Sygnalizator z plusem zaskakuje kierowców. Jakie jest jego znaczenie?
Chociaż przepisy ruchu drogowego i większość oznaczeń na naszym kontynencie podlegają częściowej standaryzacji, im dalej za granicę, tym większa szansa na napotkanie unikalnych rozwiązań, występujących wyłącznie na terenie danego kraju. Idealnym przykładem takiego rozwiązania jest sygnalizator świetlny z czerwonym plusem lub krzyżem, który występuje na niektórych skrzyżowaniach w Paryżu.

W skrócie
- Sygnalizacja świetlna z czerwonym plusem, stosowana w Paryżu, pomaga kierowcom skręcającym w lewo, informując ich, że pojazdy z naprzeciwka zostały zatrzymane.
- To nietypowe oznaczenie, którego forma i umiejscowienie różnią się od tradycyjnych sygnalizatorów, pełni funkcję ostrzeżenia, ale decyzja o przejeździe zawsze należy do kierowcy.
- Z powodu trudności interpretacyjnych sygnalizatory te zostały stopniowo wycofywane i zastępowane prostszymi strzałkami, bardziej zrozumiałymi dla zagranicznych kierowców.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Polska sygnalizacja świetlna jest dość przejrzysta i opiera głównie na trzech barwach - czerwonej, żółtej i zielonej. Uzupełnieniem na sygnalizatorach bywają strzałki, które przy odpowiednich warunkach pozwalają skręcić kierowcy w prawo. Do tego dochodzą sygnalizatory kierunkowe, umożliwiające bezkolizyjny skręt.
Tymczasem podróżując po Europie, można natknąć się na dodatkowe i jednocześnie mniej oczywiste sygnały, które dla osób nieobeznanych z lokalnymi przepisami mogą okazać się nieczytelne. Przykładem niech będzie francuski sygnalizator z krzyżem. Co właściwie oznacza to nietypowe światło?
Sygnalizator z czerwonym plusem. Co oznacza?
Spotykany na paryskich skrzyżowaniach sygnalizator z czerwonym plusem, lub greckim krzyżem, pełni istotną funkcję informacyjną dla kierowców skręcających w lewo. Zapalony znak jest bowiem sygnałem, że pojazdy z naprzeciwka zostały zatrzymane, co umożliwia bezpieczne wykonanie lewoskrętu. Oprócz nietypowego oznaczenia, charakteryzuje go również sposób montażu - jest ustawiony w odwrotnej orientacji w porównaniu do tradycyjnych świateł. Dzięki temu jest widoczny dla kierowców jadących z naprzeciwka.

Takie światło to tylko informacja. Kierowca sam decyduje
W zależności od sytuacji na drodze, sygnalizator może świecić lub pozostać wygaszony. Warto zaznaczyć, że niezależnie od wskazywanego sygnału, nie blokuje on wjazdu na skrzyżowanie. Jego główną funkcją jest pełnienie roli ostrzeżenia, informując kierowcę o potencjalnym zagrożeniu. Choć sygnalizator daje pewne wskazówki, decyzja o przejeździe przez skrzyżowanie pozostaje w rękach samego kierowcy, który może ocenić sytuację i podjąć odpowiednie kroki w zależności od okoliczności na drodze.
Sygnalizator z plusem to przeszłość. Strzałki prostsze w interpretacji
Jak wynika z informacji dostępnych na stronach poświęconych przepisom drogowym, sygnalizator z krzyżem greckim był niegdyś szeroko stosowany zarówno we Francji, jak i Belgii. Często przybierał formę tradycyjnego sygnalizatora z trzema kolorami - czerwonym, żółtym i zielonym.
Wdrożenie tego rozwiązania znacząco poprawiało płynność ruchu na skrzyżowaniach, co przekładało się na redukcję korków, szczególnie w godzinach szczytu. Dzięki temu kierowcy mogli poruszać się bardziej efektywnie, a czas oczekiwania na skrzyżowaniach był skrócony.
Niestety nietypowe sygnalizatory wprowadzały także sporo zamieszania, zwłaszcza wśród zagranicznych kierowców. Z powodu trudności z prawidłową interpretacją, rozwiązanie zostało ostatecznie usunięte z kodeksu drogowego. Choć wciąż można spotkać je na niektórych skrzyżowaniach, obecnie coraz częściej ustępują miejsca dobrze znanym strzałkom, które są także powszechnie używane w Polsce.