Czy na zielonej strzałce w lewo można zawracać?
Zawracanie to manewr, który wymaga zachowania szczególnej ostrożności oraz minimalnej wiedzy na temat prawa o ruchu drogowym. Sygnalizatory kierunkowe nadal sprawiają kierowcom wiele kłopotów. Dlatego przypominamy, jakie zasady panują na skrzyżowaniu z zieloną strzałką w lewo.
Obserwując zachowania kierowców przy dowolnym skrzyżowaniu regulowanym przez sygnalizację świetlną z sygnalizatorem kierunkowym w lewo, można szybko dojść do wniosku, że na polskich drogach panuje totalna samowolka.
Jeśli na sygnalizacji świetlnej zapali się zwykłe zielone światło, a samochód znajduje się na skrajnym lewym pasie, gdzie namalowano strzałkę kierunkową w lewo (P-8b) - zawracanie jest dozwolone. Zgodnie z przepisami, strzałka kierunkowa zezwalająca na skręt w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza zezwolenie na zawracanie.
W takiej sytuacji duże znaczenie ma sygnalizacja świetlna. Sygnalizator, który nie jest kierunkowy, nie ogranicza możliwości zawracania. Warto zwrócić uwagę na oznakowanie przed skrzyżowaniem, ponieważ obecność pionowego zakazu zawracania (B-23) wyklucza taki manewr.
Gdy przy lewym pasie znajduje się sygnalizator kierunkowy S-3, zezwalający na skręt w lewo, kierowcy często popełniają błąd. W takim miejscu nie można zawracać. Bardzo często w takich miejscach manewr zawracania mógłby doprowadzić do kolizji z pojazdami skręcającymi na skrzyżowaniu prawo, korzystając ze skrętu warunkowego (zielona strzałka).
Zawracanie przy sygnalizatorze kierunkowym S-3 jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy sygnalizator jest wyposażony w tzw. podwójną strzałkę - zezwalającą na skręcanie w lewo i zawracanie. Może się jeszcze zdarzyć, że sygnalizator wyświetli strzałkę kierunkową do zawracania (P-8c). W takiej sytuacji można zawrócić, ale z takiego pasa nie można skręcać w lewo.
***