Masz takie światła w aucie? Przygotuj się na 3000 zł mandatu

Reflektory retrofit LED są coraz popularniejsze na całym świecie, ale w Polsce używanie ich w samochodzie jest niezgodne z prawe. Kierowcy narażają się na problemy nie tylko podczas przeglądu samochodu. Podczas kontroli drogowej mogą zapłacić nawet 3000 zł mandatu.

Mandat za posiadanie reflektorów retrofit LED jest wysoki.
Mandat za posiadanie reflektorów retrofit LED jest wysoki.PIOTR JEDZURA/REPORTEREast News

Reflektory LED są idealnym rozwiązaniem w samochodzie. Oferują jasny snop światła, zwiększone pole widzenia oraz zużywają znacznie mniej energii niż klasyczne rozwiązania halogenowe czy ksenonowe. Do tego kierowca nie musi się męczyć z wymianą przepalonych żarówek.

Światła retrofit LED - co to jest?

Jakiś czas temu pojawiły się na rynku specjalne zestawy, tzw. retrofit, które umożliwiają montaż oświetlenia w technologii LED w lampie dostosowanej do klasycznych żarówek halogenowych.

Jednak zanim zdecydujemy się na zastosowanie takiego rozwiązania, warto wiedzieć, że montowanie ich w samochodzie jest niezgodne z prawem. Wszystko z powodu przepisów unijnych oraz niedostosowanych przepisów krajowych.

Takie rozwiązanie nie jest homologowane na terenie UE. Jednak w wielu krajach udało się już dostosować przepisy lokalne, żeby ułatwić korzystanie z takiego rozwiązania. Niestety, w naszym kraju nadal jest to skomplikowany proces. Montaż takiego rozwiązania w sposób zgodny z prawem jest dłuższy i bardziej skomplikowany niż nam się wydaje.

Dlaczego światła retrofit LED są nielegalne?

Unia Europejska blokuje możliwość instalacji zestawów retrofit LED, ponieważ w ocenie urzędników nie wiadomo, jak będą wpływać na elementy reflektora, a także jaki snop światła utworzą. Lamp retrofit LED nie można używać na drogach publicznych, ale poza nimi już tak (np. tor wyścigowy). Rozwiązanie nie jest drogie - najtańsze zestawy można kupić już od kilkuset złotych.

Co grozi za jazdę ze światłami retrofit LED?

Użytkownik samochodu, który zainstaluje zestaw retrofit LED w reflektorach halogenowych robi to nielegalnie. Podczas kontroli drogowej będzie miał problemy. To samo dotyczy uzyskania przeglądu technicznego - stacja kontroli pojazdów nie przybije pieczątki i nie przedłuży ważności badania technicznego. Podczas rutynowej kontroli drogowej trzeba się liczyć z utratą dowodu rejestracyjnego i mandatem w wysokości od 20 do 3000 zł.

Jak zalegalizować światła retrofit LED?

Żeby retrofity LED były legalne, właściciel samochodu musi przejść całą ścieżkę legalizacji takiego oświetlenia. Zaczyna się ona w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie, który przeprowadza badania i wystawia opinię w oparciu o przepisy określone w odpowiednich rozporządzeniach. Kolejnym krokiem jest wizyta w stacji kontroli pojazdów wraz z opinią rzeczoznawcy ITS i uzyskanie zaświadczenia o badaniu technicznym pojazdu.

Dopiero po przejściu tej ścieżki można uważać, że reflektory retrofit LED są w pełni legalne i uzyskały dopuszczenie do ruchu. Warto wozić ze sobą w samochodzie uzyskane zaświadczenia, żeby uniknąć problemów podczas kontroli drogowej.

***

Moto Flesz - odcinek 68. O Toyocie GR Corolli i Tesli SemiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas