kategorii B musi posiadać homologację L5e i spełniać jej wymagania techniczne. Wytyczne homologacji wymagają aby przynajmniej dwa z trzech kół motocykla znajdowały się w jednej osi (z przodu lub z tyłu - co w większości wyklucza motocykle z wózkiem bocznym), a odległość pomiędzy dwoma kołami w jednej osi nie może być mniejsza niż 460 mm.
Na rynku nie brakuje ofert spełniających te wymagania, choć zdecydowana większość to skutery: np. Yamaha Tricity (125 i 300), Piaggio MP3 (różne pojemności), Kymco CV3, czy Peugeot Metropolis (różne pojemności). Wśród motocykli wymagania Homologacji spełniają między innymi trajki Harley-Davidson Tri-Glide, oraz maszyny trójkołowe marki Can-Am. Z kolei wymagań L5e nie spełnia trójkołowy motocykl Yamaha Niken, który ma rozstaw kół wynoszący 410 mm.