Od 17 czerwca na mandacie się nie skończy. W piątek wchodzą nowe przepisy
Nowy taryfikator mandatów nie był końcem zmian w kwestii kar dla kierowców, jakie przewidziano na ten rok. W piątek 17 czerwca 2022 roku zacznie obowiązywać druga wielka zmiana dla kierowców. Na mandacie i punktach karnych się nie skończy. Choć nie zawsze.
Im więcej mandatów masz na koncie, tym większą stawkę za obowiązkowe ubezpieczenie OC zapłacisz - to główna zmiana, jaką wprowadzają przepisy, które zaczną obowiązywać już w piątek 17 czerwca 2022 r. O ile droższe będą ubezpieczenia dla piratów drogowych? Już kilka tygodni temu na łamach Moto Interii informowaliśmy, że najcięższe wykroczenia będą mogły zwiększyć składkę nawet o kilkaset procent.
Wejście w życie nowych przepisów jest już nieuniknione, ale choć ubezpieczyciele będą mogli wiązać wysokość składki od wykroczeń, to raczej żaden z nich nie będzie na to gotowy już w piątek, o czym wprost informuje PIU (Polska Izba Ubezpieczeń).
Jak wynika z ustawy Prawo o ruchu drogowym - zakładom ubezpieczeń udostępniane będą dane osób, które popełniły naruszenie przepisów ruchu drogowego. Zakres danych obejmować będzie:
- imię i nazwisko,
- numer PESEL,
- sumę punktów przypisanych za naruszenia na podstawie prawomocnego rozstrzygnięcia,
- informację o sumie punktów, które zostaną ostatecznie przypisane w przypadku potwierdzenia naruszenia prawo-mocnym rozstrzygnięciem,
- nazwę naruszenia przepisów ruchu drogowego - kwalifikację prawną, rodzaj czynu, datę, godzinę i miejsce jego popełnienia, liczbę punktów przypisanych za naruszenia na podstawie prawomocnego rozstrzygnięcia, a także informację o liczbie punktów, które zostaną ostatecznie przypisane w przypadku potwierdzenia naruszenia prawo-mocnym rozstrzygnięciem,
- nazwę podmiotu rejestrującego naruszenie,
- dane pojazdu, którym popełniono naruszenie - rodzaj, markę, model, numer rejestracyjny oraz - w przypadku pojazdów zarejestrowanych za granicą - kraj rejestracji pojazdu,
- rodzaj prawomocnego rozstrzygnięcia
Mówiąc prościej - firma ubezpieczeniowa dowie się nie tylko, gdzie i kiedy popełniliśmy konkretne wykroczenie, ale też jakim pojazdem się poruszaliśmy.
Ustawa daje również zakładom ubezpieczeń dostęp do danych o uprawnieniach do kierowania pojazdem silnikowym w zakresie:
- rodzaju oraz zakresu uzyskanego uprawnienia,
- daty uzyskania pierwszego uprawnienia, a w przypadku jego cofnięcia - także daty ponownego uzyskania uprawnienia,
- daty ważności uprawnienia,
- numeru dokumentu stwierdzającego uprawnienie,
- ograniczenia dotyczącego uprawnienia,
- spełniania wymagań dotyczących uprawnień,
- nazwy organu, który wydał dokument stwierdzający uprawnienie
To czy dana firma ubezpieczeniowa w ogóle zechce weryfikować dorobek punktowy kierowców i w jakim stopniu wpłynie to na wysokość składki, również zależy od ubezpieczyciela. Od 17 czerwca firmy zyskały taką możliwość, ale żaden z przepisów ich do tego nie obliguje.
Kierowcy, którzy obawiają się skokowego wzrostu kosztów utrzymania swoich pojazdów są wiec w stosunkowo komfortowej sytuacji. Wciąż mogą przecież zrezygnować z kontynuowania ubezpieczenia w konkretnym zakładzie ubezpieczeniowym i zdecydować się na ofertę innego, który nie będzie przywiązywał tak dużej wagi do danych z UFG.
Przypominamy, że od 1 stycznia bieżącego roku same punkty karne usuwane są z Centralnej Ewidencji Kierowców po dwóch latach, ale pod warunkiem uiszczenia grzywny. Mówiąc prościej - by rozpocząć "odliczanie" konieczne jest najpierw uregulowanie mandatu.