Na czerwonym można skręcić nie tylko w prawo. Ale jest kilka warunków

Widząc czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym, kierowca dostaje jasny sygnał, że musi się zatrzymać i czekać na odpalenie zielonej lampki. Jednak w niektórych sytuacjach pojawia się warunek, który pozwala w takiej sytuacji nie tylko skręcić w prawo. Sprawdzamy, co to za możliwość?

Sygnalizatory świetlne występujące na skrzyżowaniach w towarzystwie strzałek warunkowego skrętu to częsty widok na polskich drogach. Niestety, wielu kierowców traktuje strzałki jak zielone światło - jadą dalej bez zatrzymywania się.

Z powodu tak podstawowych błędów dochodzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Takie zachowanie w najlepszym wypadku zakończy się mandatem, a w najgorszym poważną stłuczką.

Czerwone światło i zielona strzałka - jak się zachować na drodze?

Widząc zieloną strzałkę nadawaną przez sygnalizator S-2 wraz z sygnałem czerwonym kierowca otrzymuje jasny komunikat - warunkowe pozwolenie na wjazd za sygnalizator. Dlatego warunkiem koniecznym w takiej sytuacji jest całkowite zatrzymanie się przed sygnalizatorem.

Reklama

Dopiero w następnym kroku, wjeżdżając za sygnalizator, kierowca powinien ustąpić pierwszeństwa pieszym oraz pojazdom poruszającym się po drodze prostopadłej zgodnie z sygnałem zielonym.

Obowiązek zatrzymywania się przed sygnalizatorem wynika z bardzo prostej przyczyny. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w tym czasie na przejściu dla pieszych będą znajdować się osoby przechodzące przez jezdnię. W dodatku piesi mogą być zasłonięci przez inne pojazdy. Dlatego dalsza jazda jest możliwa dopiero wtedy, gdy kierowca upewni się, że nie stworzy zagrożenia dla innych uczestników ruchu.

Na czerwonym można nie tylko skręcić w lewo. Rzadko spotykana strzałka

Większość sygnalizatorów na drogach występuje w parze z zieloną strzałką w prawo. Jednak istnieją miejsca, gdzie sygnał nadawany przez sygnalizator S-2 wyświetla strzałkę w lewo. Mało kierowców o tym wie, ale taki znak pozwala skręcić w lewo (co jest oczywiste), a do tego zawrócić. Pod warunkiem, że manewr zostanie wykonany ze skrajnego lewego pasa ruchu.

Przed wykonaniem manewru należy zwrócić szczególną uwagę, czy obok sygnalizatora nie zamontowano znaku B-23, który zabrania zawracania. Niezależnie od sytuacji, należy pamiętać, że przy skręcie w lewo i zawracaniu zatrzymanie pojazdu przed sygnalizatorem jest obowiązkowe.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sygnalizacja świetlna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy