Kierowco, zapamiętaj te daty: 17 i 21 września. Naklejki to był początek
Wrzesień upłynie pod znakiem zmian dla kierowców. Obowiązkowa naklejka rejestracyjna przestała już obowiązywać. Pojawią się nowe pozycje w taryfikatorze mandatów, wchodzi w życie recydywa oraz zmiana definicji chodnika. Warto poznać w szczegółach wszystkie nowości.
4 września weszły w życie pierwsze zmiany, a w kolejce są jeszcze dwie kolejne daty:
- 17 września,
- i 21 września.
Lepiej zapisać je sobie w kalendarzu, żeby później nie być zdziwionym. Poniżej przedstawiamy po kolei, czego mogą się spodziewać w najbliższym czasie kierowcy na polskich drogach.
Od 4 września przestała obowiązywać naklejka z numerem rejestracyjnym umieszczana na szybie pojazdu. Urzędnicy przestali ją wydawać, a kierowcy zaoszczędzą. Koszt rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy zmniejszy się o 94,5 zł. W sumie właściciel będzie musiał zapłacić 161,5 zł.
W przypadku samochodu, który już wcześniej był zarejestrowany na terenie RP, oszczędność będzie mniejsza - zaledwie o 19 zł. W sumie trzeba wtedy zapłacić 180,5 zł. Zachowując tablice poprzedniego właściciela pojazdu można zaoszczędzić jeszcze więcej. Opłata za rejestrację wynosi wtedy 81 zł. Pod warunkiem, że nie potrzeba pozwolenia czasowego, które kosztuje 67 zł.
W życie wchodzą zmiany przygotowane w ramach pakietu deregulacyjnego. Jednym z ułatwień będzie koniec obowiązku wydawania karty pojazdu, która była swoistym dzienniczkiem zawierającym całą historię samochodu lub motocykla.
Organy kontroli ruchu drogowego oraz rejestrujące pojazdy będą miały dostęp do centralnej ewidencji pojazdów, gdzie znajda wszystkie niezbędne informacje. Właściciele samochodów będą mogli sprawdzić całą historię pojazdu online.
Od 17 września wzrośnie liczba punktów karnych za najgroźniejsze wykroczenia drogowe. Kierowcy będą mogli otrzymać nawet 15 pkt karnych za jedno przewinienie. Aktualnie taryfikator przewidywał wykroczenia wycenione na 10 punktów karnych. Przypominamy listę tych najbardziej punktowanych wykroczeń:
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach lub na nie wchodzącemu,
- niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę,
- spowodowanie wypadku drogowego,
- sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym,
- kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu,
- kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego,
- ominięcie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na pasach,
- wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nimi.
Warto przy okazji spojrzeć na nowy taryfikator grzywien i punktów karnych za przekroczenia prędkości:
- do 10 km/h - 1 pkt karny (aktualnie bez punktów karnych),
- od 11 do 15 km/h - 2 pkt karne,
- od 16 do 20 km/h - 3 pkt karne (obecnie są 2 punkty),
- od 21 do 25 km/h - 5 pkt karnych,
- od 26 do 30 km/h - 4 pkt karne,
- od 31 do 40 km/h - 9 pkt karnych (obecnie jest to 6 punktów),
- od 41 do 50 km/h - 11 pkt karnych (obecnie to 8 punktów),
- od 51 do 60 km/h - 13 pkt karnych,
- od 61 do 70 km/h - 14 pkt karnych,
- więcej niż 70 km/h - 15 pkt karnych.
Na dokładkę warto wspomnieć o kolejnym zaostrzeniu zasad. Punkty karne będą znikać z konta dopiero po uiszczeniu grzywny. Kierowcy nie będą mogli korzystać z kursów redukujących liczbę punktów karnych. Na osoby, które w ciągu dwóch lat popełnią to samo wykroczenie, czeka recydywa oraz podwójna stawka mandatu.
Zmieniony taryfikator wprowadza przy okazji zasadę recydywy. Krótko mówiąc, są to podwójne stawki mandatów za popełnienie tego samego rodzaju wykroczenia w ciągu dwóch lat. Warto zobaczyć listę, za co kierowcy dostaną podwójnie po kieszeniach.
Mandat 4000 zł w przypadku recydywy za następujące wykroczenia:
- zakaz objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór,
- wjeżdżanie na przejazd przy niezakończonym opuszczaniu lub podnoszeniu zapór lub półzapór,
- wjeżdżanie na przejazd, jeśli po drugiej stronie nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy.
Mandat 3000 zł w przypadku recydywy za następujące wykroczenia:
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych lub wchodzi na nie,
- nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszym przy przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych albo podczas jazdy po placu, na którym ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszym przez kierującego pojazdem podczas włączania się do ruchu,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu pojazdem,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszym przez kierującego pojazdem w strefie zamieszkania,
- niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej,
- wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany lub bezpośrednio przed tym przejściem,
- ominięcie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, ale zatrzymał się celem ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
- naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
Niektóre wykroczenia związane z przekroczeniem prędkości są również objęte recydywą. Wystarczy przekroczyć prędkość o:
- 31 do 40 km/h - mandat 800 zł, recydywa 1 600 zł,
- 41 do 50 km/h - mandat 1 000 zł, recydywa 2 000 zł,
- 51 do 60 km/h - mandat 1 500 zł, recydywa 3 000 zł,
- 61 do 70 km/h - mandat 2 000 zł, recydywa 4 000 zł,
- 71 km/h i więcej - mandat 2 500 zł, recydywa 5 000 zł.
Ostatnie zmiany w przepisach wejdą w życie 21 września br. Od tego momentu chodnik będzie przeznaczony wyłącznie dla pieszych, ale zasady parkowania na chodniku pozostaną takie same.
Ustawa o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg precyzuje, że zamiast części drogi przeznaczonej dla ruchu pieszych, chodnik będzie funkcjonować jako droga dla pieszych, przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.
Eksperci zaznaczają, że występuje pewna sprzeczność w informacjach, ale kierowcy mogą odetchnąć, ponieważ ta definicja nic nie zmienia w kwestii parkowania pojazdów.
Aktualnie można pozostawiać pojazd na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi samochodu, którego DMC nie przekracza 2,5 tony. Kierowca musi przestrzegać przy tym kilka zasad:
- na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymywania lub postoju,
- szerokość chodnika, którą pozostawiono pieszym nie utrudnia ruchu i nie jest mniejsza niż 1,5 m,
- pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie wstrzymuje ruchu pojazdów na jezdni.
Kierowcy nie przestrzegający tych zasad mogą dostać 100 zł mandatu i jeden punkt karny.