Od 17 czerwca na mandacie się nie skończy. W piątek wchodzą nowe przepisy
Nowy taryfikator mandatów nie był końcem zmian w kwestii kar dla kierowców, jakie przewidziano na ten rok. W piątek 17 czerwca 2022 roku zacznie obowiązywać druga wielka zmiana dla kierowców. Na mandacie i punktach karnych się nie skończy. Choć nie zawsze.
Im więcej mandatów masz na koncie, tym większą stawkę za obowiązkowe ubezpieczenie OC zapłacisz - to główna zmiana, jaką wprowadzają przepisy, które zaczną obowiązywać już w piątek 17 czerwca 2022 r. O ile droższe będą ubezpieczenia dla piratów drogowych? Już kilka tygodni temu na łamach Moto Interii informowaliśmy, że najcięższe wykroczenia będą mogły zwiększyć składkę nawet o kilkaset procent.
Mandaty a droższe ubezpieczenie OC niby od piątku, ale...
Wejście w życie nowych przepisów jest już nieuniknione, ale choć ubezpieczyciele będą mogli wiązać wysokość składki od wykroczeń, to raczej żaden z nich nie będzie na to gotowy już w piątek, o czym wprost informuje PIU (Polska Izba Ubezpieczeń).
Zakłady ubezpieczeń potrzebowały będą czasu na uzyskanie odpowiednich certyfikatów dostępu, przygotowanie taryf itp. Póki co trudno jest więc określić konkretną datę, od której dany zakład wprowadzi taryfikator uwzględniający punkty karne i mandaty
Mandaty do wglądu ubezpieczycieli. O czym się dowiedzą?
Jak wynika z ustawy Prawo o ruchu drogowym - zakładom ubezpieczeń udostępniane będą dane osób, które popełniły naruszenie przepisów ruchu drogowego. Zakres danych obejmować będzie:
- imię i nazwisko,
- numer PESEL,
- sumę punktów przypisanych za naruszenia na podstawie prawomocnego rozstrzygnięcia,
- informację o sumie punktów, które zostaną ostatecznie przypisane w przypadku potwierdzenia naruszenia prawo-mocnym rozstrzygnięciem,
- nazwę naruszenia przepisów ruchu drogowego - kwalifikację prawną, rodzaj czynu, datę, godzinę i miejsce jego popełnienia, liczbę punktów przypisanych za naruszenia na podstawie prawomocnego rozstrzygnięcia, a także informację o liczbie punktów, które zostaną ostatecznie przypisane w przypadku potwierdzenia naruszenia prawo-mocnym rozstrzygnięciem,
- nazwę podmiotu rejestrującego naruszenie,
- dane pojazdu, którym popełniono naruszenie - rodzaj, markę, model, numer rejestracyjny oraz - w przypadku pojazdów zarejestrowanych za granicą - kraj rejestracji pojazdu,
- rodzaj prawomocnego rozstrzygnięcia
Mówiąc prościej - firma ubezpieczeniowa dowie się nie tylko, gdzie i kiedy popełniliśmy konkretne wykroczenie, ale też jakim pojazdem się poruszaliśmy.
Ustawa daje również zakładom ubezpieczeń dostęp do danych o uprawnieniach do kierowania pojazdem silnikowym w zakresie:
- rodzaju oraz zakresu uzyskanego uprawnienia,
- daty uzyskania pierwszego uprawnienia, a w przypadku jego cofnięcia - także daty ponownego uzyskania uprawnienia,
- daty ważności uprawnienia,
- numeru dokumentu stwierdzającego uprawnienie,
- ograniczenia dotyczącego uprawnienia,
- spełniania wymagań dotyczących uprawnień,
- nazwy organu, który wydał dokument stwierdzający uprawnienie
Mandat a droższe ubezpieczenie. Tak, ale to nie obowiązek
To czy dana firma ubezpieczeniowa w ogóle zechce weryfikować dorobek punktowy kierowców i w jakim stopniu wpłynie to na wysokość składki, również zależy od ubezpieczyciela. Od 17 czerwca firmy zyskały taką możliwość, ale żaden z przepisów ich do tego nie obliguje.
Kierowcy, którzy obawiają się skokowego wzrostu kosztów utrzymania swoich pojazdów są wiec w stosunkowo komfortowej sytuacji. Wciąż mogą przecież zrezygnować z kontynuowania ubezpieczenia w konkretnym zakładzie ubezpieczeniowym i zdecydować się na ofertę innego, który nie będzie przywiązywał tak dużej wagi do danych z UFG.
Przypominamy, że od 1 stycznia bieżącego roku same punkty karne usuwane są z Centralnej Ewidencji Kierowców po dwóch latach, ale pod warunkiem uiszczenia grzywny. Mówiąc prościej - by rozpocząć "odliczanie" konieczne jest najpierw uregulowanie mandatu.