Jazda na suwak nie zawsze obowiązuje. Kierowcy tego nie wiedzą

Pierwsze znaki, wówczas jeszcze bez podstawy prawnej, zachęcające kierowców do tego, by stosować jazdę na suwak pojawiły się na początku XXI wieku. Przepisy dotyczące tego manewru wprowadzono natomiast w październiku 2019 roku. Minęło więc ponad 5 lat, tymczasem wciąż wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że zasada jazdy na suwak nie obowiązuje zawsze, tylko w konkretnych sytuacjach.

Jazda na suwak nie działa w każdych warunkach. W pewnych sytuacjach kierowcy nie muszą się do niej stosować.
Jazda na suwak nie działa w każdych warunkach. W pewnych sytuacjach kierowcy nie muszą się do niej stosować.Eryk StawinskiReporter

Jazda na suwak to przepis, który obowiązywał w wielu krajach Europy Zachodniej na długo przed tym, jak pojawił się on w Polsce. Obecnie wpuszczanie auta przed siebie (umożliwienie mu zmiany pasa w pewnych konkretnych warunkach) jest nie tylko obowiązkowe, ale też za niestosowanie się do tej zasady grozi mandatem.

Jazda na suwak - co mówią przepisy?

Przepisy dotyczące jazdy na suwak znajdziemy w ustawie Prawo o ruchu drogowym, a konkretnie we fragmencie, który mówi o zmianie kierunku jazdy lub pasa ruchu. Ogólna zasada brzmi:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

Ust. 4a i 4b dotyczą właśnie jazdy na suwak i brzmią one:

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Ust. 4b brzmi bardzo podobnie, dotyczy jedynie sytuacji bardziej złożonej, gdzie środkowy pas musi przyjąć pojazdy z dwóch kończących się pasów (prawego i lewego) w określonej kolejności.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na zdanie "w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni", kiedy przepisy obowiązują - oznacza to, że kierowcy powinni stosować jazdę na suwak tylko wówczas, gdy na drodze robi się zator, a nie w normalnych okolicznościach, gdy ruch odbywa się płynnie. Wtedy kierowcy z zanikającego pasa powinni tradycyjnie ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się już na sąsiednim pasie.

Jazda na suwak - o czym jeszcze pamiętać?

Niektórzy kierowcy "regulują" ruch w przypadku zatorów blokując pas na określonej wysokości i nie wpuszczając przed siebie innych lub nie pozwalając autom, które są za nimi kontynuować jazdy do końca pasa. Cała idea jazdy na suwak w przypadku zatorów opiera się właśnie na tym, by maksymalnie wykorzystać każdy pas ruchu i zjeżdżać z tego zanikającego dopiero przy jego końcu.

Niedopuszczalne jest więc blokowanie pasa ruchu w celu uniemożliwienia innym kierowcom dojazdu do jego końca, podobnie jak wpychanie się za więcej niż jednym przepuszczanym pojazdem przez kierowców jadących pasem, który się kończy. Przepisy jasno określają, że kierowca jadący pasem mającym kontynuację ma obowiązek wpuścić jeden samochód. Istotne jest również, aby kierowcy nie opuszczali kończącego się pasa ruchu przedwcześnie - prawidłowym zachowaniem jest dojechanie do jego końca i dopiero wtedy wykonanie manewru zmiany pasa.

Oczywiście manewr zmiany pasa trzeba odpowiednio wcześniej zasygnalizować kierunkowskazem. Policjanci chętnie karzą blokujących pas, jeśli się na takich natkną, z kolei niestosowanie się do jazdy na suwak grozi mandatem w wysokości do 500 zł i pięć punktów karnych. O obowiązku stosowania zasady jazdy na suwak w miejscach, gdzie często występuje znaczne spowolnienie ruchu, informuje znak D-56, jednak to, czy trzeba się stosować do zasady jazdy na suwak nie zależy od niego.

Driftowanie na parkingu skończył mandatem i punktami karnymiPolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas