Kto ma pierwszeństwo: ten kto skręca w lewo, czy ten kto skręca w prawo?

Co zrobić, gdy na skrzyżowaniu jedno auto skręca w lewo, drugie w prawo i oba chcą zająć ten sam pas? Kto ma pierwszeństwo i czy zasady są zawsze takie same?

Kto ma pierwszeństwo - skręcający w prawo czy skręcający w lewo?
Kto ma pierwszeństwo - skręcający w prawo czy skręcający w lewo? Informacja prasowa (moto)

Sytuacją często budzącą nieporozumienia wśród kierowców jest kwesta pierwszeństwa podczas skrętu na skrzyżowaniu. Który samochód ma pierwszeństwo? Skręcający w prawo, czy w lewo? Co  w sytuacji, gdy oba pojazdy wjeżdżają w drogę wielopasmową? Na te pytania odpowiada jeden prosty przepis.

Pierwszeństwo na skrzyżowaniu równorzędnym

Skrzyżowanie równorzędneReporter

Skrzyżowanie równorzędne to takie skrzyżowanie, na którym nie występują znaki drogowe określające pierwszeństwo przejazdu (lub stoi przed nimi znak A-5 widoczny na powyższej grafice). Jeżeli do takiego skrzyżowania zbliżają się pojazdy, to bez względu na kierunek dalszej jazdy, pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony.

Co jednak, gdy do skrzyżowania równorzędnego zbliżają się pojazdy z przeciwnych stron, a ich kierowcy chcą skręcić w tę samą drogę? Jak można wyczytać z przepisu art. 25 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

W skrócie oznacza to, że kierowca skręcający w lewo jest zawsze zobligowany do obserwowania zachowania pojazdów skręcających w prawo i w razie potrzeby ustąpienia im pierwszeństwa.

Warto jednak pamiętać, że przepis ten nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.

Dwa auta chcą zająć ten sam pas. Kto ma pierwszeństwo?

O wiele więcej niejasności budzi sytuacja, gdy dwa samochody nadjeżdżające z naprzeciwka chcą skręcić w tę samą drogę wielopasmową. Nierzadko wśród kierowców panuje przekonanie, że w takim przypadku samochody skręcające w prawo powinny zająć prawy pas, lewy pozostawiając dla samochodów skręcających w lewo. Niestety jest to jedynie aspekt praktyczny i nie należy przekładać go nad przepisy. Także w tym przykładzie obowiązuje przytoczone wcześniej prawo.

Oznacza to, że pojazd skręcający z prawej strony ma całkowite pierwszeństwo i może wybrać dowolny pas jezdni. Kierowca wykonujący manewr z naprzeciwka musi uważnie obserwować zachowania pojazdów skręcających w prawo i ustąpić im pierwszeństwa, niezależnie od tego, na który pas skręcają.

Wyjątki od uniwersalnej zasady pierwszeństwa

Czy są wyjątki od tej reguły? Tak. Dotyczą one skrzyżowań z tzw. pierwszeństwem łamanym, czyli w skrócie - skrzyżowania, na którym droga z pierwszeństwem przejazdu nie przebiega na wprost.

Skrzyżowanie z tzw. pierwszeństwem łamanymInformacja prasowa (moto)

W takim wypadku pojazd poruszający się po drodze podporządkowanej powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po drodze z pierwszeństwem, nawet jeśli ten nadjeżdża z naprzeciwka i skręca w lewo. O tym jak przebiega droga z pierwszeństwem informują tabliczki oraz znaki D-1.

***

Moto Flesz - odcinek 62. Norma Euro 7, Lotus Eletre, koniec produkcji w FordzieMarek Wicher INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas