Ograniczenie prędkość na drogach ekspresowych. To nie zawsze 120 km/h
W Polsce mamy prawie 3,3 tys. km dróg ekspresowych, a nowych odcinków przybywa. Wielu kierowców podziela obiegową opinię o tym, że na „ekspresówkach” dopuszczalna prędkość maksymalna to 120 km/h – owszem, prawdopodobnie w większości wypadków tak jest, ale nie zawsze.
Droga ekspresowa to rodzaj drogi publicznej o ograniczonej dostępności, przeznaczona wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych. Cechuje się ona szeregiem parametrów technicznych, które odróżniają ją od innych typów dróg, takich jak autostrady czy drogi krajowe. W Polsce drogi ekspresowe (zwane też drogami szybkiego ruchu) oznaczane są literą "S" oraz numerem (np. S3, S79 itd.).
Główne cechy dróg ekspresowych
- Jezdnie: Droga ekspresowa może mieć jedną lub dwie jezdnie, z jednym lub dwoma pasami ruchu w każdym kierunku
- Skrzyżowania: Skrzyżowania na drogach ekspresowych są rzadkością i zazwyczaj występują w postaci węzłów drogowych z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.
- Dostępność: Dojazd do drogi ekspresowej jest ograniczony. Zjazdy i wjazdy są możliwe tylko w wyznaczonych miejscach.
- Prędkość: Dopuszczalna prędkość na drodze ekspresowej wynosi zazwyczaj 120 km/h, ale może być niższa na niektórych odcinkach.
- Zakazy: Na drogach ekspresowych obowiązują zakazy m.in. zawracania, zatrzymywania się i postoju (z wyjątkiem wyznaczonych miejsc), cofania, holowania (z wyjątkiem holowania na lawecie) oraz ruchu pieszych, rowerzystów, motorowerów, ciągników rolniczych i pojazdów zaprzęgowych.
Ile wynosi ograniczenie prędkości na drogach ekspresowych?
Wszystko zależy od jej budowy. Tylko na drogach ekspresowych dwujezdniowych wynosi ona 120 km/h, ale istnieją też odcinki dróg ekspresowych jednojezdniowych lub dwujezdniowych co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu, o czym czytamy w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W dwóch ostatnich przypadkach ograniczenie prędkości wynosi 100 km/h. Często są też sytuacje, że ograniczenie prędkości jest spowodowane np. niepełną infrastrukturą (np. oddano do użytku odcinek, ale nie jest on w 100% gotowy) albo tym, że droga ekspresowa przebiega obok terenów zabudowanych i ograniczenie wprowadzono, aby obniżyć emisję hałasu. W przypadku pogorszenia warunków atmosferycznych, np. deszczu, mgły lub śniegu, dopuszczalna prędkość może zostać obniżona tymczasowo za pomocą znaków zmiennej treści lub przez patrolującą drogę policję.
Warto pamiętać, że chwila nieuwagi i przekroczenie prędkości np. o ponad 21 km/h na odcinku, gdzie obowiązuje ograniczenie do 100 km/h, może grozić mandatem i punktami - w tym wypadku 300 zł i pięć punktów. Przekraczając prędkość o ponad 30 km/h trzeba się już liczyć z mandatem 800 zł (recydywa 1,6 tys. zł) i dziewięcioma punktami.
100 czy 120 km/h to oczywiście ograniczenia prędkości dotyczące pojazdów o DMC do 3,5 tony. Niezależnie od rodzaju drogi ekspresowej ciężarówki mogą poruszać się nimi z prędkością co najwyżej 80 km/h. Wyższą prędkość przewidziano w przepisach dla autobusów - to 100 km/h.