Czy można objechać rondo prawym pasem? Nie ma łatwej odpowiedzi
Ronda, czyli skrzyżowania o ruchu okrężnym, powstały po to, by zwiększyć bezpieczeństwo i przepustowość danego skrzyżowania - dzięki nim kierowcy mogą płynnie pokonać dane przecięcie dróg. I chociaż przepisy dotyczące rond nie różnią się praktycznie od tych dotyczących innych skrzyżowań, wciąż wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy można objechać rondo prawym pasem. W większości wypadków jest to możliwe.
Rondo to rodzaj skrzyżowania, na którym ruch odbywa się dookoła centralnej wyspy lub placu, choć zdarzają się też mini-ronda, na których takiego centralnego punktu brakuje. W Polsce mamy do czynienia także z rondami, na których ruchem steruje sygnalizacja świetlna, ale na zdecydowanej większości rond świateł nie ma. Zwykle przed wjazdem na rondo znajduje się znak “ustąp pierwszeństwa", więc kierowcy, którzy zamierzają wjechać na rondo, muszą ustąpić pojazdom, które już się na nim znajdują.
Na rondach, które składają się z co najmniej dwóch pasów ruchu obowiązują te same zasady, co na innych drogach - chcąc zmienić pas, trzeba najpierw ten manewr zasygnalizować, a potem ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już znajdują się na tym pasie. Właśnie ta ostatnia czynność sprawia, że wielu kierowców na wielopasmowych rondach rezygnuje z wjeżdżania na wewnętrzne pasy, by przypadkiem nie trudzić się potem ze zmianą pasa i zjazdem z ronda.
Czy można objechać rondo lewym pasem?
Klasyczne, jednopasmowe rondo powstało między innymi po to, by móc je objechać, gdy na przykład kierowca nie jest pewny co do tego, który zjazd powinien wybrać - nie ma przepisu, który zabraniał by jazdy w kółko po rondzie nawet przez cały dzień.
Wątpliwość, która pojawia się wśród kierowców, dotyczy objeżdżania prawym pasem ronda kilkupasmowego. W tym wypadku, jeśli oznakowanie poziome nie stanowi inaczej (na rondach turbinowych objechanie ronda prawym pasem nie jest możliwe), także nie jest złamaniem przepisów.
Pozostaje jednak kwestia bezpieczeństwa i przepustowości. Skoro ronda składa się z większej liczby pasów, to należy korzystać z takiej możliwości - mowa tu o sytuacji, gdy nie opuszczamy ronda pierwszym zjazdem, tylko drugim albo kolejnym. Wtedy zresztą często możemy ominąć auta oczekujące na zjazd pierwszym zjazdem i sprawniej pokonać rondo nie zwiększając zatoru. Trzeba oczywiście zachować ostrożność przy zjeździe z ronda i zwracać uwagę na oznakowanie poziome.
Jazda wewnętrznym pasem po rondzie i niebezpieczna sytuacja
Jedną z niebezpiecznych sytuacji, poza zmianą pasa ruchu, jest zjazd z ronda. Wg przepisów nie ma przeciwwskazań, by zjechać z ronda (z wewnętrznego pasa) jedynie przecinając prawy pas na rondzie. Wtedy jednak trzeba uważać na kierowców, którzy zamierzają wjechać na rondo wcześniejszym wjazdem - jeśli już wjechali na rondo, to trzeba im oczywiście ustąpić pierwszeństwa, jeśli nie - wyraźnie zasygnalizować chęć zjazdu z ronda, najlepiej zbliżając się do lub wjeżdżając na prawy pas na rondzie.