Kierowcy pod ciągłą obserwacją kamer. Taką przyszłość szykuje Unia Europejska

Unia Europejska nie próżnuje i raz po raz wprowadza kolejne przepisy mające poprawić bezpieczeństwo na drogach. Jeden z ostatnich pomysłów urzędników z Brukseli dotyczy nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów. Chodzi o system ADDW, którego zadaniem będzie wykrywanie rozproszenia kierowcy.

W połowie ubiegłego roku Unia Europejska przyjęła szereg nowych regulacji prawnych, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach i zmniejszyć liczbę wypadków. Jedną z nowości w ramach postanowień ma być system stałego monitorowania kierowcy ADDW (Advanced Driver Distraction Warning). Rozwiązanie będzie stale obserwowało kierowcę i reagowało w momencie wykrycia jego rozproszenia.

Patrzysz na drogę, czy na telefon? ADDW to sprawdzi

Co jednak oznacza w tym wypadku słowo rozproszenie? Jak informuje Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) - chodzi przede wszystkim o sytuacje, gdy kierowca zamiast na drodze skupi się np. na swoim telefonie lub jego wzrok zostanie skierowany w obszar, który faktycznie zakrywają jego kolana i stopy. Przedstawiciele ETSC argumentują, że nawet dwusekundowe oderwanie wzroku od tego, co dzieje się na drodze znacząco zwiększa prawdopodobieństwo spowodowania wypadku lub kolizji.

Reklama

Problemem mają być także kierowcy, którzy nagminnie korzystają z telefonów. Według najnowszych raportów policyjnych, odsetek europejskich kierowców łamiących w ten sposób prawo rośnie z roku na rok. Uzależnienie od telefonów nie omija nawet kierowców zawodowych: taksówkarzy, kierowców autobusów komunikacji publicznej, motorniczych tramwajów.

Jak system ADDW będzie ostrzegał kierowcę?

Nowe wyposażenie samochodowe ma aktywować się automatycznie po przekroczeniu 20 km/h. Zaraz po rozpoczęciu jazdy i osiągnięciu wspomnianej prędkości system dokona szybkiej kalibracji i rozpocznie monitorowanie kierowcy. Do tego celu urządzenie wykorzysta dane z kamer ulokowanych w trzech niezależnych strefach pojazdu. Jeśli ADDW Jeśli wykryje jakąkolwiek nieprawidłowość w skupieniu kierowcy, nada sygnał ostrzeżenia. Stanie się tak m.in. gdy:

  • samochód będzie poruszał się z prędkością 50 km/h lub więcej, a kierowca utrzyma wzrok na obszarze 3 przez ponad 3,5 sekundy;
  • samochód będzie poruszał się z prędkością 20 km/h do 50 km/h, a kierowca utrzyma wzrok na obszarze 3 przez ponad 6 sekund;

W celu alarmowania kierowcy system ADDB będzie wyświetlał sygnały wizualne na desce rozdzielczej, alarmował narastającym dźwiękiem, a nawet uruchamiał sygnały haptyczne w postaci np. wibracji kierownicy lub fotela. Dopiero wtedy gdy kierowca znów skupi się na drodze alarm zostanie wyłączony.

Wszystkie auta będą wyposażone w ADDW

Na mocy ustaleń Unii Europejskiej system ADDW stanie się obowiązkowy we wszystkich nowych modelach samochodów homologowanych do ruchu drogowego od dnia 7 lipca 2024 roku. Oznacza to, że znajdzie się on we wszystkich samochodach, które swoją premierę będą miały po tej dacie.

Od 7 lipca 2026 roku w ADDW wyposażone będą musiały być wszystkie nowe samochody sprzedawane w salonach, co oznacza, że nawet modele, które miały swoją premierę przed lipcem 2024 roku będą musiały zostać uzupełnione o ten system.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy