Czy LED-y zamiast żarówek będą legalne? Opinia Ministerstwa Infrastruktury

Wykorzystanie oświetlenia LED zamiast standardowych żarówek w samochodach niesie ze sobą wiele zalet. Co więcej, istnieją produkty, które pozwalają na wykorzystanie LED-ów w kloszach lamp starszych samochodów, co poprawia widoczność i podnosi poziom bezpieczeństwa jazdy. Niestety, polskie przepisy na to nie pozwalają. Zapytaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, kiedy może się to zmienić i czy jest szansa, że zaczniemy stosować rozwiązania wykorzystywane za zachodnią granicą.

Ministerstwo Infrastruktury nie prowadzi prac nad systemowym rozwiązaniem stosowania retrofitów
Ministerstwo Infrastruktury nie prowadzi prac nad systemowym rozwiązaniem stosowania retrofitówPaweł RygasINTERIA.PL

W wybranych krajach Unii zadano sobie trud, by umożliwić posiadaczom starszych aut legalne korzystanie z nowych rozwiązań technologicznych. U nas... jest problem. Jak ustaliła Interia.pl - w Ministerstwie Infrastruktury nie toczą się obecnie żadne prace nad systemowym rozwiązaniem kwestii "retrofitów".

Retrofity a żarówki halogenowe. Dlaczego kierowcy montują LED-y?

Z perspektywy kierowców wymiana żarówek halogenowych na LED-owe niesie za sobą same plusy. w porównaniu z żarówką halogenową diody LED mają same zalety - zapewniają nieporównywalnie lesze oświetlenie drogi, zużywają mniej energii i pracują ze zdecydowanie niższą temperaturą, co wydłuża żywotność nie tylko samych diod, ale też reflektora (np. wykonany z plastiku odbłyśnik).

Zamiana źródła światła rodzi jednak poważne następstwa natury prawnej. Reflektor samochodowy homologowany jest z konkretnym źródłem światła. Każda zmiana w tym zakresie sprawia, że przestaje on spełniać warunki homologacji.

LED-y legalne w Czechach i Niemczech

W lutym czeskie władze informowały, że w oparciu o aktualizowaną na bieżąco listę pojazdów, lokalni kierowcy mogą już legalnie korzystać z tzw. retrofitów dwóch renomowanych producentów - firm Osram i Philips. Podobne rozwiązania, dopuszczające do użytku w konkretnych modelach pojazdów "żarówki" wykonane w technologii LED, funkcjonują obecnie również w:

  • Austrii,
  • Chorwacji,
  • Niemczech,
  • Francji.

W zależności od kraju, kierowca musi jedynie wozić ze sobą stosowny dokument dostarczany przez dystrybutora oświetlenia lub wyposażyć samochodowy reflektor w stosowną nalepkę.

Kiedy takiego rozwiązania doczekamy się też w Polsce? Niestety - nic nie wskazuje na to, by stało się to szybko.

Transportowy Dozór Techniczny a retrofity. Dlaczego LED-y w starym aucie są nielegalne?

Obowiązujące na poziomie unijnym przepisy prawne określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. wymagają konkretnej formy potwierdzenia zgodności z wymaganiami technicznymi. Potwierdzenie takiej zgodności z przepisami daje świadectwo homologacji typu ONZ wydane zgodnie z obowiązującym regulaminem homologacyjnym.

Polska jest sygnatariuszem tej umowy międzynarodowej i jest obowiązana do honorowania świadectw homologacji typu ONZ wydanych przez organy homologacyjne innych państw sygnatariuszy tego porozumienia - tłumaczy Antoni Mileńczuk z TDT.

Problem w tym, że system homologacji wyposażenia pojazdu, w szczególności urządzeń oświetleniowych stosowanych w pojazdach, wskazany w Rozporządzeniu (tzw. regulaminy ONZ), nie przewiduje dopuszczania do stosowania w pojazdach rozwiązań konstrukcyjnych w postaci retrofitów LED.

Czy Polska może uznać dokumenty wydane w Niemczech i Czechach?

Bezpośrednią konsekwencją opisanego stanu prawnego jest to, że jakikolwiek dokument wydany w danym państwie członkowskim nie będzie honorowany na mocy żadnych przepisów w innym państwie członkowskim.

Przy założeniu, że istniałaby taka procedura obowiązująca w Polsce, to dokument dopuszczający do użycia przedmiotowe retrofity nie byłby dokumentem obowiązującym w innym państwie członkowskim, tak jak ma to obecnie miejsce z dokumentami dopuszczającymi retrofity świateł LED wydane, np. w Niemczech. Jednakże taka procedura w Polsce nie istnieje - zwraca uwagę Mileńczuk.

Rzecznik prasowy Transportowego Dozoru Technicznego dodaje, że we wskazanych państwach członkowskich retrofity LED nie zostały dopuszczone na podstawie zharmonizowanego prawa w Unii Europejskiej, a indywidualnych przepisów krajowych. TDT nie posiada wiedzy na temat konstrukcji tych uwarunkowań prawnych.

Nie jest to jednak zaskoczeniem, bo ta kwestia leży raczej w gestii Ministerstwa Infrastruktury.

Retrofity a sprawa polska - Ministerstwo Infrastruktury "nie prowadzi prac"

Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Infrastruktury - resort nie prowadzi obecnie żadnych prac nad systemowym rozwiązaniem pozwalającym stosować żarówki typu retrofit w samochodach wyposażonych pierwotnie w oświetlenie halogenowe.

Elementy układu oświetleniowego instalowanego w pojeździe muszą być objęte ważnym świadectwem homologacji typu ONZ i oznakowane zgodnie ze wzorem określonym w regulaminie ONZ, na podstawie którego homologacja została udzielona" - tłumaczy Szymon Huptyś - rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

W opinii resortu jedynie fakt wydania świadectwa homologacji typu ONZ może stanowić podstawę do uznania wyposażenia pojazdu za takie, które może zostać zainstalowane w pojeździe i gwarantować zgodność z obowiązującymi przepisami homologacyjnymi, a w konsekwencji zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Kwestie związane z homologacją pojazdów oraz elementów ich wyposażenia leżą w gestii Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego - informuje Ministerstwo Infrastruktury.

I w ten oto sposób kółko się zamyka...

LED-y w starym aucie. Jak radzą sobie w Niemczech i Czechach?

Do sprawy - w sposób kompleksowy - pierwsze podeszło niemieckie KBA (Kraftfahrt Bundesamt) czyli Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego. Pod jego nadzorem, na zlecenie producentów oświetlenia (Osram, Philips) w Niemczech przetestowano kilkadziesiąt modeli samochodów różnych generacji. W efekcie retrofity tych dwóch renomowanych producentów otrzymały stosowne świadectwa i mogą być stosowane w konkretnych pojazdach.

Niemiecka lista producentów, w pojazdach których legalnie stosować można retrofity marki Osram liczy już 25 marek, a na liście modeli znajdziemy około 120 pozycji. W przypadku Philipsa lista modeli liczy ponad 200 pojazdów.

Niefabryczne LED-y - w Polsce legalne w pięciu samochodach

Niestety, podobna procedura nie obowiązuje w Polsce. By legalnie poruszać się z tego typu oświetleniem w starszym pojeździe jego właściciel przejść musi całą ścieżkę homologacyjną. Do tej pory udało się to zrobić - uwaga - pięciu osobom.

Chodzi o właścicieli pięciu egzemplarzy Dacii Duster, którym udało się przebrnąć - zbliżoną do niemieckiej - procedurę na własny koszt. Zdecydowali się oni zbadać reflektory swoich samochodów - fabrycznie przystosowane do żarówek H7 - w Instytucie Transportu Samochodowego.

Oprócz wyników pomiarów świateł wykonanych przez ITS, by legalnie zamontować w swoich autach retrofity, musieli też - również na własny koszt - uzyskać opinię rzeczoznawcy oraz specjalne zaświadczenie od diagnosty.

Problem w tym, że w przeciwieństwie do Czech czy Niemiec, polska procedura przewidziana jest dla pojedynczych pojazdów, a nie danego typu. Każdy kierowca musiałby więc dokonać badania własnego, konkretnego samochodu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas