Kierowcy pod ciągłą obserwacją kamer. Taką przyszłość szykuje Unia Europejska

Unia Europejska nie próżnuje i raz po raz wprowadza kolejne przepisy mające poprawić bezpieczeństwo na drogach. Jeden z ostatnich pomysłów urzędników z Brukseli dotyczy nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów. Chodzi o system ADDW, którego zadaniem będzie wykrywanie rozproszenia kierowcy.

Kierowcy pod ciągłą obserwacją kamer? Wkrótce nowe unijne przepisy
Kierowcy pod ciągłą obserwacją kamer? Wkrótce nowe unijne przepisyJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

W połowie ubiegłego roku Unia Europejska przyjęła szereg nowych regulacji prawnych, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach i zmniejszyć liczbę wypadków. Jedną z nowości w ramach postanowień ma być system stałego monitorowania kierowcy ADDW (Advanced Driver Distraction Warning). Rozwiązanie będzie stale obserwowało kierowcę i reagowało w momencie wykrycia jego rozproszenia.

Patrzysz na drogę, czy na telefon? ADDW to sprawdzi

Co jednak oznacza w tym wypadku słowo rozproszenie? Jak informuje Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) - chodzi przede wszystkim o sytuacje, gdy kierowca zamiast na drodze skupi się np. na swoim telefonie lub jego wzrok zostanie skierowany w obszar, który faktycznie zakrywają jego kolana i stopy. Przedstawiciele ETSC argumentują, że nawet dwusekundowe oderwanie wzroku od tego, co dzieje się na drodze znacząco zwiększa prawdopodobieństwo spowodowania wypadku lub kolizji.

Problemem mają być także kierowcy, którzy nagminnie korzystają z telefonów. Według najnowszych raportów policyjnych, odsetek europejskich kierowców łamiących w ten sposób prawo rośnie z roku na rok. Uzależnienie od telefonów nie omija nawet kierowców zawodowych: taksówkarzy, kierowców autobusów komunikacji publicznej, motorniczych tramwajów.

Kierowca korzystający z telefonu musi liczyć się z mandatem123RF/PICSEL

Jak system ADDW będzie ostrzegał kierowcę?

Nowe wyposażenie samochodowe ma aktywować się automatycznie po przekroczeniu 20 km/h. Zaraz po rozpoczęciu jazdy i osiągnięciu wspomnianej prędkości system dokona szybkiej kalibracji i rozpocznie monitorowanie kierowcy. Do tego celu urządzenie wykorzysta dane z kamer ulokowanych w trzech niezależnych strefach pojazdu. Jeśli ADDW Jeśli wykryje jakąkolwiek nieprawidłowość w skupieniu kierowcy, nada sygnał ostrzeżenia. Stanie się tak m.in. gdy:

  • samochód będzie poruszał się z prędkością 50 km/h lub więcej, a kierowca utrzyma wzrok na obszarze 3 przez ponad 3,5 sekundy;
  • samochód będzie poruszał się z prędkością 20 km/h do 50 km/h, a kierowca utrzyma wzrok na obszarze 3 przez ponad 6 sekund;

W celu alarmowania kierowcy system ADDB będzie wyświetlał sygnały wizualne na desce rozdzielczej, alarmował narastającym dźwiękiem, a nawet uruchamiał sygnały haptyczne w postaci np. wibracji kierownicy lub fotela. Dopiero wtedy gdy kierowca znów skupi się na drodze alarm zostanie wyłączony.

Wszystkie auta będą wyposażone w ADDW

Na mocy ustaleń Unii Europejskiej system ADDW stanie się obowiązkowy we wszystkich nowych modelach samochodów homologowanych do ruchu drogowego od dnia 7 lipca 2024 roku. Oznacza to, że znajdzie się on we wszystkich samochodach, które swoją premierę będą miały po tej dacie.

Od 7 lipca 2026 roku w ADDW wyposażone będą musiały być wszystkie nowe samochody sprzedawane w salonach, co oznacza, że nawet modele, które miały swoją premierę przed lipcem 2024 roku będą musiały zostać uzupełnione o ten system.

"Wydarzenia": Trzy ofiary śmiertelne jazdy pod prądPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas