Kierowco, przejechałeś tu na czerwonym świetle? Spodziewaj się mandatu
Nie brakuje przypadków, kiedy kierowcy (często motywowani pośpiechem) decydują się przejechać na czerwonym świetle. Choć może wydawać się, że nikt naszego wykroczenia nie zauważył, to jednak warto pamiętać, że są miejsca, w których takie wykroczenie bez wątpienia zakończy się mandatem.
Kierowcy, widząc fotoradar, zazwyczaj zwalniają, by uniknąć kary. Nieco inaczej jest jednak, kiedy część kierujących zauważy palące się czerwone światło. Zamiast zatrzymać się w odpowiednim miejscu, decydują się jechać dalej. Przyczyny takiego zachowania bywają różne, ale za najczęstszą zapewne można wskazać pośpiech. Może też zdarzyć się tak, że dany kierowca porusza się z prędkością tak wysoką, że bezpieczne wyhamowanie jest niemożliwe. Kierowcy przejeżdżający na czerwonym często są przekonani, że skoro policja "nie złapała ich za rękę", to znaczy, że nie poniosą konsekwencji. Może jednak okazać się, że jest zupełnie inaczej.
Od kilku lat w coraz większej liczbie miejsc w naszym kraju pojawiają się systemy monitorujące skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Mają one za zadanie bezwzględne wyłapywanie kierowców, którzy przejadą na czerwonym świetle. Warto pamiętać, że takie miejsca nie są w żaden sposób oznakowane. Wyjątek od tej prawidłowości stanowią jedynie lokalizacje, w których dodatkowo znajdują się urządzenia służące do pomiaru prędkości.
Zgodnie z informacjami Navi Expert, miejsc, w których system wykrywa przypadki przejazdu na czerwonym świetle, obecnie jest 37. Gdzie dokładnie?
Województwo dolnośląskie:
- Wrocław, skrzyżowanie al. Wiśniowej z ul. Ślężną
- Wrocław, skrzyżowanie ulic Na Ostatnim Groszu (droga krajowa nr 5) i Bystrzyckiej
- Wrocław, ul. Średzka (DK94)
- Polkowice, skrzyżowanie DK 3 z ul. Kopalnianą
- Bielawa, ul. Bohaterów Getta
Województwo kujawsko-pomorskie:
- Nakło nad Notecią, skrzyżowanie Obwodnicy z ul. Mrotecką, DK10 z DW241
- Grębocin, skrzyżowanie ulicy Kowalewskiej z Dworcową i Lubicką, DK10 z DW552
- Kowal, skrzyżowanie DK 91 z Wojska Polskiego, DK91 z DW269
Województwo lubelskie:
- Anielin, skrzyżowanie DK 12 - Anielin
- Lublin, Rondo Kuklińskiego
Województwo łódzkie:
- Zgierz, skrzyżowanie Al. Armii Krajowej z ul. Długą
Województwo małopolskie:
- Olkusz, DK 94, skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej
- Mikołajów, skrzyżowanie DK 94 z Sierachowicami
Województwo mazowieckie:
- Jabłonna, Rondo Biskupów Płockich
- Marki, skrzyżowanie al. Marszałka Piłsudskiego z ul. Wspólną
- Mroków, skrzyżowanie Al. Krakowskiej z ul. Rejonową i Szkolną
- Warszawa, skrzyżowanie ulic Grójeckiej z Dickensa
- Warszawa, skrzyżowanie ulic Ostrobramskiej z Fieldorfa
- Warszawa, skrzyżowanie Al. Niepodległości z ul. Batorego
- Warszawa, skrzyżowanie Al. Witosa z ul. Sobieskiego
Województwo podkarpackie:
- Ropczyce, skrzyżowanie ul. 3 Maja z DK94
- Stalowa Wola, skrzyżowanie Al. Jana Pawła II z ul. Komisji Edukacji Narodowej
Województwo podlaskie:
- Białystok, Rondo Skrzyńskiego
- Białystok, Rondo Małachowskiego
- Białystok, skrzyżowanie ulic Branickiego z Miłosza
- Białystok, skrzyżowanie ulic Antoniuk Fabryczny z Gajową
- Białystok, Plac gen. Fieldorfa "Nila"
Województwo pomorskie:
- Mosty (powiat lęborski), skrzyżowanie DK6 z ul. Witosa
- Luzino, skrzyżowanie ulic Wejherowskiej i Lęborskiej z Chłopską i Wilczka
- Miszewo, skrzyżowanie ulic Gdańskiej z Gdyńską
- Wejherowo, skrzyżowanie DK6 z ul. Orzeszkowej
Województwo śląskie:
- Pyskowice, skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Toszeckiej, DK40 i DK94
- Łaziska Górne, obwodnica w pobliżu ulicy Cieszyńskiej, DK81
- Bielsko-Biała, rondo NSZZ Solidarność, skrzyżowanie ulic Sarni Stok i Warszawskiej
Województwo świętokrzyskie:
- Zagnańsk, ul. Turystyczna
- Województwo wielkopolskie:
- Piła, Obwodnica Bydgoszcz - Szczecin, na skrzyżowaniu DK10 i DK11
- Komorniki, skrzyżowanie ulic Poznańskiej z Gottlieba
Oczywiście na tym lista lokalizacji się nie kończy. System wykrywania, czy kierowca przejechał na czerwonym świetle będzie pojawiał się w kolejnych miejscach.
W naszym kraju można spotkać się dwoma metodami monitorowania skrzyżowań pod kątem przejazdu na czerwonym świetle. Pierwsza zakłada, że w okolicy sygnalizatora znajdują się dwie kamery (jedna przed nim, a druga na nim). Pierwsza z nich obserwuje, czy zapaliło się czerwone światło i jeśli pojazd wyjedzie za linię, robi zdjęcie tyłu auta. Następnie uruchamiana jest druga kamera. Ta fotografuje twarz kierowcy i przednią tablicę rejestracyjną pojazdu.
W drugim wariancie mamy ukryte w asfalcie czujniki oraz jedną kamerę znajdującą się na maszcie. Zwykle umieszczone są tuż za linią zatrzymania albo za sygnalizatorem. Kiedy zapali się czerwone światło, a samochód przejedzie po czujnikach zostaje uruchomiona kamera, która wykonuje zdjęcie pojazdu z przodu, a następnie. Po około sekundzie robione jest kolejne zdjęcie, by sprawdzić, czy auto tylko nieznacznie przekroczyło linię.
Zestaw wykonanych w ten sposób zdjęć trafia do systemu CANARD, gdzie następnie identyfikowany jest właściciel pojazdu danego pojazdu. Później drogą pocztową trafia do niego list z prośbą o to, by wskazał on sprawcę danego wykroczenia. W przypadku, gdy właściciel auta powiadomi, kto wówczas siedział za kierownicą, osobie tej zostanie wystawiony mandat w wysokości 500 złotych. Nie jest to zbyt wygórowana kwota. Znacznie gorzej jest jednak, jeśli chodzi o punkty karne. Za to wykroczenie przewidziano 15 punktów. Jeśli jednak właściciel pojazdu nie wskaże sprawcy, może zostać ukarany grzywną w wysokości od 500 zł do 8 tys. zł.