Będzie zmiana przepisów dotyczących hulajnóg. Rząd już zdecydował
Kaski dla osób korzystających z rowerów i hulajnóg elektrycznych będą obowiązkowe - zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Stosowne przepisy mają się pojawić w ramach obecnie procedowanej nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Spis treści:
- Kaski będą obowiązkowe
- Rośnie liczba wypadków z udziałem hulajnóg
- Czy kaski są obowiązkowe w innych krajach UE?
Kaski będą obowiązkowe
Szef resortu infrastruktury, po posiedzeniu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przekazał, że uchwała ws. przyjęcia rekomendacji obowiązku noszenia kasków podczas jazdy m.in. na hulajnodze elektrycznej i rowerze została przyjęta jednogłośnie.
Rząd nie zdecydował się jednak na wprowadzenie kasków dla wszystkich. Obowiązkowe będą jedynie dla osób do 16. roku życia.
Rośnie liczba wypadków z udziałem hulajnóg
W pierwszej połowie 2025 roku w Polsce odnotowano 130 zdarzeń drogowych z udziałem hulajnóg elektrycznych. Jak przekazał minister Klimczak, niemal 60 proc. poszkodowanych to dzieci do 17. roku życia. Co trzeci z tych wypadków zakończył się poważnymi obrażeniami. Policja apeluje o używanie kasków, choć obowiązku prawnego wciąż nie ma.
Czy kaski są obowiązkowe w innych krajach UE?
W wielu państwach Unii Europejskiej obowiązek noszenia kasków przez dzieci jest już uregulowany. Przykładowo:
- Francja - kask obowiązkowy dla dzieci do 12. roku życia. Za brak grozi grzywna do 750 euro (ok. 3182 zł) .
- Szwecja - obowiązek dla osób poniżej 15. roku życia; brak kasku może skutkować mandatem 500 koron (ok. 192 zł).
- Hiszpania - obowiązek dla wszystkich rowerzystów na drogach publicznych. Kara za brak kasku to 200 euro (ok. 850 zł).
- Czechy - dzieci do 18 lat muszą nosić kask. Od 2024 r. dotyczy to również dzieci w fotelikach i przyczepkach rowerowych.
- Norwegia - obowiązek kasku dla użytkowników hulajnóg do 15. roku życia. W ciągu 5 lat zginęło tam 12 osób na hulajnogach - żadna nie miała kasku.
W Szwecji badania wykazały, że kask zmniejsza ryzyko wstrząśnienia mózgu o 54 proc. W Oslo stwierdzono, że nawet 75 proc. ciężkich urazów wśród użytkowników hulajnóg i rowerów można byłoby uniknąć, gdyby poszkodowani mieli kask.










