Czy rowerzyści mogą jeździć po ulicy pod prąd? To zależy, ale czasem tak
Sezon rowerowy rozpoczął się na dobre, a na drogach można coraz częściej zobaczyć jednoślady jadące pod prąd. Dlatego warto wiedzieć, na jakich zasadach funkcjonuje kontrapas i kontraruch, a także związane z nimi zasady pierwszeństwa.
Kontraruch rowerowy pozwala poruszać się rowerem w kierunku przeciwnym do ogólnej organizacji ruchu. Najczęściej można spotkać takie rozwiązania na ulicach jednokierunkowych, gdzie rowerzyści poruszają się zgodnie z ruchem samochodowym lub pod prąd.
Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest możliwość skrócenia pokonywanego dystansu bez szkody dla ruchu samochodowego. Najlepiej sprawdza się w strefach, gdzie ruch jest spowolniony do 30 km/h lub mniej. Jazda pod prąd przez rowerzystów może w pierwszej chwili dezorientować kierowców, ale kierowcom jednośladów napędzanych siłą mięśni pozwala skutecznie omijać ulice, które są zatłoczone lub niedostosowane do rowerzystów.
Ulicę z kontraruchem można rozpoznać po znakach. Najczęściej występują tam oznaczenia "droga jednokierunkowa" i "zakaz wjazdu" od strony przeciwnej wraz z adnotacją "nie dotyczy rowerów". Kontraruch występuje najczęściej na ulicach, gdzie prędkość wynosi maksymalnie 30 km/h lub mniej.
Żeby ułatwić rozpoznawanie takich miejsc kierowcom jednośladów i samochodów, zwykle na jezdni znajdują się dodatkowe oznaczenia poziome. Najpopularniejszy to znak P-27 "kierunek i tor ruchu roweru", który wyznacza w czytelny sposób drogę jazdy. Rowerzysta powinien widzieć taki znak w pozycji normalnej (z kołami na dole oraz siedziskiem i kierownicą powyżej) - to oznacza, że jedzie prawidłowo.
Dodatkową formą oznakowania jest kontrapas, czyli pas jezdni przeznaczony do jazdy pod prąd dla rowerzystów. Warto pamiętać, że może być dwukierunkowy.
Wprowadzenie kontraruchu rowerowego na ulicy nie zmienia całej filozofii i podstawowych zasad jazdy. Rowerzysta powinien trzymać się prawej strony swojego pasa ruchu - tej zasady nie zmienia kontrapas. Jeśli rowerzysta nie korzysta z kontrapasa to wtedy porusza się w tym samym kierunku, co samochód, trzymając się prawej strony jezdni.
Kontraruch nie zmienia zasad pierwszeństwa. Na skrzyżowaniach należy stosować się do znaków określających pierwszeństwo lub zasad ogólnych. Na skrzyżowaniach równorzędnych, gdzie rowerzysta jedzie pod prąd - jest równorzędnym uczestnikiem ruchu.
Rowerzyści muszą pamiętać o obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na ulicach z kontraruchem, a także o innych zasadach poruszania się po skrzyżowaniu równorzędnym - np. tramwaj ma pierwszeństwo przed samochodami i rowerami.
Bardzo często przy skrzyżowaniach, gdzie pojawia się kontraruch, znajdują się miejsca oznaczone na czerwono i oddzielone od pozostałej części jezdni. Czasami jest to wyspa lub oznaczenie linią ciągłą. Chodzi o zwrócenie uwagi wszystkich uczestników ruchu na miejsce dla rowerzystów, ale nie zmienia to zasad ruchu. Czerwonym fragmentem jezdni mogą się poruszać wyłącznie rowerzyści w kontraruchu.