Rewolucja w prawach jazdy odłożona. Tiry nie rozjadą placów manewrowych
Nie będzie planowanej na początek przyszłego roku rewolucji w sposobie szkolenia zawodowych kierowców. W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia odsuwający w czasie obowiązek rozszerzenia parku pojazdów szkół nauki jazdy o ciągniki siodłowe i naczepy. Do końca 2026 roku przyszli kierowcy nie będą więc musieli jeździć po placu manewrowym "tirami".
Spis treści:
Zgodnie z ubiegłorocznymi zapowiedziami, w ostatnim czasie w Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczącego warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W tym przypadku chodzi o obowiązek wymiany dotychczasowych ciężarówek służących do nauki jazdy na zestawy składające się z ciągnika siodłowego i naczepy, zwane potocznie "tirami". Taka rewolucja planowana była na koniec 2024 roku, ale wszystko wskazuje na to, że zostanie odłożona w czasie o kolejne dwa lata.
Nie dla "tirów" na nauce jazdy
W grudniu 2019 roku pojawiły się przepisy zwiastujące rewolucję w zakresie szkolenia zawodowych kierowców. Chodziło o obowiązek szkolenia kandydatów na kierowców kategorii C+E na nowych zestawach składających się z ciągnika i naczepy. To efekt skarg pracodawców branży transportowej, którzy zwracali uwagę, że osoby wchodzące na rynek pracy nie dysponują umiejętnościami prowadzenia tzw. "tirów" i często muszą być przyuczane do prowadzenia takich zestawów we własnym zakresie.Obecnie szkolenie odbywa się przy wykorzystaniu zespołu pojazdów składającego się z samochodu ciężarowego (tzw. "solówki") i przyczepy. Dla ośrodków nauki jazdy oznacza to spore oszczędności. W zależności od potrzeby, ten sam pojazd ciężarowy może być wykorzystywany do nauki kursantów starających się o kategorię prawa jazdy C lub C+E.
Jednak efektem ubocznym jest wskazywany przez środowisko brak umiejętności prowadzenia dużych zestawów przez świeżo upieczonych kierowców. Zmiana w tym zakresie jest więc jak najbardziej potrzebna, bo zdecydowania większość osób decydujących się na kurs prawa jazdy C+E robi to właśnie z myślą o zawodowym prowadzeniu "tirów".
Rewolucja w prawach jazdy odłożona o dwa lata
Jeszcze w ubiegłym roku ówczesne władze Ministerstwa Infrastruktury zapowiadały, że wynikający z obowiązujących przepisów termin graniczny, obligujący szkoły nauki jazdy do wymiany taboru przed końcem 2024 roku, najprawdopodobniej zostanie wydłużony z uwagi na:
Liczne postulaty szkolenia kierowców, jak również stanowisko Zarządu Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, wskazujące na bardzo trudną sytuację finansową branży szkoleniowej i wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.
Prawo jazdy na "tira" bez zmian. C+E po staremu do 2026 roku
W uzasadnieniu do opublikowanego w RCL projektu czytamy, że w toku prac nad nowym rozporządzeniem wzięto pod uwagę:
- aktualną sytuację gospodarczą w kraju i na świecie,
- trudności produkcyjne powodujące długi okres oczekiwania na zamówione pojazdy,
- długie okresy oczekiwania na dostosowanie pojazdu (dodanie dodatkowego pedału hamulca) do potrzeb szkolenia,
- potrzebę przeszkolenia instruktorów.
Ustawodawca wziął też pod uwagę, że mali przedsiębiorcy prowadzący ośrodki szkolenia kierowców w zakresie prawa jazdy kategorii C+E dotychczas wykorzystywali posiadany samochód ciężarowy stosowany do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii C, a kursanci - z reguły osoby pracujące - preferują popołudniowe godziny szkolenia. Efekt?
Ośrodki będą zmuszone do szybkiego zakupu wielu tego typu pojazdów, bowiem osoby szkolone zazwyczaj są osobami pracującymi, które preferują popołudniowe godziny jazd (18-20). Tym samym, przeprowadzenie szkolenia dla grupy kandydatów w zakresie prawa jazdy kategorii C+E będzie wymagało zakupu co najmniej kilku zestawów ciągnik siodłowy z naczepą
Rewolucja w prawach jazdy odłożona o dwa lata. Ale możesz szkolić się na "tirze"
Zgodnie z projektem nowego rozporządzenia, jego autorzy proponują więc, by "zachowując ideę wymiany pojazdów do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii C+E na ciągniki siodłowe z naczepami" - wydłużyć okres przejściowy na wymianę dotychczasowych pojazdów na nowe do 1 stycznia 2026 roku.
Jednocześnie należy wskazać, że ośrodki szkolenia kierowców, które kupiły już ciągniki siodłowe z naczepą mogą z ich wykorzystaniem szkolić i egzaminować bowiem przepisy rozporządzenia nie przewidują ograniczenia w tym zakresie
Zgodnie z treścią opublikowanego projektu, nowe rozporządzenie w tej sprawie miałoby wejść w życie w 14 dni od dnia ogłoszenia.