Droga jednokierunkowa - czy można na niej cofać lub parkować pod prąd?

Oprac.: Szymon Piaskowski
Drogi jednokierunkowe są w Polsce powszechne, a obowiązujące na nich zasady warto znać. Niektórzy kierowcy nie wiedzą na przykład, że, poza kilkoma wyjątkami, cofanie na drodze jednokierunkowej jest dozwolone (nie zabraniają tego przepisy), a przy wyjeździe z takiej drogi należy ustawić pojazd przy tej krawędzi, gdzie zamierzamy skręcić.

Spis treści:
Droga jednokierunkowa - zasady jazdy
Droga jednokierunkowa charakteryzuje się przede wszystkim brakiem podziału jezdni na przeciwne kierunki ruchu - nie znajdziemy tu linii ciągłej rozdzielającej pasy, choć jeśli na drodze jednokierunkowej wyznaczono więcej pasów do jazdy na wprost, to mogą być one rozdzielone linią przerywaną. Często wyróżnia ją obecność zatok parkingowych po obu stronach oraz chodników lub ścieżek rowerowych.
O tym, że wjeżdżamy na drogę jednokierunkową informuje znak D-3 - niebieski kwadrat z białą strzałką skierowaną ku górze. Nie należy go mylić ze znakiem nakazu jazdy prosto (C-5), który ma kształt koła. Na początku drogi jednokierunkowej, u jej wylotu, znajduje się również znak zakazu wjazdu, chroniący przed jazdą pod prąd.
Jazda po drodze jednokierunkowej rządzi się swoimi prawami. Przy wyjeździe kierowca powinien zbliżyć się do tej krawędzi jezdni, w którą zamierza skręcić. Oznacza to, że planując skręt w prawo, należy trzymać się prawej strony, jadąc na wprost trzeba ustawić się mniej więcej po środku, a skręcając w lewo należy to zrobić ustawiając pojazd bliżej lewej krawędzi pasa. Zasada ta nie dotyczy jednak pojazdów wielkogabarytowych ze względu na ich większy promień skrętu.
Co istotne, na drodze jednokierunkowej dozwolonych jest wiele manewrów. Można tu cofać, omijać inne pojazdy czy wyprzedzać. Dozwolona jest również zmiana pasa, jeśli droga ma ich więcej niż jeden. Kierowca może też skręcać w dowolnym kierunku, o ile nie zabraniają tego dodatkowe znaki.
Co ciekawe, z uwagi na charakter drogi jednokierunkowej (brak ruchu nadjeżdżającego z przodu) na drodze jednokierunkowej można wyprzedzać przed wzniesieniem i na zakrętach oznaczonymi znakami ostrzegawczymi.
Zawracanie na drodze jednokierunkowej
Szczególną uwagę należy zwrócić na zakaz zawracania, który obowiązuje na drogach jednokierunkowych. Złamanie tego przepisu wiąże się z jazdą pod prąd i może skutkować mandatem w wysokości 200 złotych oraz 5 punktami karnymi. Warto też pamiętać, że choć cofanie na drogach jednokierunkowych jest generalnie dozwolone, istnieją od tego wyjątki - nie można cofać w tunelach, na mostach i wiaduktach oraz na autostradach i drogach ekspresowych.
Na niektórych drogach jednokierunkowych namalowano tak zwane kontrapasy dla rowerzystów. W takich przypadkach mogą oni poruszać się "pod prąd" na drodze jednokierunkowej, ale tylko wtedy, gdy pod znakiem D-3 znajduje się specjalna tabliczka z napisem "Nie dotyczy rowerów".
Kwestia parkowania na drogach jednokierunkowych jest zazwyczaj uregulowana odpowiednimi znakami. Typowym rozwiązaniem są miejsca postojowe zlokalizowane po obu stronach jezdni, co ułatwia kierowcom znalezienie miejsca do zaparkowania pojazdu.
Znaki D3 a C-5 - czym się różnią?
Warto zwrócić uwagę na różnicę między znakami D-3 i C-5, które mogą wydawać się podobne - pierwszy jest jednak znakiem kwadratowym, a drugim okrągłym znakiem nakazu - i właśnie spoglądając na kształt tablic można je rozróżnić od siebie. Znak D-3 oznacza drogę jednokierunkową i pozwala na skręcanie w obie strony, podczas gdy C-5 nakazuje jazdę wyłącznie prosto.