Pieszy myślał, że może wszystko na drodze. Co zrobiła policja?
Wprowadzone kilka lat temu przepisy o tym, że samochód powinien przepuścić pieszego wchodzącego na przejście, często są źle interpretowane. Wbrew pozorom nie oznacza to, że pieszy może bezkarnie wtargnąć na jezdnię w każdej sytuacji. Wielu już się o tym boleśnie przekonało, płacąc mandat za spowodowanie kolizji. Jakie są prawa i obowiązki pieszych na drodze? Wyjaśniamy.

Spis treści:
Czy pieszy na pasach ma bezwzględne pierwszeństwo?
Przepis nakazujący kierowcom ustępowanie pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych wszedł w życie w Polsce 1 czerwca 2021 roku i wzbudził wiele kontrowersji. Zmiana ta miała na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych. Prawo o ruchy drogowym mówi, że kierowca musi ustąpić pierwszeństwa nie tylko pieszemu znajdującemu się na przejściu, ale także wkraczającemu na nie. Wyjątek stanowi tramwaj, który nadal ma pierwszeństwo przed pieszymi.
Niektórzy piesi uznali, że mogą teraz wbiegać na pasy w każdej sytuacji, bo auta i tak muszą ich przepuścić. O tym, że nie zawsze to działa, przekonał się mieszkaniec Otwocka, którego na pasach potrącił samochód. Śledztwo wykazało, że mężczyzna wbiegł nagle na jezdnię przed akurat ruszający pojazd. Sprawa skończyła się dla niego mandatem za spowodowanie kolizji drogowej.
Wbrew pozorom nowe przepisy nie oznaczają, że pieszy na pasach nie ma bezwzględne pierwszeństwo. Muszą oni zachować w tym przypadku zasady szczególnej ostrożności. Artykuł 14 ustawy prawo o ruchu drogowym zakazuje wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych. Warto więc dokładnie się rozejrzeć, by ocenić sytuację drogową. Mandat w przypadku wtargnięcia pieszego na pasy wynosi 150 zł, a poza pasami - 200 zł.
Mandat za przejście na czerwonym i w miejscu niedozwolonym
Beztroska podczas przechodzenia przez jezdnię może pieszego sporo kosztować. Dotyczy to pasów, przy których znajduje się sygnalizacja świetlna. Mandat za przejście na czerwony świetle wynosi 500 zł. W przypadku spowodowania przy okazji zagrożenia w ruchu drogowym, pieszy może zostać ukarany wyższą grzywną.
Przechodzenie przez jezdnię powinno się odbywać w wyznaczonych do tego miejscach. Przejście przez drogę w miejscu niedozwolonym, czyli poza pasami może skutkować mandatem w wysokości 100 zł. Przepisy te mają na celu ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych.
Mandat 3xT: Tory, tramwaj, telefon
Prawo o ruchu drogowym wskazuje na przypadek, kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach. Chodzi o tramwaje, których ogromna masa nie pozwala na szybkie wyhamowanie. Niestosowanie się do przepisu o pierwszeństwie tramwajów na przejściu może skończyć się mandatem w wysokości od 50 do 500 zł w zależności od tego, jak policja zinterpretuje zachowanie pieszego. Wyższa kara grozi wtedy, gdy w wyniku nieustąpienia pierwszeństwa tramwajowi dojdzie do kolizji.
Również torowisko wymaga od pieszych zachowania pewnych wymogów. Mandat za przechodzenie przez tory kolejowe w miejscach niedozwolonych oraz za chodzenie po torowisku 50 zł. Wejście na zamknięte torowisko może skończyć się mandatem w wysokości 2000 zł.
Pieszy podczas przechodzenia przez jezdnię, również na pasach, powinien być skoncentrowany i świadomy tego, co się dzieje na drodze. Przeszkadza w tym korzystanie z telefonu, za co grozi mandat w wysokości 300 zł. Jeśli pieszy będzie korzystał z telefonu podczas przechodzenia w miejscu niedozwolonym, kara będzie wyższa.
Za co jeszcze pieszy może dostać mandat? Autostrady, odblaski, ścieżka rowerowa
Sytuacji, w których pieszy może dostać mandat drogowy, jest dużo więcej. Nie każdy wie, że autostradami i drogami ekspresowymi nie można poruszać się pieszo, szczególne przepisy dotyczą też ścieżek rowerowych. Za co zatem pieszy może dostać mandat?
- pieszy na autostradzie lub drodze ekspresowej: mandat 2000 zł;
- pieszy na ścieżce rowerowej: mandat 100 zł;
- pieszy bez odblasków po zmroku w terenie niezabudowanym: mandat 100 zł;
Od tych zasad są jednak wyjątki. Pieszy może korzystać ze ścieżki rowerowej, jeśli obok nie ma chodnika lub jest on remontowany. Natomiast jeśli w terenie niezabudowanym jest chodnik lub wyznaczone miejsce dla pieszych, nie muszą oni po zmroku mieć elementów odblaskowych.