Od 1 stycznia kierowcy mogą więcej. A nie wszyscy o tym wiedzą

1 stycznia 2023 roku kierowcy zyskali nowe uprawnienia
1 stycznia 2023 roku kierowcy zyskali nowe uprawnienia123RF/PICSEL

Więcej uprawnień dla kierowców z prawem jazdy kategorii B od 1 stycznia

  • masa rzeczywista holowanej przyczepy nie przekraczał rzeczywistej masy całkowitej samochodu,
  • stosunek dopuszczalnej masy pojazdu do dopuszczalnej masy przyczepy nie mógł przekraczać 1,33:1
"W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.".

Znikł absurdalny wskaźnik. Koniec z dzieleniem przez 1,33

W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający na koła wszystkich osi. W przyczepie rejestrowanej po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do dnia 1 stycznia 2023 r. dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający co najmniej na koła jednej osi; takie rozwiązanie dopuszcza się również w przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 ton, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

Uwaga na e-TOLL

Jak sprawdzić DMC przyczepy? I co oznaczają pola O.1 i O.2 w dowodzie rejestracyjnym?

Jak uzyskać kod 96 do prawa jazdy kategorii B?

Jakie pojazdy można prowadzić dysponując prawem jazdy kategorii B?

  • pojazdy samochodowe
  • samochody z przyczepą lekką
  • samochody z przyczepą inną niż lekka 
  • motorowery
  • motocykle z silnikiem do 125 ccm 
  • czterokołowce lekkie
  • czterokołowce
  • ciągniki rolnicze
  • pojazdy wolnobieżne
Moto Flesz: 80: Lifting Corolli, zapowiedź Kii EV9, nowy samochód medyczny F1